مشخصات لیفتراک

لیفتراک‌ها در صنایع تجاری، صنعتی و کارگاهی کارایی دارند. در صنایعی مانند فلز، کشتی‌سازی، ساخت‌وسازهای داخلی و خارجی، انبارداری، ساخت ماشین‌آلات و… کاربردهای فراوانی دارند. این کارکرد در دو نوع دسته‌بندی‌شده است که در وهله اول جابه‌جایی‌های انتقال به سطح زمین و در وهله دوم جابه‌جایی‌های انتقال از سطح زمین که نیاز به ارتفاع دارد. لیفتراک‌ها در این دو نوع قابلیت جابه‌جایی دارند و همچنین از انتقال بار از ماشین‌های مرتفع سنگین به بیرون نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

لیفتراک‌ ها ماشین‌ های صنعتی هستند که برای انواع جابه‌جایی ساخته شده‌اند و در مشخصات لیفتراک باید گفت که در وزن‌ها و سایزهای مختلفی موجودند. در شکل ظاهری خودرویی هستند که دو میله  و یا شاخک در جلو ماشین جهت حمل بار دارند. این خودروی صنعتی بیشتر در فضای داخلی کارگاه‌ها و جابه‌جایی‌های در سطح کوچک مورداستفاده قرار می‌گیرند.

مشخصات لیفتراک

قطعات تشکیل‌ دهنده لیفتراک

لیفتراک‌ها از اجزایی ساخته شده‌اند که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌کنیم. البته باید خاطرنشان شد که این قطعات همگی دارای استانداردهای بین‌المللی هستند و در تمام دنیا از یک طرح پیروی می‌کنند. بدنه اصلی، شاسی، دکل، شاخک، کابین، نگهدارنده‌ها، وزنه‌های تعادل، هشداردهنده‌ها، ترمز، هیدرولیک سیستم، چرخ، محافظ فلزی سقف کابین، تکیه شاخک این قطعات هستند.

کابین

بخشی که راننده لیفتراک به‌عنوان سرنشین داخل آن قرار می‌گیرد کابین نام دارد که تنها برای یک نفر جانمایی شده است و دقیقاً مانند اتاق خودرو است و تمام پدال‌ها و اهرم‌های راه برنده لیفتراک در این کابین قرار دارد که راننده برای کنترل لیفتراک به آن‌ها احتیاج دارد و همچنین جنس کابین نیز از نوعی فلز مرغوب و محکم است.

شاسی

لیفتراک نیز مانند تمامی وسایل نقلیه موجود در دنیا بر روی یک شاسی سوار است که چهارچوب لیفتراک را نگاه می‌دارد و پایه و بنیان ساخت آن است.

البته در لیفتراک‌ها چون یک خودرو صنعتی محسوب می‌شوند قطعاتی اصلی تعبیه شده است که وزنه تعادل، نگهدارنده‌ها و هشداردهنده‌ها را شامل می‌شود.

انواع هشداردهنده

در مواقعی که راننده فراموش کرده است تمامی نکات ایمنی هنگام جابه‌جایی بار را رعایت کند وسایلی جهت ایمنی در لیفتراک جانمایی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به هشدارهای صوتی، دیداری، انواع چراغ‌های غیرمعمول، بلندگوها و بوق‌های ممتد اشاره کرد.

برقراری تعادل

در قسمت انتهایی لیفتراک‌ها یک وزنه از جنس چدن قرار داده شده است که هنگام جابه‌جایی‌های سنگین در قسمت شاخک‌ها تعادل لیفتراک به هم نخورد و باعث بروز سانحه نشود.

انواع نگهدارنده‌ها

به هنگام حمل بار برای اینکه بار در همان قسمت جلویی ثابت بماند از نگهدارنده‌ای نزدیک به بار استفاده می‌شود که از انحراف کابین به سمت دیگر جلوگیری شود.  لیفتراک‌ها بر اساس علائمی به دسته‌های متفاوتی تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از این علائم وزن لیفتراک‌ها است که از ۳ تن حمل بار تا ۹ تن به بالا را ساپورت می‌کنند و اما لیفتراک‌ها بر اساس نوع سوخت مصرفی نیز به دسته‌های دیزلی، دوگانه‌سوز و برقی نیز تقسیم می‌شوند.

مشخصات لیفتراک

لیفتراک الکتریکی (برقی)

این نوع لیفتراک‌ها کوچک، سبک‌وزن، بی‌سروصدا و بسیار نرم و روان هستند و به دلیل این که از سوخت‌های فسیلی در راه‌اندازی آن‌ها استفاده نمی‌شود برای محیط‌زیست نیز خطرآفرین نیستند. نکته قابل‌توجه در این لیفتراک‌ها این است که هزینه شارژ باتری آن‌ها نیز بسیار پایین است؛ بنابراین از جمله لیفتراک‌های مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شوند و باتری این نوع، خود به‌عنوان وزنه‌ای جهت تعادل لیفتراک عمل می‌کند و به همین جهت از لحاظ وزنی سبک است. همچنین باید عنوان کرد که هزینه تعمیر و نگهداری این لیفتراک‌ها نسبت به دیگر لیفتراک‌های موجود در بازار به این دلیل که هیچ دنده‌ای در موتور آن‌ها تعبیه نشده است بسیار پایین است.

