نماینده ولی فقیه در استان اردبیل؛

بسیاری از دختران بی حجاب قلبشان پاک است | ما قصور کردیم و تبیین نکردیم

عاملی اظهار کرد: وقتی خود را به جای یک دختر خانم بی حجاب می گذاریم تا تمام احساس های او را داشته باشیم آنجا می بینید که بسیاری از این دختر خانم ها قلبشان پاک است اصلاً توجه به قبح قضیه ندارند یعنی ما قصور کردیم و صحبت نکردیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در مراسم تکریم و معارفه مدیران کل صدا و سیمای مرکز اردبیل که در سالن فدک برگزار گردید ضمن خیر مقدم گویی به میهمانان حاضر و قدردانی از زحمات مدیر کل سابق و همچنین آرزوی موفقیت برای مدیر کل جدید با ارائه رهنمودهایی به دست اندرکاران رسانه ملی اظهار داشت: توصیه اول بنده این است که در مجموعه فاخر صدا و سیما وحدت و مصالح کلان حتماً رعایت بشود و از هرگونه موضع‌گیری، شکاف و انشقاق پرهیز گردد چرا که دشمن پشت در بوده و مترصد فرصت می‌باشد امروز اختلاف ذنب لایغفر است؛ نه تنها در عرصه صدا و سیما بلکه در تمام ساحات دیگر هرگونه ایجاد اختلاف، یک فاجعه بزرگ است و از همه عزیزان می‌خواهم در این خصوص نهایت تلاش را داشته باشند تا صدا و سیما یک واحد مجموعی باشد.

وی با تاکید بر اینکه در مسیر انجام مسئولیت‌هایی که بر عهده صدا و سیما می‌باشد راهی جز وحدت وجود ندارد تصریح کرد: اگر اختلاف ایجاد شود یقیناً در مسئولیت صدا و سیما خلل درست خواهد شد؛ توصیه دیگر این است که استعدادها در صدا و سیما هدر نرود بزرگترین هنر یک مدیر این است که انگیزه کار درست کند و من مصراً از مدیر کل جدید این موضوع را می‌خواهم، صدا و سیمای اردبیل قابلیت‌های استثنایی دارد در این مجموعه افرادی وجود دارند که می‌توانند شاهکارهای بزرگ هنری خلق کنند اما باید انگیزه داشته باشند انگیزه فقط صرفاً با مسائل مالی نیست و ما با ایجاد انگیزه نباید بگذاریم که این قابلیت‌ها فقط کار وظیفی انجام دهند فرصت را غنیمت می‌شمارم و به تمام مجموعه اداری کشور خاضعانه عرض می‌کنم که در این برهه حساس و پیچ تاریخی هر کس که می‌خواهد دین خود را به کشور، تاریخ و ملت اداء کند باید به کار وظیفی اکتفا نکند و حتماً خدمات بزرگ تبرعی داشته باشد.

وی ادامه داد: در ژاپن چه انگیزه‌ای درست کرده بودند که بعد از شکست این کشور یک کارگر ژاپنی ۱۸ ساعت کار می‌کرد، ۸ساعت وظیفی و ۱۰ ساعت تبرعی! برای اینکه ژاپن زمین نخورد این را می‌گویند احساس جمعی! احساس جمعی یک سرمایه بزرگ اجتماعی است ما احساس جمعی را چطور درست کنیم؟ من از عزیزانی که در مرکز صدا و سیما تشریف دارند سوال می‌کنم آیا تا حال فیلمی درست کرده‌اید که احساس جمعی را احیاء کند؟ به طور مثال من وقتی هتل می‌روم نگویم این دستمال کاغذی برای هتل است بلکه بگویم این ثروت ملی من است این خودروی دولتی که در دست من است ثروت ملت من است در حفظ آن ولو شخصاً متضرر بشوم باید ساعی باشم و نباید بگذارم ثروت ملت من تلف گردد آیا ما توانسته‌ایم این روحیه را درست کنیم؟ وقتی در کارخانه‌ای کار می‌کنیم نباید بگوییم کارخانه مال کارفرماست بلکه آن را ثروت ملت بدانیم.

