در جمع خبرنگاران عنوان شد؛

امام رضا(ع) الگوی مدارا و گفتگو؛ برگزاری جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌ها به میزبانی رشت

ثقتی بر لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور شخصیت‌های ملی با محوریت موضوعات و اهداف جشنواره به ویژه موضوع امام رضا (ع)، الگوی مدارا و گفت‌وگو که از بخش‌های ویژه جشنواره است، تأکید کرد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید جلال فیاضی دبیر جشنواره رضوی کشور در جمع اصحاب رسانه استان گیلان با بیان این مطلب که افتخارم این است که خودم نیز یک خبرنگار بودم، گفت: زندگی من با رسانه شکل گرفته است و بسیار مفتخرم که امسال به عنوان دبیر جشنواره‌ جلوه‌های فرهنگ رضوی انتخاب شدم.

فیاضی به برگزاری ۹ دوره قبلی این جشنواره اشاره کرد و گفت: ۸ دوره آن در رشت و یک دوره آن به صورت مجازی در سمنان برگزار شده است.

وی با اشاره به این که جشنواره امسال چند ویژگی دارد، یادآور شد: جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رشت امسال منحصرا برای رسانه‌های مکتوب، پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها است و آثار رادیو و تلویزیون در این جشنواره حضور نخواهند داشت.

دبیر جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در مورد ارسال آثار گفت: همه اثاری که با موضوع امام رضا (ع) از سال ۹۷ تا به بعد منتشر شده‌اند، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

وی به محورهای جشنواره اشاره کرد و گفت: سرمقاله و یادداشت، تیتر، خبر، گزارش، گزارش خبری، مصاحبه، نقد و مقاله، عکس و گزارش تصویری (مجموعه عکس و کلیپ) همچنین بخش ویژه (امام رضا علیه‌السلام، الگوی مدارا و گفتگو) و بخش بین‌الملل است.

فیاضی در مورد داوری این جشنواره گفت: این جشنواره دو مرحله‌ای داوری خواهد شد و داوری کاملا تخصصی و آقای مجید رضاییان و تیم داوران، آثار را داوری خواهند کرد.

وی همچنین به برگزاری کارگاه تخصصی در اسفند ماه در رشت اشاره کرد و گفت: این کارگاه در مورد آموزش، سوژه‌یابی و محوریابی در مورد محور‌های جشنواره برگزار خواهد شد.

فیاضی با اشاره به این مطلب که امام رضا(ع) متعلق به همه جهان اسلام است، گفت: امام رئوف ما متعلق به یک جریان سیاسی و یا یک قوم خاصی نیست و هدف اصلی این جشنواره این است که امام رضا(ع) را از دسته‌بندی‌های سیاسی به دور نگه دارد.

وی در مورد جوایز جشنواره رضوی نیز اظهار کرد: نفر اول جشنواره ۱۰میلیون تومان، نفر دوم ۷ میلیون، نفر سوم ۵ میلیون و به شایسته تقدیر ۲میلیون تومان اهدا خواهد شد.

دبیر جشنواره همچنین در مورد تعداد آثار ارسالی گفت: هر فردی می‌تواند سه اثر در یک قالب ارسال کند، یعنی در مجموع هر فرد ۲۴ اثر به جشنواره می‌تواند ارسال کند و همچنین تاریخ پایانی ارسال آثار ۲۸ اسفند ماه و اختتامیه این جشنواره نیز ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ در رشت خواهد بود.

گیلان اولین استانی است که خانه مطبوعات در آن تاسیس شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در جمع اصحاب رسانه گفت: هدف برگزاری جشنواره جلوه‎های فرهنگ رضوی با هدف شناختن بهتر امام رضا(ع) و روش و نوع زندگی این امام همام به نسل‌های آینده است.

رضا ثقتی با بیان این که بنیاد امام رضا(ع) نگین وزارت فرهنگ و ارشاد است، افزود: انتخاب مکان برگزاری جشنواره رضوی با تحقیق و پژوهش صورت گرفته است و علت انتخاب گیلان برای جشنواره رضوی بر اساس ظرفیت بالای رسانه‌ای آن بوده زیرا گیلان اولین استانی است که خانه مطبوعات در آن تاسیس شد و این خانه همیشه فعال است.

وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران، به حق پیامبران آگاهی هستند، تصریح کرد: اگر این جشنواره خوب برگزار شود و تضمین خواهد بود که جشنواره‌های دیگر نیز به خوبی برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: امام رضا(ع) اهل مدارا و گفتگو بوده و دوست و دشمن از ایشان راضی بودند و بسیار می‌توانیم بر این موضوع مانور دهیم.

ثقتی با اشاره به اینکه نیاز است آثار ارسالی از سوی رسانه‌های استان، برش محلی و بومی داشته باشد، گفت: شهر رشت میزبان خواهر امام رضا (ع) است اما با توجه به کراماتی که این بانوی بزرگ داشته است اما مظلوم واقع شده و به همین جهت یکی از برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزاری بزرگ‌داشتی برای حضرت فاطمه اخری (س) در سال آینده خواهد بود.

وی در مورد برگزاری جشنواره‌های دهه فجر گفت: امسال جشنواره فیلم فجر در سه نقطه و جشنواره تجسمی و جشنواره موسیقی با برش استانی برگزار خواهد شد.

محورهای جشنواره

ترویج اندیشه امامت و تحکیم نظام ولایت با محوریت شخصیت، سیره و معارف امام رضا علیه السلام و فرهنگ رضوی در سطح جامعه از طریق گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای؛

* شناسایی، معرفی و گرامی‌داشت تولیدکنندگان و پدید آورندگان برتر آثار فاخر فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مرتبط با آن حضرت؛

* فرآوری محتوای تولیدی جشنواره جهت انتشار در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی؛

* گسترش فرهنگ ناب رضوی در رسانه‌ها و توسعه مشارکت عمومی در تولید و نشر محتوای فرهنگ رضوی در فضای مجازی؛

* ترویج سبک زندگی رضوی با تأسی از آموزه‌های قرآن کریم و احادیث، شخصیت و سیره امام رضا (ع) و اهل بیت علیهم‌السلام؛

* حمایت از توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای بر پایه فرهنگ، سیره و آموزه‌های رضوی در مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری؛

* تقویت دیپلماسی زیارت و دیپلماسی فرهنگی به منظور ترویج فرهنگ منور رضوی در کشورهای همسایه اسلامی و منطقه اوراسیا؛

Share