 لیفتراک دیزلی

این نوع لیفتراک‌ها اصولاً در فضاهای باز مورداستفاده قرار می‌گیرند چرا که در این نوع لیفتراک‌ها از سوخت گازوئیل استفاده می‌شود و به همین دلیل آلاینده‌های بسیار قوی ای هستند. دارای گشتاور بالایی‌اند و برای حمل بارهای سنگین در سراشیبی‌ها بسیار گزینه مناسبی هستند چرا که گاهی قابلیت جابه‌جایی بار تا ۱۵ تن را نیز دارند. سایز بزرگ کابین این لیفتراک‌ها باعث می‌شود که راننده قدرت دید بیشتری داشته باشد و به هنگام حمل بار ایمنی بالاتری را داشته باشد؛ بنابراین برای حمل مواد شیمیایی خطرناک می‌توان از لیفتراک‌های دیزلی استفاده کرد که قدرت این را دارند که در ارتفاعات بالا نیز بتوان آن‌ها را هدایت کرد.

لیفتراک‌های دوگانه‌ سوز

این نوع لیفتراک‌ها با گاز مایع و بنزین قابلیت جابه‌جایی دارند. قیمت تمام شده آن‌ها نسبت به دیگر لیفتراک‌ها پایین‌تر است و در هر دو محیط کارگاهی قابلیت حمل‌ونقل و جابه‌جایی بار را دارند. چرا که در فضاهای حرارت بالا نیز می‌توانند فعالیت کنند و با شتاب بالایی که دارند سرعت جابه‌جایی را بالا می‌برند.

چگونگی حرکت لیفتراک

اصولاً لیفتراک‌ها تنها برای محیط‌های کارگاهی طراحی و تولید شده‌اند چرا که یک فضای کارگاهی ممکن است با سطوح ناهموار، فضاهای کوچک و بسیاری موانع عبور و مروری روبرو باشد که لیفتراک‌ها باتوجه‌به قابلیت‌ها و ویژگی‌های طراحی‌شان به‌راحتی می‌توانند این موانع را برای حمل‌ونقل و جابه‌جایی هموار سازند. یکی از این ویژگی‌های منحصربه‌فرد قدرت تغییر حرکت چرخ‌ها به طور جداگانه است.

برای مثال باید گفت که اصلی‌ترین وظیفه یک لیفتراک جابه‌جایی در انبار است و به‌نوعی لیفتراک وظایف انبارداری را انجام می‌دهد. خصوصاً در انبارهایی که از وسایل و متریال‌های سنگین و خطرناک استفاده می‌شود. البته برای شناختن هر چه‌بهتر کارایی یک لیفتراک می‌توان به پلاک آن مراجعه کرد چرا که تمامی مشخصات لازم بر روی آن درج شده است و این موارد برای تعمیر لیفتراک کوماتسو نیز می‌تواند چاره‌ساز باشد.

نکات ایمنی در هنگام استفاه از لیفتراک

همان‌طور که برای هر نوع وسیله نقلیه‌ای احتیاج است که راننده دوره‌های آموزش رانندگی را بگذراند تا مهارت کامل جهت حرکت وسیله نقلیه را کسب کند برای راندن لیفتراک نیز باید استانداردهای لازم را جهت رانندگی آموزش ببیند تا به تمام زوایای رانندگی با لیفتراک آشنایی پیدا کند. برای کسب آگاهی در مورد لوازم‌ یدکی لیفتراک کوماتسو می‌توانید به مطلب درج شده در سایت مراجعه کنید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در ایمنی لیفتراک‌ها درج شده و باعث شده کارایی بیشتری نسبت به دیگر وسایل باربری مانند بالابرهای برقی داشته باشند این است که لیفتراک‌ها خطر چپ شدن و واژگونی را به طور کامل حذف نموده‌اند؛ بنابراین بیشتر بارهای وزن سنگین و خطرناک را می‌توان به‌آسانی با لیفتراک‌ها جابه‌جا کرد.

یکی دیگر از رعایت این نکات ایمنی این است که برخی لیفتراک‌ها خصوصاً در نوع دیزلی دارای هشداردهنده‌هایی هستند که اگر قسمتی از دستگاه با خرابی مواجه شده باشد آلارم می‌دهد و راننده را متوجه این امر می‌نماید.

مشخصات لیفتراک

کارکرد لیفتراک

لیفتراک‌ها در صنایع تجاری، صنعتی و کارگاهی کارایی دارند. در صنایعی مانند فلز، کشتی‌سازی، ساخت‌وسازهای داخلی و خارجی، انبارداری، ساخت ماشین‌آلات و… کاربردهای فراوانی دارند. این کارکرد در دو نوع دسته‌بندی‌شده است که در وهله اول جابه‌جایی‌های انتقال به سطح زمین و در وهله دوم جابه‌جایی‌های انتقال از سطح زمین که نیاز به ارتفاع دارد. لیفتراک‌ها در این دو نوع قابلیت جابه‌جایی دارند و همچنین از انتقال بار از ماشین‌های مرتفع سنگین به بیرون نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

منبع: آداک کوماتسو https://adakkomatsu.ir

Share