آیت الله عاملی در ادامه تبیین هنرهای مدیریتی در حوزه صدا و سیما تصریح کرد: هنر بزرگ دیگری که عزیزان باید در صدا و سیما لحاظ کنند مسئله «تنازل» است؛ تنازل یک هنر تربیتی است اگر می‌خواهیم کار تربیتی انجام دهیم باید تنازل کنیم و خود را در جای اقشار خاص جامعه قرار بدهیم تا احساس‌های آن‌ها را درک بکنیم اگر طفلی دبستانی است به اندازه آن کودک دبستانی خودمان را پایین بیاوریم یا یک دختر خانمی که بدحجاب یا بی‌حجاب است تنازل کنیم و خودمان را جای ایشان بگذاریم در روایت است که اگر کسی با بچه سر و کار دارد خودش را مانند طفل پایین بیاورد تا احساس آن طفل را داشته باشد الان ما با یک نسلی مواجه هستیم که به لحاظ زمانی، بیگانه با انقلاب است و در معرض وسیع‌ترین جنگ روحی و روانی نیز قرار گرفته است اگر از من بپرسند که هنر ملت ایران چیست؟ بعد از تحریم اقتصادی و مقاومت اسطوره‌ای که چهار دهه ملت ما داشته‌اند با جرات، برهان و استدلال عرض می‌کنم بزرگترین هنر ملت ما این است که در این جنگ روحی و روانی و در این تسویل و مکر اللیل و النهار و مکر السیئات که یک لشکر بسیار جرار آن را درست کرده است زمین نخورد تسویل یعنی خوب را بد و بد را خوب نشان بدهند و حق و باطل، هدایت و ضلالت و سعادت و شقاوت را جابجا کنند ملت ما در این باب الحق خوب درخشیده است اصلاً دجال ظهور کرده دجل همین تسویل است همه اینها به یک حقیقت ناظرند امروز تمام کار دشمن عبارت است از تسویل آن‌ها به راحتی می‌توانند در ذهن بخشی از ملت ما گره‌های حساس درست کنند.

وی اضافه کرد: در کار فرهنگی همه جوانب باید رعایت گردد یک راه آن تنازل است یعنی به طور مثال خود را به جای یک دختر خانم بی‌حجاب می‌گذاریم تا تمام احساس‌های او را داشته باشیم آنجا می‌بینید که بسیاری از این دختر خانم‌ها قلبشان پاک است اصلاً توجه به قبح قضیه ندارند یعنی ما قصور کردیم و صحبت نکردیم تبیین ننمودیم گره‌های ذهنی را باز نکردیم گره ذهنی همیشه با عملیات علمی و روشن‌گری باز می‌شود تا این درست نشود او به هیچ وجه زیر بار حجاب نخواهد رفت او اعتقاد دارد که شخصیت زن به فریبایی اوست و حجاب زیبایی‌های پنهان را آشکار نمی‌کند! وظیفه مهم ما این است که ما باید تبیین کنیم که اگر جایگاه زن با فریبایی تعریف شود چه می‌شود از کجا سر در می‌آورد و محصول آن چه می‌شود؟ وقتی حضرت آقا فرمودند که ما در بحث حجاب باید با دست پر صحبت کنیم من به خاطر فرمایش حضرت آقا کتاب” تا قاف کرامت “را نوشتم در آن جا وارد زندگی غربی‌ها شدیم تا ببینیم آن‌ها که زن را با فریبایی تعریف کرده‌اند چه خدمتی و تکریمی به زن کرده اند.

وظیفه اصلی یک مدیر چه فرهنگی چه غیر فرهنگی باز کردن گره‌های ذهنی و اعتقادی است که هر روز، هر ماه و هر سال توسط دشمن ایجاد می‌گردد امیرالمومنین به فرماندار خود می‌نویسد «واحلل عقده ذلک» من تو را به شهری می‌فرستم که ذهنشان تماماً گره دارد می‌گویند ما را به جنگ زوجه النبی برده است فردا ما چطور می‌خواهیم به صورت پیامبر نگاه کنیم؟ حضرت به فرماندار می‌گوید وظیفه تو این است که این گره‌ها را باز کنی یک مدیر باید این هنر را داشته باشد که خودش را پایین بیاورد و به جای نسل جدید بگذارد.

یکی از وظایف ضروری مسئولین فرهنگی از جمله صدا و سیما این است که مناظره بین نسل انقلاب و نسل جدید را درست کند تا نسل جدید از نسل انقلاب سوال کند که چرا انقلاب کردید؟ و نسل انقلاب باید اوضاع قبل از انقلاب را کاملاً تصویر کند ما در مقایسه با دو دوره ده‌ها مطلب بسیار ناب از جهت تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، تحولات علمی، وزن سیاسی، حفظ غرور ملی، جایگاه بین المللی و… داریم.

