در پی کمبود نان در گیلان؛

ماجرای کمبود نان در گیلان چیست؟ | پایش دقیق سامانه‌ای روند توزیع آرد و نان

عدم برنامه‌ریزی مناسب برای چرخه تولید و توزیع آرد که موجب تعطیلی نانوایی ها یا محدود شدن فعالیت آنها شده از یک سو و نیز تعداد بالای مسافران نوروزی گیلان که به مراتب بیشتر از برآوردهای اولیه بوده از سوی دیگر، موجب شده تا تهیه نان در سطح استان با مشکلات جدی مواجه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، نان قوت اصلی مردم در هر وعده غذایی است و امروزه با افزایش قیمت برنج و کاهش قدرت خرید مردم، این کالای استراتژیک به‌عنوان قوت غالب خانوار محسوب می‌شود.

نیاز آحاد مردم به نان در گیلان علاوه بر جمعیت حداقل دو میلیون و پانصدهزارنفری در استان، به سبب حضور جمعیت شناور در آن بسیار اهمیت پیدا می‌کند و تجربه ثابت کرده اجرای تصمیمات راهبردی دولت در راستای اصلاح و بازتوزیع یارانه‌ها، وقوع تعطیلات و یا موضوع مهم ازدحام جمعیت و متراکم بودن موقتی آن به‌شدت در رسیدن نان به سفره مردم و مسافران، تأثیرگذار است.

تقاضای ۱۰ میلیونی نان

با تقارن بهار طبیعت و معنویت و همچنین حادث شدن این ایام مبارک با تعطیلات نوروزی، شمار جمعیت در استان گیلان به بیش از سه برابر جمعیت ثابت و بر اساس گزارش ستاد هماهنگی سفر گیلان، شمار مسافران ورودی به استان به بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

اکنون جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفری هم‌وطنان در این استان، گیلان را با چالش عدیده کمبود نان به سبب پخت محدود نان و یا تعطیلی غیر برنامه‌ریزی‌شده و خودسرانه نانوایی‌ها آن‌هم به بهانه توزیع نامناسب آرد موردنیاز، مواجه کرده است.

شهرستان‌های رشت، بندرانزلی، لاهیجان، آستارا، فومن، تالش، رودبار و رودسر از مهم‌ترین مناطقی هستند که به سبب حضور گردشگران و مسافران، با تعطیلی و یا فعالیت محدود واحدهای نانوایی مواجه هستند و بسیاری از مردم از نبود نان معترض و از ناکارآمدی متولیان امر در این راستا، منتقدند.

اعتراض مردم، مسافران و گردشگران عمدتاً‌عدم پخت نان و یا بسته بودن نانوایی‌هایی است که به اذعان شاطران و شاغلان آن‌ها، فقدان آرد، دلیل آن است.

مشکلات حمل‌ونقلی و ترافیک عامل کمبود آرد!

فرزاد اسدی، مدیرکل اداره کل غله و خدمات بازرگانی گیلان در پاسخ به کمبود آرد موردنیاز واحدهای نانوایی، می‌گوید: «شرکت حمل‌ونقل آبادان که متولی توزیع آرد هست، به دلیل تعطیل بودن کارخانه‌های تولید آرد، به‌صرفه‌نبودن هزینه حمل‌ونقل و همچنین ترافیک معابر شهری، عامل بروز بی‌آردی و با کمبود آرد برخی از نانوایی‌ها است.»

به گفته اسدی، بر اساس مصوبه شورای آرد و نان استان، هزینه حمل‌ونقل آرد افزایش‌یافته و در همین راستا، شرکت آبادان نیز وعده داده طی ظرف دو تا سه روز آینده، مشکل کمبود آرد یارانه‌ای نوع یک نانوایی‌ها را، حل کند.

تعطیلی چهارروزه کارخانه‌های تولید آرد دلیل کمبود نان!

فرزین، معاون شرکت حمل‌ونقل آبادان در گیلان نیز گفته که دلیل کمبود آرد نانوایی‌ها، تعطیلی چهارروزه کارخانه‌ها تولید آرد بوده است.

علاوه بر تعطیلی کارخانه‌های تولید آرد که فرزین مدعی آن شده، ترافیک سنگین در شهرها و معابر استان گیلان نیز موجب شده تا خودروی حامل آرد شرکت آبادان قادر به توزیع آرد نباشد درحالی‌که پیش‌تر، روزانه هر خودروی این شرکت قادر به بارگیری و تخلیه چهار نوبت آرد در نانوایی‌ها بوده است.

با راه‌اندازی سامانه نانینو، زیرساخت لازم برای نظارت بهتر بر چرخه توزیع آرد تا پخت و مصرف نان مهیا شده که پایش تعطیلی‌های خودسرانه، پایش ساعات کار، بررسی تراکنش‌های واحدهای نانوایی در بازه‌های زمانی مختلف، میانگین آرد مصرفی روزانه و نهایتاً سهولت تحلیل فعالیت کاری نانوایی‌ها ازجمله مزایای آن است.

پایش دقیق سامانه‌ای روند توزیع آرد و نان

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز گفته که نیاز ماهانه آرد در استان حدود ۲۳ هزار تن است که اداره کل غله نسبت به تأمین و تخصیص آن اقدام کرده و علاوه بر آن با توجه به ماه مبارک رمضان و ایام نوروز، نسبت به مازاد آرد موردنیاز استان نیز اقدام شده است.

وی با اشاره به هوشمندسازی واحدهای خبازی در کشور و توزیع آرد در نانوایی‌ها منوط به عملکرد واحدهای خبازی، گفته است که روند تأمین تا توزیع و پخت نان بنابر هوشمندسازی واحدهای خبازی به‌صورت دقیق پایش و بررسی می‌شود ازاین‌رو واحدهای خبازی باید در خصوص تأمین و تخصیص آرد و پخت نان حساسیت بیشتری داشته باشند.

آن‌طور که رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اعلام کرده، با توجه به ورود خیل مسافران به استان، نظارت‌ها از واحدهای خبازی در گیلان تشدید شده و از ابتدای نوروز تاکنون ۳۶۳ مورد بازرسی از واحدها انجام‌شده که در راستای آن ۱۷ واحد خبازی متخلف، ۱۲ واحد خبازی باعدم رعایت وزن چانه و پنج مورد نیز باعدم نصب تابلو مواجه بودند که با آن‌ها برابر مر قانون، برخورد شده است.

گفتنی است که ذیل مصوبه شورای آرد و نان استان گیلان، تفاهم‌نامه‌ای بین اتحادیه نانوایی‌داران، کارخانه آرد و شرکت حمل‌ونقل آبادان نیز به امضا رسیده که روند تولید و توزیع آرد را تسهیل خواهد کرد.

کمبود آرد در استان گیلان آن‌هم در ایام نوروز و بهار معنویت، ماه مبارک رمضان که نیاز مصرف‌کننده به آن به بالاترین حد ممکن می‌رسد، موضوع بسیار مهمی است که تنها باید با برنامه‌ریزی، افزایش آمادگی و تشدید در نظارت‌ها بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کرد.

نباید ولنگاری در حوزه تأمین و توزیع آرد، پخت نان و نابسامانی در بازار عرضه و تقاضای این کالای راهبردی و حساس، این شائبه را در اذهان به وجود آورد که مردم احساس کنند مسؤولان و متولیان این حوزه نانشان در روغن است و چون سیرند، خبری از گرسنه‌ها ندارند.

Share