آیت الله محقق داماد در نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان

مهمترین امر به معروف در وضعیت امروز در حوزه محیط زیست است/آلوده کردن طبیعت, آلوده کردن نمود حق است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ما باید بروز باشیم و در خصوص مسائل محیط زیست حکم شرعی بدهیم. آیا امر به معروف فقط در خصوص حجاب و نماز است؟! به نظر بنده مهمترین امر به معروف در وضعیت امروز در خصوص محیط زیست است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،چهارمین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان در سال ۹۵ با موضوع «الهیات محیط زیست (با تکیه بر دیدگاه اسلام)» با سخنرانی آیت اللّه دکتر سید مصطفی محقق داماد، استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در رشت برگزار شد.(گزارش تصویری)photo_2016-07-22_14-01-42

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت, کیوان محمدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با بیان اینکه من در خصوص آیت الله محقق داماد حرفی برای گفتن ندارم و ایشان بزرگ تر از آن هستند که چون منی در خصوص ایشان صحبت کنم گفت: خواسته مردم عالم پرور گیلان بود که آیت الله محقق داماد به این استان سفر نمایند.

وی افزود: حضور ایشان به استان گیلان را تبریک می گویم و انتظار دارم بهره کافی را از حضور ایشان ببریم.

به خدا قسم اگر می خواهید دین را کج بفهمید دین نداشته باشید/ تفسیر اشتباه از قرآن فاجعه آمیز خواهد بود

آیت الله محقق داماد با اشاره به اینکه از اینکه فرصت حضور در گیلان را پیدا کردم خدا را شاکر می باشم, اظهار کرد: در سال ۱۹۶۷ «ال وایت» که استاد دانشگاه های آمریکا بود یک مقاله چهار صفحه ای منتشر کرد به نام ریشه های تاریخی مشکلات محیط زیست و گفت که در این چهار صفحه به این نتیجه رسیده تمام مشکلات محیط زیست دو دین مسیحیت و یهودیت  هستند, زیرا این دو دین به پیروانش آموزش داده است که همه طبیعت برای بشریت است به همین دلیل بشر به استفاده از طبیعت پرداخت.

وی افزود: در سال ۱۹۸۳ کتابی منتشر شد در انگلستان به نام بشر و جهان طبیعت که در این کتاب تمام هم و غمش این است که بگوید سه دین ابراهیمی به خصوص اسلام باعث ویرانی طبیعت شده است و در این کتاب به آیات قرآن اشاره کرده است که از جمله آن آیات سوره ابراهیم مانند سخر لکم الارض و سخر لکم البحر که ببینید اسلام همه طبیعت را برای انسان می خواهد.

آیت الله محقق داماد افزود: این افرادی که حرف می زنند فیلسوف هستند و باید جوابش را بگوییم.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران گفت: آیاتی در قرآن وجود دارد که اگر اشتباه تفسیر گردد فاجعه ای پیش می آید.

این استاد حوزه و دانشگاه وجود گروه های تروریستی و داعش را نتیجه تفسیر اشتباه از قرآن دانست و افزود: اوایل انقلاب برخی افراد اقتصاد کشور را نابود کردند و ظلمی که تفکر چپ به کشور کرد مغول به ایران نکرده است.

وی افزود: باید عمیقا قرآن را مطالعه نماییم و این همان تدبر است.

آیت الله محقق اماد مذکر شد: تو رو به خدا قسم اگر می خواهید دین را کج بفهمید دین نداشته باشید.

آلوده کردن طبیعت, آلوده کردن نمود حق است

photo_2016-07-22_14-01-47وی گفت: اسلام، انسان را برترین موجود می داند و انسان غایت طبیعت است ولی این به معنا این موضوع نیست انسان صاحب اختیار است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: یکی از اشتباهات مفسرین قرآن این است که آیت را به نشانه معنا کرده اند و به نظر من بهترین معنا آن نمود است زیرا زیبایی طبیعت زیبایی خداوند است.

مولف کتاب «حقوق بین‌المللی عمومی اسلامی» گفت: اگر کسی به این گونه نگاه کرده است بداند که آلوده کردن طبیعت, آلوده کردن نمود حق است.