آیت الله عاملی ادامه داد: آیا تا حال در خصوص زوال تمامیت ارضی و تاراج خاک در دوران گذشته برای نسل جدید صحبت کرده ایم؟ من آن قدر غصه می‌خورم که فیلم پهلوی در ایران تدوین شد اما فاجعه‌های بسیار بزرگ دوران پهلوی اول و دوم در آن ذکر نگردید در نتیجه در خیابان گاهی چیز دیگری درباره رضاخان گفته شد همین رضاخان که یک تکه بسیار نفیس از ایران را به آتاتورک هبه کرد سرهنگ ارفع رئیس هیات حل اختلاف ایران هرچه به رضا خان التماس کرد و گفت این قطعه بهشت مال ما است گفت دوستی با ترکیه برای ما بالاتر است که از همان جا دالان زنگزور را درست کردند و از آنجا خودشان را وصل می‌کنند به آسیای میانه که توران بزرگ را درست کنند یکی از قوم گرا‌ها گفته است که اگر ما به خاطر این کار بیاییم هزار مجسمه برای آتاتورک درست کنیم باز هم کم است. این یک نمونه است ده‌ها مورد می‌توان از غارت خاک ذکر کرد که هر کدام یک تراژدی بسیار دردناک برای ملت ماست.

نسل جدید از این‌ها خبر ندارد حاکمیت ملی یعنی ملت برای خود تصمیم بگیرد هیچ تکریم برای یک ملت بالاتر از این نیست که مراکز حساس تصمیم گیری در دست خود ملت باشد امسال در اسفند ماه باز ملت ما برای خود سرنوشت می‌نویسد در زمان سابق این فضیلت بزرگ در حد خیال بود، از جهت تحولات علمی کشور در حد فاجعه بود ذره‌ای در تولید دانش جهانی سهیم نبودیم هیچ کس نمی‌تواند یک رگه علمی در دوران سابق نشان بدهد وقتی ملتی سهیم در دانش جهانی نیست آخرش به کجا می‌رسد؟ در این باب وظیفه صدا و سیما بسیار مهم است اما باز برمی گردیم به انگیزه.

وی با بیان اینکه ایران ما از جهت تحولات علمی رشد محیر العقول کرده است گفت: چه ایرادی دارد با پیرمردها مصاحبه کنید تا بگویند که آن زمان اردبیلی‌ها با پزشکان بنگلادشی مداوا می‌شدند اما الان دنیا برای سیستم پزشکی ایران تشنه است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: صدا و سیما باید مثل یک دستگاه لرزه نگار بفهمد امروز که فلان رسانه معاند فلان مطلب را گفته یک هفته دیگر چه اتفاقی می‌افتد؟ یک جوان که از ثروتمندترین افراد ایران است از او سوال کردند که این ثروت را چطور بدست آوردی؟ گفت من از طریق صدا و سیما جلسات مجلس شورای اسلامی را گوش می‌دادم مجلس که یک تصمیم می‌گیرد من می‌دانم ۶ ماه دیگر در عرصه اقتصاد چه اتفاقی می‌افتد!

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل افزود: دشمن جرار در تلاش است که باور و وثوق مردم را خراب کند از بزرگترین هنرهای صدا و سیما این است که هم وثوق به خودش و هم وثوق بین ملت و نظام را تقویت کند ملاحظه فرمودید مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود چقدر از کلمه «امید» استفاده کردند در این خصوص انتظار داریم صدا و سیما اشراف بالایی نسبت به آموزش‌های دشمنان در مدارس نامرئی داشته باشد مدرسه دو قسم است فرض کنید من معلم هستم این هم تخته و قلم است این را می‌گویند مدرسه مرئی اما آنچه در افکار عمومی مطرح می‌شود کلاس نامرئی است آن افکار درست مانند خون در رگ انسان در ذهن و قلب افراد جامعه جاری است به همین جهت می‌گوییم که نظام تزیّن و آرایش به صورت تعیُّنی نه به صورت تعیینی مشخص می‌شود بعضی‌ها می‌گویند این را بگذاریم بفروشند آن را نگذاریم بفروشند اصلاً معلوم می‌شود که کاملاً با موضوع و مسئله بیگانه هستند هنر ما این است که به کلاس نامرئی وارد بشویم فساد از آن جا شروع می‌شود اصلاح نیز باید از آنجا شروع شود. (لا ینتشر الهدی الا من حیث انتشر الضلال)

وی در خاتمه گفت: در حساس‌ترین دوران کشور قرار داریم جمهوری اسلامی آخرین فرصت است تا در چینش دولت‌ها به جایگاه مناسب‌شان خود برگردیم در روزگاری که سرعت تحولات همه چیز را به هم ریخته است ما باید با سرعت برای رسیدن به جایگاه اصلی خودمان برنامه ریزی کنیم چشم همه ما به صدا و سیما است صدا و سیما می‌تواند در هر لحظه شاهکارهای بزرگی خلق کند.

در آئین تکریم و معارفه مدیران کل صدا و سیمای اردبیل که ظهر سه شنبه در مجتمع فدک اردبیل برگزار شد، از زحمات «علی ملااحمدی» مدیرکل سابق صدا و سیمای مرکز اردبیل قدردانی و «سید محسن لطیفی» از نیروهای بومی استان اردبیل به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.

Share