سپردن صیانت از جنگل به دست قرق بانان شرکتی!

تداوم تجاوز به جنگل‌های هیرکانی گیلان | منابع طبیعی: قطع درختان صحنه‌سازی است!

تصاویر فارس نشان می‌دهد گونه‌های نادر و خاص از جنگل‌های هیرکانی در شفت یکی پس از دیگری و چراغ خاموش در حال قطع شدن هستند اما منابع طبیعی شهرستان در ادعایی مطرح کرده که این نوع اقدامات صحنه‌سازی گروهی است که در پشت پرده، صحنه‌گردانی می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از فارس، حفظ جنگل، یکی از وظایف اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است و این سازمان مکلف است از تمام منابع طبیعی تحت مدیریت خود حفاظت و صیانت کند.

سازمان جنگل‌ها متولی حفظ و حراست از منابع ارزشمند هیرکانی

جنگل‌های هیرکانی به‌ویژه در استان گیلان ازجمله منابع طبیعی و خدادادی هستند که بخش عمده آن‌ها تحت حفاظت منابع طبیعی استان قرار دارد؛ عرصه‌ای بسیار گسترده و با گونه‌های ارزشمند و پراهمیتی که وظایف سازمان جنگل‌ها و متولیانش را دوچندان می‌کند.

اوایل اردیبهشت‌ماه امسال بود که ویدیویی در فضای مجازی از سوی دغدغه مندان منابع طبیعی به‌سرعت منتشر شد که در آن، راوی به قطع ماهرانه و البته سودجویانه درختان در جنگل‌های منطقه امامزاده اسحاق(ع) شفت توسط سودجویان خبر می‌داد.

نخستین واکنش مسؤولان منابع طبیعی استان گیلان در رابطه با قطع درختان هیرکانی در شفت مربوط به سرهنگ قربانی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان بود که وی طی گفت‌وگویی مدعی شد که در فیلم منتشرشده یک اصله درخت توسط افرادی قطعه شده بود که عوامل آن نیز شناسایی و به مراجع قضایی معرفی‌شده‌اند.

این در حالی است که در روزهای نخست انتشار فیلم از قطع یک اصله درخت در شفت، مسؤولان منابع طبیعی استان و همچنین شهرستان در پاسخ به خبرنگار فارس مدعی شدند که طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، منطقه‌ای که درخت در آن قطع‌شده ازجمله مناطق تحت تصرف اداره کل محیط‌زیست است؛ هرچند این ادعا در همان دقایق نخست از سوی مسئولان محیط‌زیست استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، تکذیب شد!

اظهارات واکنش برانگیز معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در رابطه با قطع درختان شفت

اظهارنظر عجیب دیگری که بر دغدغه مردم در رابطه با قطع درختان هیرکانی ازجمله در شهرستان شفت می‌افزود، اظهارات بحث‌برانگیز شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بود که وی طی گفت‌وگویی اعلام کرد «یکی از وظایف اصلی سازمان، حفظ جنگل‌هاست و تمام تلاش خود را بکار می‌گیرد تا در حد “اعتبارات و نیروهایش” جنگل را حفظ کند! موضوعی که بسیار با واکنش مردم به‌ویژه علاقه‌مندان به محیط‌زیست و منابع طبیعی روبرو شد.

علاقه‌مندان به محیط‌زیست پس از اظهارات معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در خصوص اینکه حفاظت از جنگل‌ها در حد اعتبار و نیرو  است، نگرانی‌شان بسیار افزایش یافت.

تصاویری که همچنان از تداوم قطع درختان شفت خبر می‌دهند

اکنون پس از گذشت چند روز از رسانه‌ای شدن قطع درختی در منطقه امامزاده اسحاق شفت، تصاویری به دست فارس رسیده که از قطع تعداد زیادی درخت به‌ویژه از گونه‌های خاص و نادر در منطقه دیگری از شهرستان شفت حکایت می‌کند و نشان از ادامه‌دار بودن قطع درختان هیرکانی در گیلان می‌دهد.

مطابق تصاویر، اغلب گونه‌هایی که در منطقه ویسرود از توابع بخش احمدسرگوراب شفت قطع‌شده، از نوع راش و توسکا و احتمالاً از گونه‌های افرا و ون نیز هستند. آن‌طور که از رنگ و لعاب تصاویر نیز پیداست، مشخص است که پیش‌تر نیز در همان منطقه که ازقضا برِ اصلی جاده ییلاقی نیز هست، درختانی قطع‌شده و به نظر می‌رسد این رویه همچنان ادامه‌دار باشد!

