مدیرکل راه و شهرسازی گیلان خبر داد:

۲۰ هزار و ۲۱۳ واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در گیلان در حال اجرا است

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان گفت: تاکنون ۱۰۹ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در استان ثبت نام کرده‌اند بطوریکه در بعضی شهرها ظرفیت ثبت نام تکمیل شده است وتنها در ۵ شهر استان قابلیت ثبت نام برای طرح مسکن ملی وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هادی رحمانی، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری صداوسیمای مرکز گیلان با بیان اینکه در حال حاضر محدودیت خاصی برای شرایط سنی وجود ندارد گفت: امکان ثبت نام برای متقاضیان مرد مجرد از ۲۳ تا۴۵ سال وبانوان مجرد بالای ۳۵ سال مجاز است.

وی سهم آورده متقاضیان در مرحله اول را بالغ بر ۴۰ میلیون تومان به ازای هر واحد اعلام کرد و گفت: برای متقاضیان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سهم آورده، تفاوتی ندارد که آنهم از سوی نهادهای حمایتی مربوطه پرداخت می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به نقش حمایتی دولت در اجرای طرح ملی مسکن، خاطر نشان کرد: نقش حمایتی دولت در این طرح، یکی حذف هزینه زمین از ساخت است که زمین بطور رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد و دیگری پرداخت تسهیلات مسکن با دوره بازپرداخت ۲۰ساله است.

رحمانی با بیان اینکه استان گیلان جزء ۱۰ استان پیشرو در طرح نهضت ملی مسکن است، تصریح کرد: در حال حاضر ۶۷۷۶ نفر از متقاضیان آورده اول را واریز کردند و ۹۸۴۰ واحد در مرحله تجهیزگارگاه، خاک برداری، اجرای فونداسیون و اجرای اسکلت قرار دارد.

وی افزود: در حوزه خودمالکین، ۱۹۴۸ واحد و بافت فرسوده نیز ۴۸۷ واحد در دست ساخت است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به ملاحظات ژئوتکنیکی در استان خاطر نشان کرد: بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی و وضعیت خاک استان بر اساس استانداردهای طراحی، بگونه‌ای است که گیلان را ۳ ماه از نظر ساخت واحدهای مسکونی از استانهای دیگر عقب انداخته است.

رحمانی مهمترین موانع طرح نهضت ملی مسکن در استان را کمبود زمین عنوان کرد و گفت: با برگزاری جلسات هفتگی استاندار و ملزم کردن سازمانها برای همکاری و واگذاری زمین، مشکل کمبود زمین در استان تا حدودی مرتفع شده بطوریکه سهمیه تخصیصی زمین سالانه در استان، ۲۲ هزار ۵۰۰ واحد بوده، اما با تعامل و همکاری خوب دستگاههای اجرایی و مدیریت این امر از سوی استاندار، برای ۲۵ هزار واحد نیز، زمین فراهم شده است.

وی گفت: در سفر اخیر رییس بنیاد مستضعفان به گیلان و رایزنی‌های صورت گرفته، ۱۰۰ هکتار زمین برای طرح نهضت ملی در استان اختصاص یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان روند پرداخت تسهیلات بانک مسکن را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: دولت در دوبخش تخصیص زمین و ارائه تسهیلات، نقش حمایتی‌اش را ایفا کرده و انتظار می‌رود با آورده به موقع مردم، مابقی فرایند به درستی انجام شود.

رحمانی با تاکید بر رعایت استانداردهای معماری و شهرسازی در پروژه نهضت ملی مسکن و اطمینان بخشی مردم نسبت به استحکام سازه ها، خاطر نشان کرد: : ایمنی و استحکام در بناهای احداثی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و لذا نظارت بر ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن، توسط مهندسین در حوزه‌های تخصصی از جمله ژئوتکنیک، سازه، معماری، برق، مکانیک، نقشه برداری و… با نظارت عالیه اداره کل راه و شهرسازی استان با دقت و جدیت پیگیری می‌شود و هیچ نگرانی از جهت ایمنی سازه‌ها وجود ندارد.

Share