سید شمس شفیعی در کمیسیون بودجه شورا مطرح کرد؛

افزایش ۶۴ درصدی بودجه جاری قابل دفاع نیست | لزوم رعایت عدالت در افزایش نرخ ارزش منطقه‌ای

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر رشت گفت: با توجه به اینکه اساس بودجه جاری میزان افزایش حقوق و دستمزد پرسنل است؛ افزایش ۶۴ درصدی بودجه جاری سال ۱۴۰۲ قانونمند و قابل دفاع نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شصت و نهمین جلسه کمیسیون بودجه با حضور اعضای شورا و روسای سازمان‌های شهرداری حول محور بودجه شهرداری و تعرفه بهای خدمات سازمان‌های تابعه شهرداری در سالن‌جلسات برگزار شد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر با قدردانی از تلاش پرسنل شهرداری در جهت تحقق بودجه تصریح کرد: در یک دهه بودجه شهرداری از حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تنها به ۹۰۰ میلیارد تومان رسید؛ که این میزان رشد در یک دهه قابل پذیرش نیست. شورای ششم پس از شروع به کار بودجه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی را با حدود ۷۵ درصد رشد به ۲ هزار میلیارد رساند؛ و برای سال آینده نیز برای بودجه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برنامه ریزی کرد که البته با این بودجه به نسبت جمعیت و میزان بودجه همچنان از شهرهای دیگر عقب هستیم.

سید شمس شفیعی با تاکید بر استفاده از مدیران کارآمد جهت تحقق بودجه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی ادامه داد: پیش بینی‌ها به شکلی است که در سال جاری درآمد در حدود یک هزار و ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیارد تومان را بتوان کسب نمود. آن بخشی از بودجه که محقق نشد، مربوط به دریافت تسهیلات از بانک‌ها توسط شهرداری و موارد دیگر از این دست است. افزایشی که برای سال آینده در حوزه درآمد پیش بینی شده نیاز به مدیران کارآمدی دارد که بتوانند با ابتکارات خود این درآمد را محقق کنند.

وی با اشاره به میزان بالای بودجه جاری بیان کرد: بر اساس مصوبه دولت افزایش حقوق و دستمزد در سال آینده در حدود ۲۵ درصد خواهد بود. ولی بودجه جاری شهرداری در حدود ۶۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. با توجه به اینکه اساس بودجه جاری میزان افزایش حقوق و دستمزد پرسنل است؛ افزایش ۶۴ درصدی بودجه جاری سال ۱۴۰۲ قانونمند و قابل دفاع نیست. در نتیجه بودجه شهرداری در بخش جاری باید اصلاح و از ۶۴ درصد افزایش به حدود ۳۰ درصد تقلیل یابد؛ به هر میزانی که از بخش جاری آزاد می‌شود باید به بخش عمرانی همان سازمان اضافه شود. هر چقدر عملکرد شهرداری را در حوزه عمرانی افزایش دهیم میزان رضایتمندی شهروندان نیز افزایش خواهد یافت.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا با تاکید بر رعایت اولویت‌های شورا در پروژه‌ها گفت: شورای شهر رشت در سال قبل لیستی از اولویت‌ها را در پروژه‌ها تعیین کرد که این اولویت‌ها برای سال آینده نیز وجود خواهد داشت از جمله این اولویت‌ها بازگشایی مسیر سعدی به سرگل و احداث پارکینگ است که با اجرای این پروژه‌ها می‌توان برخی از مشکلات شهر را حل نمود. همانطور که در سال جاری توانستیم با بازگشایی خیابان اقتصاد و تعریض خیابان سرچشمه بخشی از مشکلات ترافیکی در آن محدوده را کاهش دهیم.

 شفیعی با مقایسه بودجه شهر رشت با شهرهای دیگر تصریح کرد: تحقق بودجه در سال قبل و همچنین سال جاری یک امر با اهمیت بود. بودجه باید به شکلی باشد که علاوه بر ایجاد انگیزه و جبران کاستی‌های حقوق پرسنل، در بخش عمرانی نیز در سال آتی باید چند پروژه بزرگ و ملموس را اجرا کرد تا بخشی از مشکلات شهر حل و باعث افزایش رضایتمندی شهروندان شود.

