توری مرغی گالوانیزه چیست و چه کاردبردی دارد؟

یکی از انواع توری فلزی که از مفتول(سیم) با سایز بسیار ریز تولید می‌شود، توری مرغی گالوانیزه است.

در این مطلب به موضوع توری مرغی گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد می‌پردازیم، با ما همراه باشید تا مشخصات فنی این محصول را به صورت مختصر به شما توضیح دهیم. یکی از انواع توری فلزی که از مفتول(سیم) با سایز بسیار ریز تولید می‌شود، توری مرغی گالوانیزه است. بسیاری از مشتریانی که برای اولین بار برای خرید این محصول اقدام می‌کنند، در ابتدا نمی‌دانند که تور مرغی گالوانیزه چیست و آن را با توری فرنگی، توری حصاری و توری لوزی اشتباه می‌گیرند. در ادامه پس از معرفی این محصول و مشخصات فنی کاربردهای آن را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استاندارد تولید توری مرغی گالوانیزه چیست؟

انواع توری مرغی گالوانیزه در دو روش گالوانیزه گرم و سرد تولید می‌شود، هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند، برای مثال توری مرغی گالوانیزه‌ای که از روش نورد گرم تولید می‌شود انعطاف پذیری بیشتری دارد و بسیار نرم است، از طرفی استحکام و طول عمر بیشتری دارد، از طرفی در روش سرد انعطاف کمتر، سفت‌تر و صرفه اقتصادی بیشتر است.

قیمت توری مرغی گالوانیزه به نوع آن(ایرانی و فنس مرغی وارداتی چینی)، عرض(۹۰، ۱۲۰، ۱۵۰ و ۱۸۰ سانتی‌متر)، اندازه چشمه توری(یک دوم، سه چهارم و یک اینچ)، طول هر رول تور مرغی بستگی دارد. انواع دیگر این محصول در بازار با نام‌های توری مرغ ریز، ضخیم و درشت، فنچی نیز شناخته می‌شود.

مشخصات فنی توری مرغی گالوانیزه استاندارد

هر یک از انواع توری فلزی ویژگی‌های خاص خود را دارند، قطر مفتول و اندازه و شکل هندسی توری مرغی باعث شده تا این محصول منحصربه‌فرد باشد.

  • اندازه چشمه استاندارد ۵۰ میلی‌متری(۲ اینچ)
  • دارای چشمه شش گوش
  • دارای قطر سیم برای کاربردهای سبک ۱.۰۰ میلی‌متر
  • تولید با سیم مفتول گالوانیزه از مفتول ۱ میلی‌متر به بالا
  • شکل دهی و قالب گیری آسان(انعطاف پذیری بالا)
  • دارای پوشش گالوانیزه(ضد آب و مقاوم در برابر آب و رطوبت)

موارد بالا برخی از ویژگی‌ها و مشخصات فنی این تور مرغی(chicken lace) می‌باشد، با شناخت بهتر این شاخصه می‌توانید به آسانی متوجه شوید که توری مرغی گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد و همچنین برای پروژه شما مناسب هستند یا خیر.

توری سیمی مرغی گالوانیزه به صورت رول عرضه می‌شود و در اندازه‌های مختلف چشمه توری شامل ۱۳ میلی‌متر، ۲۵ میلی متر، ۳۱ میلی متر و ۵۰ میلی متر موجود است.

توری مرغی با نام های توری سیمی شش ضلعی گالوانیزه و توری سیمی مرغی نیز شناخته می شود. توری سیمی معمولاً برای حصارها و آغل‌های مرغ و حیوانات استفاده می‌شود، اما باغبان مشتاق برای محافظت از محصولات، قفس‌های میوه و سبزیجات ضد پرنده، محافظ درختان مشبک و حمایت از گیاهان نیز از آن استفاده می‌کنند. محدوده سیم مرغ ما بزرگ است و رول هایی از عرض ۰.۶ متر تا ۱.۸ متر در طول های مختلف رول عرضه می کنیم.

