در بازدید سفیر بلاروس عنوان شد؛

استقبال از سرمایه‌گذاری کشور بلاروس در آستارا | سامان‌دهی وضعیت کامیون ها در اولویت است

رضایی پور با اشاره به تلاش برای سامان‌دهی وضعیت کامیون ها در این شهرستان بیان کرد: بحث کامیونها باید ساماندهی شود اولویت من به عنوان فرماندار شهر این است که قبلا فقط محصولات خام چوب وارد می شد، اما الان می خواهیم کارخانه اینجا تاسیس شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سفیر جمهوری بلاروس در ایران در سفری یک روزه به بندر آستارا با فرماندار شهرستان دیدار و از زیرساخت های اقتصادی، منطقه ویژه اقتصادی بندر، بارنداز ریلی آستارا-آستارا، مرز زمینی آستارا و گمرک این شهرستان بازدید کرد.

دمیتری کالتسوف در این دیدار با اشاره به اینکه خیلی خوشحال هستم که از شهر شما بازدید می کنم و از پذیرایی گرم شما سپاسگزار هستم، اظهار کرد: قبلا خیلی در مورد آستارا شنیده بودم اما اولین بار است که به این شهرستان سفر می کنم.

وی آستارا را برای نمایندگان تجاری بلاروس به عنوان یک دروازه ورود اصلی برای کالاها به ایران دانست و بیان کرد: محصولات ما از طریق ریلی، زمینی و دریایی وارد آستارا می شود به این دلیل امروز به این نقطه استراتژیک آمدیم تا از این مسیر مهم ورودی کالا بازدید کنیم.

کالتسوف با اشاره به اشتیاق کشورش برای همکاری های اقتصادی در ایران بیان کرد: خیلی ممنونیم که اطلاعات تکمیلی در مورد پروژه های سرمایه گذاری ارایه دهید تا ببینیم که چگونه می توان با سرمایه گذاری در زیرساختها منجر به توسعه شویم.

وی بیان کرد: در این هفته میزبان هیات وزارت جنگلداری از بلاروس بودیم و با معاون وزیر و سفارت بلاروس موضوعات مختلفی در مورد واردات چوب و محصولات صنایع چوبی بلاروس به ایران درمیان گذاشتم.

وی ادامه داد: بخش اصلی هیات، ایران را ترک کرده ولی ۲ نماینده از شرکتهای بزرگ هم مانده اند و از آقای مالوتین از ریاست بلدکس اسپورتس از اصلی ترین صادرکنندگان صنایع چوبی بلاروس علاقه مند ارتباط مستقیم با شرکتهای ایرانی برقرار کنیم که می توانند محصولات صنایع چوبی به ایران صادر کنند.

وی با تاکید بر اهمیت آشنایی بلاروس با زیرساختهای حمل و نقل و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در خصوص چگونگی انتقال کالاهای بلاروسی اطلاعات لازم را کسب کردیم و در آینده می توانیم بررسی کنیم چگونه شرکتهای بلاروسی در زیرساختهای شما وارد شوند.

وی آستارا را یک شهر و یک پدیده منحصر بفرد دانست که هم به دریا و هم از نظر ریلی زیرساخت مناسبی دارد و بیان کرد: در نزدیکی شهر خیلی از کامیونها در نزدیک شهر آستارا هستند که نمونه ای از اهمیت فعالیت در این شهرستان مرزی است.

سفیر بلاروس در تهران بخش رشت پروژه راه آهن رشت-آستارا را مهمترین بخش پروژه از نظر اتصال کریدور شمال به جنوب دانست و بیان کرد: این خط ریلی امکان تجارت بین کشورهای اوراسیا با ایران بویژه بلاروس را بیشتر می کند.

وی ادامه داد: اگر پیشنهاد سرمایه گذاری در حوزه شهرستان آستارا باشد که بتوانیم بررسی کنیم، برای همکاری آماده می شویم و این را حتی در قالب تفاهم نامه ای در اختیار سرمایه گذاران بلاروس قرار می دهیم.

استقبال از سرمایه‌گذاری کشور بلاروس در آستارا

فرماندار بندر آستارا در این دیدار با اشاره به ظرفیتهای بسیار این شهرستان در حوزه های گوناگون بیان کرد: آستارا در حوزه گردشگری با داشتن گردنه حیران به عنوان یکی از نقاط مهم گردشگرپذیر این شهرستان و همچنین آبشار لاتون با ارتفاع ۱۰۵ متر به عنوان مرتفع ترین آبشار ایران ظرفیت بالای گردشگری و اقتصادی دارد.

عنایت رضایی‌پور بیان کرد: این شهرستان با وجود چشمه های آبگرم معدنی شرایط مناسبی برای گردشگرپذیری فراهم کرده است و دریاچه استیل هم با مساحت ۱۳۸ هکتار به عنوان یکی از ۵ نقطه نمونه گردشگری گیلان می تواند زمینه ساز حضور گردشگران در آستارا شود.

