صفری با انتقاد از دولت؛

قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای با نرخ تورم و هزینه ها همخوانی ندارد؛ اعتراض دارم!

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی از تعیین قیمت تضمینی برگ سبز چای برای سال زارعی ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: خود دولت قیمت نهادهای کشاورزی را افزایش داده و قیمت ماشین آلات مورد نیاز کشاورزی به روز بالا می‌رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی از تعیین قیمت تضمینی برگ سبز چای برای سال زارعی ۱۴۰۲ خبرداد. حجت الاسلام والمسلمین محمد صفری افزود: قیمت خرید تضمینی برگ سبزچای درجه یک هر کیلو ۱۳هزارو۹۹۰ تومان وبرگ سبز درجه دو ۱۱هزارو۵۰۰ تومان تعیین گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: قدر السهم دولت برای خرید تضمینی سال آینده را ۲۵درصد و قدر السهم کارخانجات چایسازی را ۷۵درصد مشخص گردیده است.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها و تورم موجود با انتقاد از افزایش ناچیز قیمت تضمینی برگ سبز چای برای سال آینده گفت: این در حالیست خود دولت قیمت نهادهای کشاورزی را افزایش داده و قیمت ماشین آلات مورد نیاز کشاورزی به روز بالا می‌رود و با توجه به افزایش هزینه ‌های دستمزد کارگری و حمل و نقل اصلا این قیمت تعیین شده برای چایکاران شمال مقرون به صرفه نیست.

محمد صفری با انتقاد از دولت که در لایحه ارسالی بودجه ۱۴۰۲ به مجلس حتی یک ریال بودجه خرید تضمینی برگ سبز چای را برای سال آینده نسبت به امسال افزایش نداده و همان بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی امسال را برای سال آینده پیشنهاد داده است.

نماینده مردم رودسر و املش درمجلس اظهار داشت: این نشان دهنده این است که استاندار بعنوان نماینده عالی دولت در استان گیلان و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نتوانستند از کشاورز چایکار و صنعت چای دفاع کنند و در واقع دولت را قانع کنند تا بودجه خرید تضمینی چای را در لایحه پیشنهادی بودجه افزایش دهد.

 صفری افزود: بعنوان نماینده مردم بزرگترین مرکز تولید چای کشور نسبت به این قیمت تعیین شده اعتراض خواهم کرد وبا کمک سایر نمایندگان مناطق چایخیز شمال و اعضای کمیسیون بودجه مجلس اعتبار خرید تضمینی برگ سبز چای را در لایحه بودجه افزایش خواهیم داد.

وی گفت: متاسفانه عده‌ای از مسئولان فقط در زمان تولید و برداشت برگ سبز چای با حضور درمیان چایکاران زحمتکش ژست حمایت از چایکار را می‌گیرند اما در اینگونه مواقع جهت دفاع از حقوق کشاورزان چایکار روزه سکوت می‌گیرند بعد انتظار دارند تا نماینده مردم در مجلس نیز همانند آن‌ها در اینگونه مواقع سکوت کند اما نمایندگان مردم مناطق چایخیز در مجلس در افزایش اعتبار بودجه خرید تضمینی تلاش خواهندکرد و قطعا این اعتبار را افزایش خواهند داد.

 صفری همچنین با انتقاد ازعدم پرداخت بموقع باقیمانده بهای خرید تضمینی برگ سبز چای به چایکاران گفت: متاسفانه دولت بعد گذشت از ۵ ماه از پایان برداشت برگ سبز چای هنوز بهای خریدبرگ سبز چای از قدرالسهم دولت را به آن‌ها پرداخت نکرده است اما همین کشاورز امروز برای آماده کردن باغ چای خود برای سال زراعی آینده بابت خریدنهاده‌های کشاورزی و سایرهزینه‌ها باید همه را نقدی پرداخت نماید.

Share