سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی؛

برنامه اصلی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی کاهش پسماند روستایی است

مدبری با تاکید بر اینکه برای گروه‌های پژوهشی برنامه‌های مشخصی در نظر گرفته شده است، یادآور شد: به طور مثال برای گروه پسماند برنامه اصلی ما مدیریت پسماند در استان و رساندن پسماند روستایی به صفر است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سرپرست جهاد دانشگاهی استان گیلان در جمع اصحاب رسانه با بیان این مطلب که پژوهشکده محیط زیست کشور در استان گیلان قرار دارد، گفت: جهاد دانشگاهی با تکیه به منابع انسانی و امکانات و تجهیزات موجود قراردادهای پژوهشی، علمی و فنی متعددی را با مراکز و سازمان‌های مختلف منعقد کرده است که بسیاری از آنها اجرایی شدند.

حمیدرضا مسکنی از مهمترین مشکلات محیط زیستی مربوطه به گیلان را دفن زباله در سراوان رشت و تالاب بین‌المللی بندرانزلی عنوان کرد و گفت: برای رفع مشکل سراوان باید تفکیک زباله از منازل ما آغاز و فرهنگ‌سازی شود و برای این کار طرح‌ها و برنامه‌های خوبی در پزوهشکده محیط زیست استان گیلان در حال انجام است.

وی افزود: در جلساتی که با دادستان گیلان برگزار شد، همه دستگاه‌های متولی به ارائه گزارش کار خود در مورد سراوان و تالاب انزلی پرداختند که این جلسه نشان میدهد اراده برای رفع مشکلات دفنگاه سراوان و احیاء تالاب انزلی وجود دارد و کارهای خوبی در حال انجام است و امیدواریم که این کارها ادامه پیدا کند و هر چه سریعتر شاهد رفع این معضل زیست محیطی در استان باشیم.

برنامه اصلی ما کاهش پسماند روستایی است

در ادامه این نشست، سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در جمع اصحاب رسانه گفت: برنامه‌های پژوهشکده سه‌ساله و شبکه برنامه است. پژوهشکده محیط زیست در گیلان مستقر است و با توجه به نیاز هر استان و برونداد آن در استان‌های مختلف به همت جهاد دانشگاهی احداث می‌شود. این پژوهشکده با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان‌ها فعالیت میکند.
هادی مدبری با اشاره به اینکه پژوهشکده محیط زیست از سال ۸۲ راه اندازی شده است، گفت: بعد از فراز و نشیب‌های چندساله می‌توان گفت که این پژوهشکده تقریبا به بلوغ رسیده است و در حال حاضر پنج گروه پژوهشی در پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کنند که شامل گروه پژوهشی محیط زیست طبیعی، مهندسی محیط زیست، فرآوری پسماند، مطالعات ناحیه‌ای و پایش منابع آب است.

وی در ادامه گفت: جهاد دانشگاهی و پژوهشکده محیط زیست نشان داده است که با بودجه کم هم می‌توان مسائل را مدیریت کرد.

مدبری با تاکید بر اینکه برای گروه‌های پژوهشی برنامه‌های مشخصی در نظر گرفته شده است، یادآور شد: به طور مثال برای گروه پسماند برنامه اصلی ما مدیریت پسماند در استان و کاهش پسماند روستایی به صفر است.

وی با بیان اینکه شیوه پروژه‌یابی در جهاد دانشگاهی به چندین شیوه انجام می‌شود، افزود: یکی از روش‌های پروژه‌یابی مطالعه پژوهشگران ما بر روی چشم اندازهای سازمان است که به واسطه آن طرح و ایده‌های خود را بر اساس آنان ارائه خواهند داد.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی ادامه داد: روش دیگر مراجعه خود ادارات و سازمان هستند که برای انجام برخی از کارها در حوزه‌هایی مثل آب به پژوهشکده رجوع می‌کنند.

مدبری در ادامه به طرح‌های در دست پژوهشکده اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها شامل نمونه‌برداری و آنالیز پساب خروجی شهرک‌های صنعتی گیلان، بازنگری دفن و مطالعه نیاز آبی زیست محیطی تالاب زریوار، مستندسازی و تحلیل فضایی حوادث ناشی از بلایای طبیعی در گیلان، امکان‌سنجی و مکان‌یابی احداث پارک ماجراجویی در گیلان و ارائه الگوهای راهنمای سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف است که با همکاری شهرک شهرک‌های صنعتی گیلان، سازمان محیط زیست کشور، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، استانداری و اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی استان در حال اجرا و پیگیری است.

Share