منابع طبیعی: تصاویر صحنه‌سازی است/ پرونده متهمان در دست پیگیری است  

فکری، سرپرست منابع طبیعی شهرستان شفت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با تصاویری که به دست این خبرگزاری رسیده، می‌گوید: تصاویر که به دست خبرگزاری فارس رسیده همه صحنه‌سازی بوده و  دستانی پشت پرده وجود دارند که صحنه‌گردانی می‌کنند.

به گفته وی،منابع طبیعی با همکاری دستگاه‌های نظارتی در حال بررسی اوضاع است و در این رابطه چندین اره موتوری دستگیرشده‌اند و پرونده این دست از متهمان همچنان در دست ارزیابی است.

صدای آهنگ قطع درختان در جنگل‌های هیرکانی در حال افزایش است

با اجرای طرح تنفس جنگل و بیرون راندن روستائیان و جنگل نشینان از اراضی ملی و جنگلی، افزایش قیمت چوب و کاهش قدرت خرید مردم، آهنگ قطع درختان به‌ویژه گونه‌های خاص و نادر روزبه‌روز در جنگل‌های هیرکانی در حال افزایش است.

سپردن صیانت از جنگل به دست قرق بانان شرکتی!

حفاظت و صیانت از جنگل به سازمانی که نیروهایش اغلب به‌صورت شرکتی اداره می‌شود، موضوعی است که این روزها با قطع درختان در شهرستان شفت، داغ شده و دل هر طبیعت دوستی را می‌رنجاند.

تعدادی از نیروهای شرکتی شاغل در یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان می‌گویند بر اساس قراردادی که با شرکت دارند باید از صبح تا پایان ساعات اداری از سطح اراضی ملی حفظ و حراست کنند در حالیکه مجبورند حداقل تا ساعت ۲۲ در سطح اراضی گشت بزنند، بدون آنکه ریالی حقوق اضافه دریافت کنند.

وسعت جنگل زیاد، قرقبان کم!

تعداد بسیار کم و انگشت‌شمار قرق بانان و جنگلبانان در اراضی جنگلی به‌ویژه در شهرستان شفت، موضوع دیگری است که تمام معادلات حفاظتی را با حساب‌وکتاب‌های متعارف برهم می‌زند؛ نیروهایی که به نظر می‌رسد تعدادشان از انگشتان دست تجاوز نمی‌کند باید بیش از ۴۴ هزار هکتار از اراضی جنگلی را حفظ و حراست کنند، بماند که تجهیزات حفاظت فیزیکی و لجستیکی آن‌ها نیز بسیار ضعیف و ناکافی است.

افراد زیادی حاضرند که در شرایط فعلی از جنگل صیانت کنند!

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شفت با اشاره به شرایط خاص نگه‌داری از جنگل‌ها توسط نیروهای شرکتی، مطرح کرده که این نیروها خودشان پای قراردادی را امضا کرده‌اند که در همین شرایط فعلی بسیاری دیگر از نیروها حاضرند با منابع طبیعی همکاری مجدانه‌ای داشته باشند.

آن‌طور که سرپرست منابع طبیعی شفت اذعان کرده، قرقبان باید در مأموریت‌های محوله روزانه کوله‌پشتی بر دوش بگذارد و ضمن پیشگیری، مواردی که به جنگل آسیب وارد می‌کند را به مسئولان اداره، گزارش کند.

ارزش جنگل را نادیده نگیرید

جنگل‌ها، رویشگاهی طبیعی و مفیدی هستند که ده ها نوع خدمت غیرقابل معامله به طبیعت ارائه می‌دهند و به‌راحتی نمی‌شود در نظام اقتصادی حاکم برجهان، ارزش جنگل‌ها را نادیده گرفت.

در دهه ۱۳۳۰ مجموع رویشگاه‌های جنگلی ما در هیرکانی ۳.۵ میلیون هکتار اعلام‌شده بود و آن زمان درمجموع ۱۸ میلیون هکتار جنگل داشتیم، اما امروز جنگل‌های هیرکانی به ۱.۶ دهم میلیون هکتار کاهش‌یافته یعنی بیش از نیمی از این جنگل‌ها را ازدست‌داده‌ایم.

در حال حاضر فقط ۱۲ میلیون هکتار جنگل داریم، یعنی ۶ میلیون هکتار جنگل را در طول ۶ دهه اخیر از دست دادیم که بخش اعظمی از این جنگل‌ها در استان گیلان و ازقضا در شهرستان شفت است.

مراقبت و حراست از جنگل‌ها افزایش یابد

روند قطع نیمه مشکوک درختان در اقصی نقاط شهرستان شفت یکی پس از دیگری که شمار آن‌ها نیز رو به فزونی است، نگرانی‌ها در این رابطه را افزایش داده و می‌طلبد نظارت و گشت‌های مراقبتی از جنگل به‌صورت کمی و کیفی افزایش پیدا کند.

Share