مدیرکل راه و شهرسازی گیلان:

پیشرفت فیزیکی ۷۲ درصدی راه آهن رشت – کاسپین | ۳۰ شهر گیلان دارای بافت فرسوده است

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان، با بیان اینکه از ۵۳ شهر استان ۳۰ شهر دارای لکه های بافت فرسوده است، تاکید کرد: برای بازآفرینی شهری به ازای هر واحد ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود و هم اکنون بالغ بر ۲۰۰۰ واحد در دست ساخت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هادی رحمانی، با بیان اینکه قبل از انقلاب ۹۰۹ کیلومتر راه اصلی و روستایی در استان گیلان داشتیم، اظهار کرد: امروز با رشد ۵۸ درصدی راه های استان در مقیاس کشوری مواجه هستیم و ۱۱ هزار و ۷۵۷ کیلومتر راه داریم که ۵۵۵ کیلومتر آن آزادراهی و بزرگراهی است.

وی طول راه های روستایی استان را ۹۲۹۰ کیلومتر دانست و تصریح کرد: در چند سال اخیر بالغ بر ۵۴۰۰ کیلومتر از راه های روستایی استان را آسفالت کردیم.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به روند اجرایی راه آهن رشت – آستارا و رشت – انزلی، افزود: فاز مطالعاتی پروژه راه آهن رشت – آستارا تمام شده و از طرف آستارا به رشت ۱۲ کیلومتر زیرسازی صورت گرفته و در حال تملک اراضی هستیم؛ از طرف رشت به آستارا نیز ۱۵ کیلومتر پیشرفت کار داریم.

رحمانی طول راه آهن رشت – کاسپین را ۳۵ کیلومتر دانست و عنوان کرد: ۱۵ کیلومتر از این مسیر آماده بوده و ۲۰ کیلومتر دیگر در حال زیرسازی است.

وی از پیشرفت فیزیکی ۷۲ درصدی راه آهن رشت – کاسپین خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اهتمام دولت و تاکیدات استاندار و جذب سرمایه گذاری خارجی، بهره برداری از این مسیر تا خرداد سال ۱۴۰۲ در دستور کار است؛ همچنین برای بهره برداری از دو پروژه رشت – کاسپین و رشت – آستارا مجموعا نیازمند اعتبار ۱۶۰۰ میلیارد تومانی هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در ادامه به طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: طرح های مسکن دولت در دو قالب پرداخت تسهیلات با بازپرداخت ۲۰ ساله و ارائه زمین رایگان به متقاضیان دنبال می شود؛ در راستای طرح نهضت ملی مسکن در گیلان از ۱۰۹ هزار نفر ثبت نامی شاهد حائز شرایط شدن حدود ۳۴ هزار نفر بودیم و ۶۷۰۰ نفر واریزی اولیه را انجام دادند و بالغ بر ۱۲ هزار و ۲۷۵ واحد در دست ساخت است.

وی با بیان اینکه در تمامی شهرهای گیلان به غیر از لاهیجان در حال ساخت مسکن ملی هستیم، اضافه کرد: در لاهیجان کمبود زمین داریم که با تمهیدات انجام شده تا پایان سال این پروژه را کلید می زنیم.

رحمانی تامین زمین در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت را نیز برعهده اداره کل راه و شهرسازی استان دانست و بیان کرد: در جریان سفر رئیس بنیاد مستضعفان به گیلان ۱۰۰ هکتار زمین برای مسکن ملی تخصیص یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه از ۵۳ شهر استان ۳۰ شهر دارای لکه های بافت فرسوده است، تاکید کرد: برای بازآفرینی شهری به ازای هر واحد ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود و هم اکنون بالغ بر ۲۰۰۰ واحد در دست ساخت است.

وی گیلان را دارای ۱۲ گسل فعال دانست و یادآور شد: اقدام به نصب ۳۹ دستگاه شتاب نگاشت در استان کردیم؛ همچنین دفتر منطقه ای شمال کشور مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در گیلان راه اندازی شده که به مهندسی راه و ساختمان در حوزه زمین لرزه و فناوری های نوین و مولفه های شهرسازی و… می پردازد.

Share