محقق داماد افزود: جهان حرف می زد و یک صدای آن را پیامبر می شنود و آن صدای وحی است.

وی با بیان اینکه تمامی موجودات طبیعت تسبیح خداوند می گویند گفت: دل می خواهد که انسان صدای طبیعت را بشنود و اگر اینگونه به طبیعت نگاه شود به هیچ وجه طبیعت را آلوده نمی کنیم.

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی افزود: به یکی از دوستان گفتم که آیت الله قربانی در پای درس خود چه درس می دهد آن دوست گفت آیت الله قربانی در کلاس درس خود وضو آموزش می دهد.

مهمترین امر به معروف در وضعیت امروز در خصوص محیط زیست است

آیت الله محقق داماد اظهار کرد: در خصوص وضو بسیار کتاب نوشته شده است البته صحبت کردن در این باب خوب است اما بیایم در مورد مسائل شرعی در خصوص محیط زیست صحبت نماییم.

وی ادامه داد: چرا آموزش نمی دهیم که اگر زباله ای را تولید کنیم و مگسی بر روی آن بنشیند و سپس بر روی زخم فردی بنشیند و او را بیمار کند این مساله حق الناس است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ما باید بروز باشیم و در خصوص مسائل محیط زیست حکم شرعی بدهیم. آیا امر به معروف فقط در خصوص حجاب و نماز است؟! به نظر بنده مهمترین امر به معروف در وضعیت امروز در خصوص محیط زیست است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران با بیان اینکه بنده به تاریخ گیلان کاملا آشنا هستم, یادآور شد : بهترین آموزگاران و روحانیان کشور در گیلان بودند و مهمترین مشکل کشور امروزه اخلاق است و یکی از مهمترین اخلاق، اخلاق حفظ محیط زیست است.

باید نگران ایران باشیم/ چرا باید این همه زباله در گیلان وجود داشته باشد

photo_2016-07-22_14-02-04آیت الله محقق داماد افزود: چرا باید در خیابان ها و رودخانه های گیلان این همه زباله وجود داشته باشد؟!

وی با بیان اینکه باید نگران ایران باشیم و مام وطن را باید احساس کنیم, گفت: ما داری یک تمدن دیرینه و پدر و مادر دار هستیم اما افتخار کردن به گذشته فایده ندارد باید ببینیم اکنون در کجا هستیم.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروزه در جهان، کشور ما را به علت آلوده کردن محیط زیست مسخره می کنند.

آیت الله محقق داماد اظهار کرد: رودخانه سند در فرانسه یکی از آلوده ترین رودخانه های جهان بود ولی با تفکر, کاری کردند که امروز آب این رودخانه را می شود نوشید.

وی افزود: بسیار تحقیق کردم تا ببینم آیا قسم به طبیعت پیش از اسلام نیز وجود داشته یا نه مشاهده کردم پیش قرآن چنین چیزی وجود نداشته است. قسم به دریا، صحرا، خورشید و… بعد از اسلام به وجود آمد.

رهبر انقلاب فرمودند امیدوارم فریادم را در خصوص محیط زیست بشنوند

مولف کتاب «حقوق خانواده»گفت: افطار در خدمت رهبری بودم و کتاب خود را به ایشان اهدا کردم و از من بابت این کتاب تشکر کردند و بنده گفتم شما فریاد زدید از محیط زیست حمایت کنید و بنده به پشتیبانی فرمایش شما این کتاب را نوشتم و ایشان فرمودند بله من فریاد می زنم خدا کند که گوش کنند.

آیت الله محقق داماد در پایان گفت: بنده عاشق گیلان و گیلانی ها هستم.

گفتنی است در نشست امروز سیاوش پور رئیس کل دادگستری، آقایی معاون پیشگیری از جرم دادگستری گیلان، یاری مدیرکل سازمان تبلیغات، ایزدوست مدیرکل رفاه, حجت الاسلام ساجدی امام جمعه آستانه اشرفیه, حسنی نماینده رشت ,جمالی نماینده رودبار, مسعود رهنما مدیرکل ورزش و جوانان و جمعی دیگر از مدیران گیلان حضور داشتند.

خبرنگار: صابر عاشری

tel final1

Share