عضو هیات علمی پژوهشکده رویان عنوان کرد؛

درمان ۸۰ نوع بیماری با خون بند ناف | اعطای وام قرض الحسنه برای ذخیره سازی خون بند ناف

ضرابی با اشاره به اینکه خون بند ناف پتاسیل درمان ۸۰ بیماری خونی و غیر خونی را دارد، افزود: تا الان ۳۰ مورد برای بیماری تالاسمی و سرطان خون و انمی و۵۵ نمونه برای بیماری فلج مغزی و نیز ۵ مورد برای بیماری اوتیسم مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عضو هیات علمی پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی ظهر روز دوشنبه در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه هدف از این نشست ارایه دستاورد‌های ذخیره سازی سلولههای بنیادی است گفت: هفته گذشته روز جهانی خون بند ناف بود که این روز را به علت اهمیت ذخیره سازی سلول های بنیادی نام‌گذاری کردند.

مرتضی ضرابی، خون بند ناف را سرشار از سلولهای زنده دانست و گفت: در بند خون ناف آنچه حائز اهمیت است خونی است که بعد از تولد نوزاد در بند ناف قرار دارد که این میزان ۸۰ میلی لیتر است و بعد از تولد نوزادها، نمونه بند ناف جمع آوری می‌شود و بعد از آزمایش‌ها صورت گرفته به بانک‌ها خون رویان منتقل و در دمای منفی ۱۲۵ درجه به مدت ۲۵ سال ذخیره می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دو بانک خون بند ناف داریم افزود: بانک عمومی و بانک خصوصی دو بانک خون در مرکز رویان هستند که در بانک خون عمومی همه افراد می‌توانند نمونه‌های بند ناف خود را اهدا کنند و در بانک خصوصی خانواده‌ها اختصاصی برای خانواده خود بند خون ناف را ذخیره خواهند کرد.

ضرابی با اشاره به اینکه کشور ما به بیشتر کشورهای همسایه نمونه بند ناف اهدا می‌کند افزود: در حال حاضر در کشور ۴۵ نمایندگی فعال است و استان‌هایی که بیشترین نمونه بند خون ناف را دارند، شامل استان خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، کرمان، همدان، البرز و کرمانشاه هستند.

وی مهمترین کاربردی خون بند ناف را در بیماری خونی دانست و افزود: تاکنون بیشترین پیوند‌ها برای بیماری‌هایی مانند تالاسمی و سرطان خون و نقص ایمنی صورت گرفته است.

ضرابی با اشاره به اینکه خون بند ناف پتاسیل درمان ۸۰ بیماری خونی و غیر خونی را دارد، افزود: تا الان ۳۰ مورد برای بیماری تالاسمی و سرطان خون و انمی و۵۵ نمونه برای بیماری فلج مغزی و نیز ۵ مورد برای بیماری اوتیسم مورد استفاده قرار گرفت.

عضو هیات علمی پژوهشکده رویان کشور با تاکید بر اینکه محصولات زایمانی زباله نیستند گفت: با فرآوری این محصولات که شاملپرده جنینی است میتوان برای درمان سوختگی و زخم‌های دیابتی استفاده شود. همچنین بافت بند ناف دارای سلول‌های بنیادی است که برای بیماری‌های غیر خونی استفاده می‌شود و سرم خون بند ناف شامل خون بند ناف انسانی است که می‌تواند کاربردهای درمانی داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر در بانک خصوصی ۱۸۵ هزار نمونه و در بانک عمومی ۱۸۰ هزار نمونه ذخیره شده است. همه کسانی که از لحاظ ژنتیکی تطبیق دارند می‌توانند از این خون استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان در مورد نحوه ذخیره بند ناف گفت: خانواده‌های که درخواست می‌دهند نمونه‌های آن‌ها ذخیره می‌شود اما باید قبل از زایمان به سایت رویان یا به دفاتر ما مراجعه کنند.

ضرابی گفت: جایگاه بانک خون ایران در منطقه بسبار عالی است و جز سه کشور برتر در منطقه قرار داریم.

وی در مورد وضعیت گیلان در حوزه بند خون ناف گفت: گیلان شرایط مطلوبی در ذخیره‌سازی بانک خون بند ناف را دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان با تاکید بر اینکه پیوند‌ها بیشتر برای کودکان بیمار استفاده می‌شود، افزود: برای درمان ۱۲۰ کودک ۴ تا ۱۴ سال که مبتلا به فلج مغزی بودند سلول بنیادی بند ناف تزریق شد.

ضرابی تصریح کرد: ۲۵۰ پیوند با استفاده سلول‌های خونی بند ناف تاکنون در کشور انجام شده است.

اعطای وام قرض الحسنه برای ذخیره سازی خون بند ناف

حمیدرضا مسکنی نیز با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۰ هزار ولادت ثبت شده، افزود: میزان خون بند ناف ذخیره شده در سال‌های اخیر ماهانه ۲۰ تا ۲۲ نمونه بوده است و سال گذشته خون بند ناف ۲۵۰ نوزاد ذخیره شد.

سرپرست جهاد دانشگاهی گیلان افزود: برای ارتقا و افزایش این کار، باید فواید آن بیشتر برای مردم تبیین شود.

وی افزود: مادران از هفته ۳۵ بارداری یعنی حدود یک ماه قبل از زایمان می توانند جهت تکمیل پرسشنامه‌ها و مشاوره به دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف در استان مراجعه کنند. ذخیره خون بند ناف، حدود ۶ میلیون تومان هزینه دارد که برای نگهداری سالانه هم در سال مبلغی حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود که به منظور تسهیل شرایط برای خانواده‌ها تفاهم‌نامه‌ای با بانک قرض‌الحسنه رسالت منعقد شده تا افراد بتوانند با بهره‌مندی از تسهیلات راحت تر نسبت به ذخیره خون بند ناف اقدام کنند.

محمدحسین احمدی دبیر نهاد مردمی بانک رسالت در گیلان نیز در این نشست با اشاره به امضای تفاهم نامه بانک رسالت با مؤسسه رویان به منظور پرداخت وام قرض الحسنه به خانواده‌ها گفت: این وام نیاز به ضامن و کسری حقوق ندارد و اعتبار سنجی و سفته برای دریافت آن کافی است.

وی بیان کرد: مبلغ وام ۶ میلیون تومان با کارمزد ۲ درصد است و فرآیند اعطای وام در استان گیلان نیز اخیراً شروع شده است و مراحل پرداخت وام کاملا غیر حضوری انجام می شود و نیاز به مراجعه نیست.

Share