معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور؛

در مدیریت پایدار جنگل باید شاخص های اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی را در کنار هم ببینیم

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در گذشته و در ارزش گذاری جنگل ها تنها به ارزش های اقتصادی و تولیدات چوبی جنگل توجه می شد و جنگل به عنوان منبع چوب به حساب می آمد اما به مرور و با گذشت زمان این نگاه تغییر کرده است و در سال های اخیر به ارزش های زیست محیطی و اکولوژیکی جنگل توجه ویژه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر نقی شعبانیان دهم اردیبهشت در گردهمایی تبیین مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی که در مرکز آموزش کلارآباد مازندران برگزار شد مساحت جنگل‌های دنیا را ۴ میلیارد هکتار اعلام کرد و افزود: در کشور ما ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل وجود دارد که این جنگل‌ها به لحاظ کمی و کیفی با چالش‌های مختلفی مواجه است.

شعبانیان یکی از دلایل پایین بودن کیفت جنگل در کشور را قرار داشتن سرزمین ایران در کمربند خشک تا نیمه خشک نام برد.

وی اضافه کرد: با این وجود یکی از بهترین جنگل‌های دنیا همین جنگل هیرکانی است که با مساحت حدود دو میلیون هکتار از منطقه گیلداغی در استان گلستان تا آستارا در استان گیلان امتداد دارد و جزو با ارزش‌ترین جنگل‌های دنیاست، هم از نظر قدمت و هم بلحاظ تنوع گیاهی.

معاون امور جنگل در ادامه گفت: بخشی ازجنگل هیرکانی در سال ۹۸ جزء میراث طبیعی در یونسکو به ثبت رسیده است و این وظایف ما را در حفظ و نگهداری این جنگل‌ها بیشتر و سنگین‌تر می‌کند.

شعبانیان حضور دام در جنگل، آتش سوزی جنگل‌ها و قاچاق چوب و وابستگی معیشت مردم به جنگل را از چالش‌های مهم جنگل هیرکانی برشمرد و افزود: باید در جهت حل این مشکلات گام برداریم و برای حل آن نیازمند برنامه و حمایت‌های علمی هستیم.

به گفته شعبانیان مدیریت پایدار جنگل اکنون مطرح است و ما باید شاخص‌های اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی را در کنار هم ببینیم. زمانی نگاه به جنگل به عنوان منبع تولید چوب بود و بعد جنگل داری نزدیک به طبیعت مطرح شد و از سال ۹۶ طرح توقف بهره برداری از جنگل صورت گرفت. این اقدام قابل توجه بود که ما به جنگل به عنوان یک منبع چوب نگاه نکنیم.

شعبانیان همچنین گفت: برای مدیریت پایدار جنگل نیازمند یک مطالعه دقیق و حمایت جامعه علمی و تحقیقاتی هستیم و اکنون ارزیابی اکولوژیکی از عرصه‌ها انجام شده است. برنامه ریزی صورت گرفته و طرح فنی، حفاظتی تهیه شد و بزودی به اجرا در می‌آید.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی همچنین عنوان کرد: انتظار داریم با تحلیل طرح مدیریت پایدار جنگل و اجرای آن شاهد ارتقای تنوع زیستی و کمیت و کیفیت جنگل باشیم و با همگرایی بخش اجرا و تحقیقات و جامعه علمی بتوانیم این جنگل‌ها را که امانت است به نسل آینده برسانیم.

Share