معاون عمرانی استاندار گیلان عنوان کرد؛

توقف احداث زباله سوز به دلیل‌عدم تامین اعتبار | روزانه ۲۰۰۰ تن زباله تولید می‌شود

معاون عمرانی استاندار گیلان از اجرای طرح جامع پسماند در هفت پهنه خبر داد و اضافه کرد: در گیلان روزانه ۲۰۰۰ تن زباله تولید می شود و لذا برای همه پهنه ها برنامه ریزی کردیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مسعود کاظمی، ورود به حوزه پسماند را نیازمند بررسی زیرحوزه هایی از جمله تفکیک از مبدا، جمع آوری، پردازش، تولید کود آلی، زباله سوز و محل دفن دانست و اظهار کرد: استاندار گیلان از نخستین روزهای مسئولیتش، پیگیر امورات حوزه پسماند بود، زیرا زباله و پسماند ابرچالش گیلان است.

وی با اشاره به اتفاقات خوب و رضایت بخش حوزه پسماند استان با محوریت شهرداری رشت، افزود: علاوه بر بهسازی محل دفن سراوان، فعالیت شرکت کود آلی نیز افزایش یافته و شاهد انجام تفکیک زباله از مبدا در پهنه مرکزی استان هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، از اجرای طرح جامع پسماند با اولویت لندفیل سراوان خبر داد و تصریح کرد: براساس این طرح اقدامات عمرانی و خدماتی در منطقه انجام شده است.

کاظمی با اشاره به تولید روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تن زباله در پهنه رشت، بیان کرد: نه فقط زباله های شهرستان رشت، بلکه زباله های چند شهرستان به لندفیل سراوان انتقال داده می شود.

وی کارخانه کود آلی رشت را دارای دو خط فعال ۵۰۰ تنی دانست و خاطرنشان کرد: این دو خط ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن از حجم ورودی زباله را پردازش می کردند لذا با دستور استاندار، دو خط جدید به این کارخانه اضافه شد که هم اکنون تست سرد آن به بهره برداری رسیده و تست گرمش نیز زیر بار زباله است.

معاون عمرانی استاندار گیلان با اشاره به دو شیفته شدن خطوط قدیمی با ظرفیت ۳۰۰ تن، عنوان کرد: تا سه ماه آینده دو خط جدید که هم اکنون پیشرقت ۹۸ درصدی دارد، نیز وارد مدار شده و با ظرفیت ۱۰۰۰ تن در روز به شهرداری رشت تحویل قطعی می شود.

وی با بیان اینکه سراوان حدود چهار دهه میزبان پسماندهای شهرستان های گیلان بوده است، تاکید کرد: پروژه ساماندهی لندفیل سراوان پیشرفت ۳۵ درصدی دارد و از جدول زمانبندی جلوتر هستیم.

کاظمی، با اشاره به سفر رئیس جمهور به گیلان و تخصیص اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومانی برای پسماند استان، بیان کرد: ۶۰۰ میلیارد تومان برای محل دفن و مابقی برای تصفیه خانه شیرابه تخصیص یافته است. تعهد پیمانکار تصفیه خانه سه دهم لیتر بر ثانیه بوده که هم اکنون در مرحله مطالعاتی و آزمایشگاهی است و خروجی پس از تایید سازمان حفاظت محیط زیست مورد بهره برداری قرار می گیرد؛ البته با کمک سازمان انرژی اتمی و شرکت های دانش بنیان ضریب اطمینان را افزایش خواهیم داد، زیرا عوامل جوی و فصول مختلف بر تولید شیرابه اثرگذار است.

وی اولین گام در مدیریت پسماند را تفکیک از مبدا دانست و متذکر شد: با دستور استاندار، هر ۵۵ شهرداری استان با محوریت رشت طرح تفکیک از مبدا را در دستور کار دارند که کمترین هزینه و بیشترین اثرگذاری را دارد؛ در روستاها نیز طرح مپ را با حذف سطح های زباله اجرایی کردیم و ۸۸۶ روستا از ۱۸۰۰ روستای دارای دهیاری استان، در حال تفکیک از مبدا پسماند هستند.

معاون عمرانی استاندار گیلان، با بیان اینکه در شهرها و روستاهای سبز زباله تولید نمی شود، گفت: پنجشنبه های پسماند را در شهرستان ها با محوریت فرمانداران تعریف کردیم و نهضت پسماند در گیلان به راه افتاده است.

کاظمی، قرارداد زباله سوز رشت را نیازمند اعتبار ۴۰ میلیون دلاری فی ما بین شهرداری و شرکت «TTS» دانست و اظهار کرد: این پروژه به دلیل عدم تامین اعتبار متوقف شد و لذا در حال پیگیری ملی هستیم.

وی ادامه داد: ریجکت ها پس از تفکیک از مبدا زباله و جمع آوری آن و تبدیل به کود آلی برای کشاورزی،  به زباله سوز برده می شوند و لذا قبل از راه اندازی زباله سوز، نیازمند دفن بهداشتی هستیم.

معاون عمرانی استاندار گیلان از اجرای طرح جامع پسماند در هفت پهنه خبر داد و اضافه کرد: در گیلان روزانه ۲۰۰۰ تن زباله تولید می شود و لذا برای همه پهنه ها برنامه ریزی کردیم که به صورت هفتگی در کارگروه پسماند استان بررسی می شود.

وی همچنین از ارائه خدمات ویژه به مردم منطقه سراوان به عنوان منطقه ۶ شهرداری رشت خبر داد و خاطرنشان کرد: در کنار ویزیت و باشگاه و مدرسه رایگان و آبرسانی و برق رسانی، به زودی یک سینما در این منطقه راه اندازی می شود.

کاظمی، با اشاره به اهمیت زیست محیطی دو رودخانه رشت و در نهایت تالاب انزلی، بیان کرد: علاوه بر پسماند سراوان، تصفیه خانه های فاضلاب رشت و شهر صنعتی و زندان لاکان و مسکن مهر را با اعتبار ۷۱۵۰ میلیارد تومانی وارد مدار کردیم و غالب بیمارستان ها نیز تصفیه خانه فاضلاب دارند.

Share