نماینده عالی دولت در آستارا این شهرستان را امروزه محل سفر مسئولان و سفیران کشورهای حوزه CIS و بیان کرد: امروز درخواست سرمایه گذاری در حوزه های گوناگون در این شهرستان وجود دارد و چندین کشور از چین و هند و کشورهای دیگر هم برای سرمایه گذاری به این شهرستان آمدند.

وی با ابراز خوشحالی از حضور سفیر بلاروس و هیات همراه در آستارا و استقبال از توسعه مراودات بین المللی گفت: با وجود همه این شرایط آمده هستیم ارتباطات بین المللی خود را شروع کنیم و بتوانیم از سرمایه گذاری بیشتر خارجی بهره ببریم.

رضایی پور ادامه داد: آمادگی داریم جلسه هماهنگی و همفکری بین تجار ۲ کشور و آستارا برگزار کنیم و از ظرفیتهای همدیگر با خبر شویم در شرایط حاضر با توجه به اقبال کشور روسیه شبکه ریلی آستارا را داریم به سراسر کشور وصل می کنیم.

وی با اشاره به استقبال جمهوری اسلامی ایران از احداث کارخانجات و صنایع تولیدی تصریح کرد: اگر شرکتهای بلاروس تمایل داشته باشند ما هم این آمادگی داریم که شرایط را فراهم کنیم و زمین در اختیارشان قرار دهیم تا اقتصاد رونق گرفته و هم نیروی کار بکار گرفته شده و شرایط اقتصادی ما بهتر شود.

وی ادامه داد: آستارا در حال حاضر یکی از مبادی صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حوزه سی آی اس بویژه روسیه است و حجم انبوه کامیونها حکایت از حجم انبوه محصولات تولیدی جمهوری اسلامی دارد که بازار تشنه روسیه منتظر آن است و برای همین قضیه الان شرایط دارد بهتر می شود و تلاش داریم تا یک تیرپارک بزرگ برای شهرستان در نظر بگیریم.

رضایی پور با اشاره به تلاش برای سامان‌دهی وضعیت کامیون ها در این شهرستان بیان کرد: بحث کامیونها باید ساماندهی شود اولویت من به عنوان فرماندار شهر این است که قبلا فقط محصولات خام چوب وارد می شد، اما الان می خواهیم کارخانه اینجا تاسیس شود و نیروی انسانی هم بکارگیری کنیم و از شرکتهای قدرتمند که بتوانند سرمایه گذاری کنند و شهر را توسعه دهند استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر پروژه راه آهن آستارا به رشت به طول ۱۶۰ کیلومتر شامل ۴۰ کیلومتر تونل و پل که دارای سه ایستگاه اصلی و هفت ایستگاه فرعی است و برای تکمیل آن طی سه سال برنامه ریزی شده است و برآورد این است که پس از سه سال این خط آهن کشورهای حوزه سی آی اس را به کشورهای جنوب جهان متصل کند، حدود ۲۰ کیلومتر از این پروژه ریلی در محدوده شهرستان آستارا است که به طور تقریبی زیرسازی حدود نیمی از آن آماده شده است و حدود ۱۰ کیلومتر باقی مانده است و پیش بینی می شود در نیمه نخست سال آینده زیرسازی راه آهن آستارا تکمیل شود.

رضایی پور با اشاره به استقبال از سرمایه‌گذاری کشور بلاروس در این شهرستان تصریح کرد: اگر شرکتهای بلاروسی در آستارا سرمایه گذاری کنند با استفاده از این خط ریلی می توانند تولیدات خود را به سایر کشورها به راحتی صادر کنند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران بلاروسی و شرکتهای دارای کامیون برای حمل و نقل، در بحث واردات غله و هم هتلهای بزرگ با توجه به گردشگرپذیر بودن امکان فعالیت دارند و با توجه به تفاوت نرخ ارز و هزینه پایین درمان در جمهوری اسلامی، اگر در آستارا یک بیمارستان برای توریسم درمانی داشته باشیم کل اتباع کشورهای این منطقه می توانند به این بیمارستان مراجعه کنند و بزرگترین عملهای جراحی را انجام دهند و خانواده آنها نیز در شرایط مناسبی به استراحت بپردازند.

فرماندار بندر آستارا ادامه داد: در بحث چوب هم می توانیم در داخل اسکله محدوده ای را اختصاص دهیم تا بلاروس چوبها را به این منطقه وارد کنند و با استفاده از شبکه ریلی به سایر نقاط دنیا انتقال دهند و هم میتوانیم در این محدوده زمینی برای سرمایه گذاری در اختیار قرار دهیم.

Share