وی با انتقاد از مصاحبه یکی از مدیران شهرداری ادامه داد: فردی که مسوولیتی را قبول می‌کند بیشتر باید مراقب صحبت‌ها و مصاحبه‌های خود باشد و عدالت را در بیانات خود رعایت کند. برای به نتیجه رسیدن یک پروژه ماه‌ها تلاش و پیگیری لازم است. در حالی که مدیری که چند روز از زمان مدیریت او می‌گذرد؛ در مصاحبه‌ها موفقیت اجرای یک پروژه را به نام خود تمام می‌کند و این از عدالت به دور است. در واقع برای اجرای یک پروژه افراد مختلف ماه‌ها باید تلاش کنند تا به نتیجه مطلوب برسند.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا با تاکید بر نقش نظارتی شورای شهر افزود: سازمان‌های شهرداری باید به نسبت درآمدی که کسب می‌کنند هزینه‌ها را اعمال کنند این در حالی است که برخی از سازمان‌ها در سال ۱۴۰۱ در ۶ ماه اول تمام بودجه خود را هزینه کردند. کمیسیون بودجه در سال آینده هر ۶ ماه وضعیت تمام سازمان‌ها را پایش خواهد کرد تا از چنین تخلفاتی جلوگیری شود.

شفیعی در خصوص افزایش نرخ ارزش منطقه‌ای در تبصره ۱۱ بیان کرد: ارزش منطقه‌ای در مدت طولاتی در شوراهای قبل افزایش نداشت. اما در سال قبل براساس نظر کارشناسان حدود ۱۰۰ درصد افزایش را اعمال کردیم و در سال جاری نیز نگاه کمیسیون بودجه یک نگاه حمایتی نسبت به نظرات کارشناسی است. اما افزایش نرخ‌ها نباید به گونه‌ای باشد که از طرفی شهروندان در محله‌های کم برخوردار دچار شوک شوند و از طرفی دیگر سرمایه‌گذاران در محله‌های برخوردار از سرمایه‌گذاری در شهر رشت صرف نظر و به شهرهای دیگر رجوع کنند.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا با تاکید بر نقش بودجه در ریل‌گذاری امور تصریح کرد: بودجه حوزه فعالیت تمام و سازمان‌ها و مناطق از جمله میزان درآمد و هزینه را مشخص می‌کند و از این بابت دارای اهمیت فراوانی است.

هادی رمضانی با اشاره به دغدغه‌های شهروندان در حوزه عمرانی ادامه داد: اعضای شورا وقتی در محلات حضور پیدا می‌کنند از نزدیک با دغدغه‌های شهروندان درگیر می‌شوند. به همین دلیل اولویت‌بندی شورا در خصوص پروژه‌ها باید از سوی شهرداری رعایت شود. در برخی از معابر املاکی است که موجب ترافیک در آن معبر هستند که می‌توان با آزادسازی آن، بخشی از مشکلات شهروندان در آن منطقه را حل کرد.

وی با تاکید بر استفاده از ابزار روز برای خدمات‌رسانی به شهروندان بیان نمود: الکترونیکی کردن امور و خدمات شهرداری یکی از مواردی است که به تسریع و شفاف‌سازی در خدمات‌رسانی شهروندان موثر خواهد بود. شهرداری برای سال آینده باید گام‌هایی را به جهت الکترونیکی کردن خدمات بردارد.

در ادامه مدیران سازمان‌های تابعه شهرداری در خصوص تعرفه بهای خدمات مربوط به سازمان خود به ارایه توضیحات پرداختند.

همچنین در ادامه جلسه رضا ویسی معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت در خصوص آیین نامه ارزش معاملاتی ساختمانی رشت موضوع تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها به ارایه توضیحات پرداخت.

Share