صفر تا صد درمان ارتوپدی مشکلات زانو در کلینیک ارتوپدی دکتر فرزاد

متخصصین متبحر و با تجربه‌ای که در کلینیک ارتوپدی دکتر فرزاد فعالیت می‌کنند، می‌توانند شما را در تشخیص و درمان تمامی مشکلات و بیماری‌های ارتوپدی راهنمایی و همراهی کنند.

زانو درد می‌تواند هم می‌تواند به صورت شدید بروز کند و هم می‌تواند بسیار خفیف تجربه شود، گاهی هم ممکن است با علائم جانبی دیگری همچون تورم، قرمزی، سفتی و یا احساس گرمی در ناحیه زانو همراه باشد. دکتر زانو درد، یک متخصص ارتوپدی است که دارای فلوشیپ زانو بوده و در تشخیص و درمان عوارض و مشکلات زانو تخصص دارد.

مشکلات و بیماری‌های ارتوپدی فقط محدود به زانو نمی‌شوند، تمام مفاصل، استخوان‌ها، تاندون‌ها و رباط‌های بدن از جمله (مچ دست و پا، زانو و آرنج، گردن و لگن و غیره)، می‌توانند درگیر مشکلات و بیماری‌های ارتوپدی شوند. پزشک ارتوپد می‌تواند با استفاده از ابزارهای تصویربرداری که در اختیار دارد، عوارض و مشکلات زانو را ابتدا تشخیص داده و سپس مناسب‌ترین درمان را برای بیمار خود پیشنهاد کند.

متخصصین متبحر و با تجربه‌ای که در کلینیک ارتوپدی دکتر فرزاد فعالیت می‌کنند، می‌توانند شما را در تشخیص و درمان تمامی مشکلات و بیماری‌های ارتوپدی راهنمایی و همراهی کنند.

از مشکلات مربوط به زانو

در ادامه چند مورد از رایج‌ترین مشکلات و بیماری‌های ارتوپدی مربوط به زانو را مثال می‌زنیم:

  1. آرتروز زانو: یک بیماری مفصلی است که با سایش و خراشیدگی غضروف موجود در درون زانو همراه است.
  2. شکستگی استخوان زانو: شکستگی یکی از استخوان‌های متصل به مفصل زانو (ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد)
  3. آسیب رباط صلیبی: آسیب به یکی از دو رباط صلیبی موجود در زانو (ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد)
  4. آسیب درون مفصل زانو: مشکلاتی مانند التهاب مفصل، ترشح مایع مفصل و سایر مشکلات مفصلی.
  5. سرطان استخوان: یک بیماری خطرناک است که ممکن است در استخوان‌های متصل به زانو نیز وجود داشته باشد.

آرتروز زانو

یک بیماری مفصلی است که با سایش و خراشیدگی غضروف موجود در درون زانو همراه است. این بیماری معمولا در اثر افزایش سن و پیر شدن شخص و یا تحمل فشار زیاد بر روی زانوها به وجود می‌آید. علائم آرتروز زانو شامل درد، تورم، سفتی و محدودیت حرکتی در زانو می‌باشد. این بیماری می‌تواند با ایجاد تغییراتی مفید و سازنده در سبک زندگی، درمان دارویی و در صورت لزوم جراحی کنترل شود.

اقدامات درمانی برای مهار کردن بیماری آرتروز زانو

اقدامات درمانی بیماری آرتروز زانو شامل چندین مورد می‌باشند که مناسب‌ترین آن‌ها برای هر بیمار به وضعیت جسمی بیمار، شدت بیماری و علائم آن بستگی دارد. برخی از روش‌های درمان آرتروز زانو عبارتند از:

  1. ایجاد تغییرات در سبک زندگی: از جمله کنترل وزن بدن و از بین بردن اضافه وزن، انجام منظم و مجدانه فعالیت‌های ورزشی، استفاده از کفش‌های مناسب و طبی و استفاده از وسایل کمکی مانند بالشتک و غیره.
  2. درمان دارویی: مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، کورتیکواستروئیدها، مسکن‌ها (آنالژزیک‌ها) و مکمل‌های غذایی.
  3. جلسات فیزیوتراپی: تمرینات فیزیکی و تمرینات تقویتی برای عضلات پیرامون زانو و استفاده از خدمات دستگاه‌های فیزیوتراپی.
  4. جراحی: در صورت عدم کنترل بیماری با دیگر روش‌ها، جراحی آخرین راه چاره است.
  5. پی آرپی: تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در داخل مفصل زانو.
  6. اوزون تراپی: تزریق مقدار مشخصی از گاز اوزون به داخل مفصل زانو برای کاهش التهاب و بهبود غضروف زانو.

انجام مشاوره با پزشک و فیزیوتراپیست می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین اقدام درمانی برای رفع مشکل زانو شما به راحتی مشخص شود.

درد حاد ناشی از آرتروز زانو

شدیدترین درد زانو در آرتروز زمانی اتفاق می‌افتد که بیماری وارد مرحله پیشرفته خود شده باشد که در این حالت غضروف زانو دچار فرسایش و خرابی بسیار قابل توجهی شده است. در این مرحله شدت درد زانو بسیار افزایش پیدا می‌کند و ممکن است حتی در زمان استراحت کردن هم احساس شود. همچنین با حرکت دادن زانو درد و سفتی زیادی احساس می‌شود که در اثر آن ممکن است بیمار نتواند به خوبی راه برود. (در این مرحله از بیماری، انجام جراحی تنها راهکار درمانی موجود می‌باشد)

مهار کردن بیماری آرتروز زانو

ابتدا برای تشخیص دقیق مشکلات زانو باید به یک پزشک ارتوپد با تجربه مراجعه کرد، پزشک می‌تواند با انجام معاینات، آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم، تشخیص دقیقی از وجود یا عدم وجود آرتروز زانو و میزان پیشرفت آن را داده و سپس درمان را آغاز کند.

او ابتدا نکاتی را در ارتباط با تغذیه، ورزش و تمرینات فیزیوتراپی به بیمار خود می‌گوید، سپس در صورت نیاز دارو و جلسات فیزیوتراپی لازم را برای او تجویز می‌کند. ممکن است وضعیت بیمار به گونه‌ای باشد که به جراحی احتیاج داشته باشد. (اعمال جراحی آخرین گزینه‌ درمانی ممکن می‌باشند که در صورت عدم موفقیت سایر درمان‌ها، در دستور کار قرار می‌گیرند)

برای آشنایی بیشتر با بیماری‌ها و مشکلات ارتوپدی و روش‌های درمانی آن‌ها، می‌توانید به کلینیک ارتوپدی دکتر فرزاد مراجعه کنید.

Share