پلاستیک چگونه ساخته می شود؟

در این مقاله از شرکت پلیمر پلاست زینلی قصد داریم تا روش تولید پلاستیک و بازیافت پلاستیک، خانواده های اصلی آن و همچنین انواع مختلف پلاستیک های تولیدی را به شما معرفی کنیم.

چگونگی ساخت پلاستیک

به نظر شما می توان پلاستیک را از زندگی بشر حذف کرد؟ پاسخ به این سؤال می تواند به شما اهمیت حضور چنین ماده ای را نشان دهد. به طور حتم نمی توان این ماده کاربردی را از زندگی افراد و همچنین صنایع مختلف حذف نمود.

در واقع پلاستیک یکی از مواد مصنوعی است که به دست انسان ساخته می شود. امروزه کارخانه جات مختلفی با استفاده از مواد اولیه ای نظیر نفت، نمک، آب، سنگ آهک و همچنین گاز طبیعی، پلاستیک ها را تولید می کنند. این مواد تولیدی در ساخت ابزار و وسایل ضروری برای کار و زندگی به کار می روند.

در این مقاله از شرکت پلیمر پلاست زینلی قصد داریم تا روش تولید پلاستیک و بازیافت پلاستیک، خانواده های اصلی آن و همچنین انواع مختلف پلاستیک های تولیدی را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این مطلب آموزشی بتواند به تمام ابهامات شما در این زمینه پاسخ دهد.

روش ساخت پلاستیک

روش ساخت پلاستیک

همان طور که می دانید پلاستیک یکی از مواد زیست پایه است که برای تهیه آن از موادی مانند نفت، زغال سنگ و گازهای طبیعی استفاده می شود. البته فقط قسمت کوچکی از منابع نفتی صرف تولید این ماده کاربردی خواهد شد اما با این وجود نمی توان از نقش پر رنگ این ماده چشم پوشی کرد.

مراحل تولید پلاستیک از نفت خام

با استفاده از روش تقطیر می توان ترکیبات شیمیایی نفت خام را از یکدیگر جدا کرد. بدین منظور کافی است تا نفت را به جوش آورد تا هر یکی از ترکیبات آن با استفاده از روش تقطیر از یکدیگر جدا شوند. در نهایت مونومرهای زیر را در این روش به دست می آیند:

  • اتیلن: پلاستیکی که دارای زنجیره های مولکولی بلند است اتیلن نامیده می شود.
  • بوتادین: ماده اولیه فیبرهای مصنوعی بوتادین است.
  • پروپیلن: پلیمری که در دماهای بالا مقامت زیادی دارد نیز پروپیلن است.

دو فرآیند اصلی ساخت پلاستیک

در قسمت قبل به طور مختصر شما را با فرآیند تولید پلاستیک از نفت خام آشنا کردیم، اما در اینجا قصد داریم تا دو فرآیند اصلی که در هنگام ساخت پلاستیک و خرید پلی پروپیلن گرانول  رخ می دهد را نیز به شما معرفی نماییم:

  • پلیمریزاسیون: در این فرآیند واکنشی شیمیایی رخ می دهد که در آن مونومرها به هم متصل شده و پلیمرها را به وجود می آورند.
  • پلی کندانساسیون: یکی دیگر از روش های تولید پلیمر از مونومر پلی کندانساسیون است.

دو خانواده اصلی  پلاستیک

در پایان فرآیندهای ساخت پلاستیک پلیمرهایی به دست می آید که با توجه به مونورمرهای تشکیل دهنده، خواص و ساختار مخصوص به خود را دارد. در ادامه دو خانواده اصلی پلاستیک ها را به شما معرفی می کنیم:

  • ترمو پلاستیک: اگر پلاستیک تولیدی در دمای بالا نرم و انعطاف پذیر شود و در دمای پایین بسیار سفت و شکننده در واقع در خانواده ترموپلاستیک ها قرار می گیرد. پلاستیک هایی مانند پلی اتیلن، پلی کربنات، پلی پروپیلن، پلی اتیلن ترفتالات و در نهایت پلی استایرن اعضای خانواده ترمو پلاستیک ها هستند.
  • ترموست ها: این خانواده بر خلاف ترمو پلاستیک ها در برابر حرارت یا سرمای زیاد تغییر شکل نمی دهند و نرم نخواهند شد. پلاستیک هایی مانند اپوکسید، پلی اورتان، پلی استر غیر اشباع در این خانواده جای می گیرند.

انواع پلاستیک

انواع پلاستیک

همان طور که در قسمت های قبل به آن اشاره شد روند تولید پلاستیک به روش های مختلف و با استفاده از کاتالیزورها و مونومرهای مختلفی انجام می شود پس هر یک از محصولات نهایی شکل، خواص و کاربرد مختص خود را دارد. در ادامه چند دسته بندی مهم پلاستیک ها را بر اساس همین ویژگی ها به شما معرفی می کنیم:

  • پلاستیک دکوری: در ساخت این دسته از پلاستیک ها از لامی نیت استفاده می شود که به راحتی می تواند ظاهری مانند طلا، چوب، فلزهای مختلف و حتی چرم را پیدا کند. به همین دلیل از آن در ساخت وسایل دکوری یا حتی جواهرات تزئینی فیک استفاده می شود.
  • پلاستیک شفاف: این دسته بندی به دو صورت نرم و سخت در بازار عرضه می شوند و ماده اولیه ساخت آن ها، پلی استایرن است. از پلاستیک شفاف نرم برای تهیه پلاستیک های روکش و از نوع سخت آن برای تولید فریم عینک، عدسی ها و ساعت ها استفاده می گردد.
  • پلاستیک نرم: این دسته از پلاستیک ها از سیلیکون، پلی اتیلن و اوره تانس تشکیل شده است و کاربرد بسیار زیادی در زندگی بشر دارد. از این ماده برای ساخت پلاستیک های مخصوص بسته بندی، انواع اسباب بازی، سبد و حتی اسفنج تشک، کاناپه و مبلمان استفاده می شود.
  • پلاستیک سفت: در فرآیند ساخت این دسته از پلاستیک ها از ترکیبات فلزی یا حتی الیاف شیشه استفاده می شود به همین دلیل دارای مقاومت بالایی هستند. اکثر ظروف غذاخوری، ساعت ها، دوربین های عکاسی و چراغ های قوه به کمک پلاستیک سفت ساخته شده اند.

سخن آخر

حالا که با فرآیند تولید انواع پلاستیک از نفت خام آشنا شده اید، زمان آن رسیده است تا یکی از مراکز معتبر در زمینه عرضه پلیمرها را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم صاحب یکی از کارخانه جات صنعتی یا مراکز تولید انواع لوازم پلاستیک، اسباب بازی و ظروف مخصوص بسته بندی هستید، می توانید مواد اولیه مورد نیاز خودو قوطی کلید پریز را از شرکت پلیمر پلاست زینلی تهیه کنید.

Share