اندازه چشمه و قطر مفتول توری مرغی گالوانیزه

چشمه ۱۳ میلی‌متری(قطر ۰.۷ میلی متر)

چشمه ۳۱ میلی‌متری(قطر ۱ میلی متر)

چشمه ۵۰ میلی‌متری(قطر ۱ میلی متر)

کاربرد تور مرغی گالوانیزه

برای این محصول می‌توان کارکردهای زیادی متصور شد، وزن، شکل هندسی چشمه‌ها(شکل ظاهری حدفاصل سیم‌ها) و قطر مفتول به کار رفته در آن باعث شده است تا این محصول کاربردهای زیادی داشته باشد، اما برخی از مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • توری همه کاره برای استفاده در محوطه باغ
  • توری فلزی نگه‌دارنده پرندگان
  • مورد استفاده برای دور ستون‌ها
  • نگه‌دارنده پشم شیشه در سقف سالن‌ها و سوله‌ها
  • پوشاننده تیرآهن برای تسهیل جذب سیمان و گچ
  • حفاظت از درختان در باغچه

این محصول از زمان‌های قبل در سالن‌های مرغداری برای جداکردن مرغ استفاده می‌شد به همین دلیل با این نام شناخته می‌شود، اما رفته رفته در موارد دیگری نیز استفاده شد، برای مثال بهترین مصالح ساختمانی است که می‌تواند برای جذب و نگه‌داری گچ و سیمان بر روی مقاطع فلزی همچون تیرآهن(beam)، قوطی پروفیل به کار گرفته شود.

این نوع توری به واسطه بافته شدن از سیم فولادی قوی و روکش گالوانیزه بسیار محکم است و دچار پاره‌گی نمی‌شود، انعطاف حاصل از سیم مفتول سبب شده تا به آسانی خم شود و شکل پذیر باشد.

انواع توری مرغی

برای معرفی دسته‌بندی‌های مختلف این محصول باید تفکیک قائل شویم، مثلا دسته‌بندی مواد سازنده که شامل پلاستیک و سیم فلزی است در دسته خود، از طرفی روش ساخت در دسته دیگری قرار می‌گیرد، اگر با این سوال که توری مرغی گالوانیزه چیست مواجه شدید مطمئنا این توری دارای روکش گالوانیزه از نوع گرم و یا سرد است که ممکن است لایه‌ای از رنگ نیز آن را بپوشاند، اما به طور کلی انواع توری مرغی گالوانیزه در نمونه‌های زیر تولید می‌شود:

  1. سیم مفتول گالوانیزه گرم
  2. سیم مفتول گالوانیزه سرد
  3. روکش گالوانیزه گالوانیزه
  4. رنگی
  5. پلاستیکی

توری مرغی را شاید بتوان نازک ترین و سبک ترین توری حاضر در بازار دانست که به شکل شش ضلعی ساخته می شود. این توری به دلیل جنس نازک و همچنین کاربرد های فراوانی که برای حفاظت از مرغ ها و پرندگان داشته است به این نام مشهور شده است. معروف ترین و پرکاربردترین سایز چشمه ی مورد استفاده در ساخت این محصولات را می توان سایز ۴/۳ دانست.

نکاتی پیرامون خرید تور مرغی

برای خرید این محصول چند نکته وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست، بهتر است برای حمل و نقل ماشین‌های باری را خودتان هماهنگ کنید تا هزینه‌های گزافی را نپردازید، منابعی را در نظر بگیرید که خرج بارگیری و انبارداری نداشته باشند و در عین حال قیمت تمام شده تور مرغی گالوانیزه در آن‌ها به صرفه باشد.

مدت زمان تولید و تحویل بار را از مجموعه مورد نظر بپرسید، برخی از کارخانه‌ها به دلیل پذیرش سفارش‌های زیاد در تحویل بار تاخیر دارند، بهتر است با ثبت قرارداد و یا دریافت فاکتور رسمی که در آن موعد تحویل ذکر شده است از این بابت مطمئن شوید.

و نکته آخر اینکه از وزن توری مورد نظر خود پس از تحویل اطمینان حاصل کنید، این کار را می‌توانید به صورت رندوم انجام دهید ممکن است به صورت اشتباهی برخی از رول‌ها وزن پایین‌تری داشته باشند.

بهترین منابع خرید توری مرغی گالوانیزه

برای خرید انواع آهن آلات به خصوص توری فلزی منابعی را انتخاب کنید که مورد اطمینان هستند، توری‌های فلزی به طور معمول در بازار به صورت کیلویی خرید و فروش می‌شوند به همین دلیل ممکن است برخی از فروشندگان این محصول با توجه وزن در نظر گرفته شده از ضخامت و قطر مفتول کمتر استفاده کنند که باعث کاهش استحکام و طول عمر توری می‌شود، در این مطلب تشریح کردیم که توری مرغی گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد، همچنین در ادامه انواع و نحوه خرید این محصول را بررسی کردیم.

منبع: https://fouladtofighi.com/

Share