رئیس سازمان چای کشور:

قانون ساخت یک انباری در زمینهای کشاورزی، تغییر کاربری باغات چای را تشدید خواهد کرد

جهانساز از برنامه سازمان چای کشور برای پرداخت ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به صنعت چای خبر داد و گفت: ۹۴ درصد از بهای برگ سبز چای به حساب کشاورزان چایکار واریز شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «حبیب جهانساز» شامگاه پنج‌شنبه (۴ آذر) در گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: قبل از جریان اصلاح ساختار که از سال ۷۹ کلید خورد بر اساس آمار سطح زیر کشت باغات چای در گیلان و مازندران ۳۴ هزار هکتار بود و در برخی از سال‌ها تولید چای ما به ۶۰ هزار تن هم می‌رسید.

رئیس سازمان چای کشور عنوان کرد: در جریان اصلاح ساختار قرار شد بخش خصوصی فعالیت کند و چای از انحصار دولت خارج شود که بعد از یکسری اتفاقات صنعت چای کشور نتوانست خود را با بخش خصوصی هماهنگ کند و واردات چای ارزان قیمت، دپوی چای سنواتی در انبارهای سازمان چای و رهاسازی آن‌ها در بازار، چای را از صرفه اقتصادی خارج ساخت.

جهانساز صرفه اقتصادی نداشتن را یکی از عوامل مهم تغییر کاربری باغات چای در کشور دانست و تصریح کرد: بسیاری از کارخانجات چایسازی در همان زمان بعد از اصلاح ساختار از چرخه تولید خارج شدند و تعدادشان به حدود ۷۰ کارخانه فعال و تولید چای ایرانی با ۱۶ هزار سطح زیر کشت باغات به ۱۵ هزار تن در سال رسید.

وی ابراز داشت: همه باغات چای در پی تغییر کاربری به ویلا تبدیل نشدند و اگر کمی دقت شود باغات چایی که در حاشیه روستاها بودند بعد از اینکه صرفه اقتصادی خود را از دست دادند رها شدند و کشاورز رغبتی برای ورود به باغ نداشت از طرفی اجرای طرح‌های هادی و توسعه شهرها عامل دیگر کاهش سطح باغات چای محسوب می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور ارتقاء کمی و کیفی تولید برگ سبز چای، چای خشک و تنظیم بازار را رسالت و رویکردهای اصلی این سازمان خواند و ابراز داشت: امور اراضی و حفظ کاربری اراضی مربوط به سازمان‌هایی به همین نام است که در استان‌های گیلان و مازندران نیز استقرار دارند و وظیفه حفظ کاربری اراضی بر عهده آن‌هاست.

جهانساز عنوان کرد: متاسفانه همین الان هم قوانین و مقرراتی وضع شده که انشالله شورای نگهبان آن را رد کند آن هم این است که اجازه داده بشود مالکین در زمین خودشان بتوانند در حد یک انباری و ساختمان محل کار ساخت و ساز نمایند از طرفی چون این امر جزء عرف جامعه نیست و سطح کاربری هم پایین است اگر مصوب و تبدیل به قانون شود مشکلات ما در بحث تغییر کاربری خاصه تغییر کاربری باغات چای تشدید خواهد شد.

وی اراضی و باغات ۷۳ درصد از بهره‌برداران چای را زیر پنج هزار متر اعلام کرد و با اشاره به اینکه ۹۹.۲ دهم درصد باغات چای کشور زیر حد اقتصادی قرار دارند گفت: در گذشته نیز نظام بهره‌برداری باغات چای و کلا کشاورزی در گیلان به علت خرده مالکی مبتنی بر فعالیت خانوادگی بوده است از طرفی ما منکر این قضیه نیستیم که اگر تولید صرفه اقتصادی داشته باشد باغات چای رها نخواهند شد.

رئیس سازمان چای کشور اقتصادی کردن تولید چای را هدفی که توسط این سازمان دنبال می‌شود خواند و اذعان کرد: باید کاری کنیم که واردات چای خارجی به قیمت ارزان انجام نشود تا بتوانیم از این طرف قیمت برگ سبز چای را افزایش دهیم از طرفی حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ و سه هزار و ۸۰۰ تومانی به این بخش خیلی کمک کرد و توانستیم حمایت خوبی از چای ایرانی به عمل آوریم.

جهانساز با بیان اینکه هم‌اینک برای احیاء باغات چای رها شده در هر هکتار ۲۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود تصریح کرد: سازمان چای برای اصلاح شیب باغات حتی تا ۳۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کند اما سیاست و خواست سازمان این است که با حمایت دولت تسهیلات ارزان قیمت با تنفس دوساله در اختیار چایکاران قرار داده شود.

وی ادامه داد: تسهیلات با نرخ چهار درصد و باز پرداخت چهارساله کمک بسیار زیادی به صنعت چای کشور کرده است علاوه بر اینها سازمان چای پیشنهاد داده که به ازای واردات هر کیلو چای خارجی هزار تومان عوارض گرفته شود و این مبالغ به حوزه چای تزریق گردد یا مثلا قرار بود بعد از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات مابه تفاوت آن با ارز نیمایی به صنعت چای برگردد که مسائل و مشکلات مانع از تحقق این امر شد.

رئیس سازمان چای کشور عنوان کرد: سال گذشته با وجود همه این مسائل و مشکلات توانستیم ۵۳ میلیارد تومان صرفا در حوزه صنعت چای تسهیلات پرداخت نمایید و برای امسال هم پرداخت ۶۰ میلیارد تومان را پیش‌بینی کردیم که البته تاکنون حدود ۳۷ میلیارد تومان آن در بخش سرمایه در گردش و غیره پرداخت و محقق شده است.

جهانساز با تاکید بر اینکه قانون، خرید تضمینی برگ سبز چای را مشخص کرده است افزود: البته کارخانجات چایسازی ما بسته به نوع برگ سبز تحویلی حتی گاهی بیشتر از مقدار تعیین شده نسبت به خرید برگ سبز اقدام کرده‌اند از طرفی به عقیده ما همیشه حق با کشاورز و چایکار است و قیمت‌های فعلی با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد.

وی با اشاره به برنامه سازمان چای برای شش هزار باغ چای رها شده در گیلان و مازندران گفت: سازمان چای قصد دارد با اجرای یکسری برنامه‌ها سالانه دو هزار هکتار از این باغات چای رها شده را به چرخه تولید برگرداند و احیاء کند اما فعلا با این محدودیت منابعی که کشور با آن مواجه شده برنامه‌ریزی ما تغییر پیدا کرد و به طور مثال سال گذشته توانستیم ۴۰۰ هکتار را احیاء کنید.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه تاکنون ۹۴ درصد از بهای برگ سبز چای پرداخت شده است خاطرنشان کرد: به جهت پیشرفت برنامه صرفه اقتصادی سال گذشته قیمت و بهای برگ سبز ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد که این امر در میزان ورود چایکاران به باغات چای بسیار مؤثر بود و کشاورزان چایکار امیدواری زیادی برای ادامه فعالیت پرداخت کردند.

Share