جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تاکید کرد:

گوش‌شنوایی برای ایمنی خودروها وجود ندارد | حدود ۹۰ درصد رانندگان بستن زنجیرچرخ را بلد نیستند

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با انتقاد از کیفیت و ایمنی خودروهای ساخت داخل گفت: همچنان شاهدیم که در مورد خودرو به تنها چیزی که اهمیت داده نمی شود کیفیت و ایمنی آن است، ما واقعا خسته شدیم انقدر که دراین‌باره گفتیم و گوش شنوایی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سردار سید تیمور حسینی با اشاره به بارش برف و باران در اکثر نقاط کشور گفت: از ۲۰ آذرماه امسال پلیس با اجرای طرح زمستانی به همراه دیگر دستگاه‌ها از جمله راهداری، هلال احمر، اورژانس و… در سطح جاده‌ها و خصوصا جاده‌ها و گردنه‌های برفگیر حضور دارد. امسال به طور ویژه ۱۱۱ گردنه برفگیر را تحت پوشش قرار دادیم و در آن‌ها استقرار انجام شده است.

وی با بیان اینکه مردم نیز باید با پلیس و در واقع برای حفظ ایمنی خودشان همراهی کنند، گفت: گیرافتادن در کولاک بسیار ترسناک است و گاهی فرد تا یک قدمی مرگ نیز می‌رود. متاسفانه برخی نه تنها به هشدارها توجه نمی‌کنند، بلکه با خودرویی نامناسب و شرایط نامناسب وارد جاده می‌شوند. نداشتن سوخت کافی، نداشتن زنجیرچرخ و… از جمله این موارد است.

حدود ۹۰ درصد رانندگان بستن زنجیرچرخ را بلد نیستند

حسینی با بیان اینکه علاوه بر همراه داشتن زنجیرچرخ؛ نحوه بستن آن هم مهم است، گفت: به جرات می‌توانم بگویم که حدود ۹۰ درصد رانندگان بستن زنجیرچرخ را بلد نیستند. من از مردم عزیز می‌خواهم که توجه داشته باشند که در این روزها هیچ چیزی ضروری‌تر از جان انسان نیست، پس لازم است که سفرها را به تعویق بیاندازند و از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا افزود: در این شرایط ترددهای غیرضروری سبب بروز مشکلات می‌شود. یک گردنه را تصور کنید، کافی است که فقط یک وسیله نقلیه در آنجا بماند، آن وقت کل مسیر مسدود می‌شود. ما باید بر تردد ناوگان عمومی بار و مسافر تمرکز کنیم چرا که این‌ها باید تردد کنند و کالاهای اساسی و سوخت و… را جابجا کنند.

وی درباره استان‌های دارای بیشترین جاده برفگیر در زمستان گفت: به طورکلی می‌توان گفت که جاده‌های استان‌های شمال غرب کشور مانند کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، لرستان، زنجان، همدان و قزوین بیشتر تحت تاثیر بارش برف باشند. البته ما در استان‌های گیلان، مازندران، تهران، البرز، گلستان و حتی سمنان هم جاده‌های برفگیر زیادی داریم.

حسینی افزود: اما خوب است که مردم بداننند که ما تقریبا در تمام استان‌ها راه‌هایی را داریم که برفگیر است. حتی در خوزستان هم که در ذهن مردم استانی گرمسیر است، گردنه اندیکا را داریم که با بارش برف مسدود می‌شود. جاده جاده قم به اراک هم گاهی شرایطی پیدا می‌کند که در استان‌های سردسیر هم آن را نمی‌بینیم.

هشدار نارنجی و بالاتر یعنی از خانه خارج نشوید

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا درباره هشدارهای صادر شده از سوی هواشناسی هم گفت: این سازمان در مورد آلودگی هوا، سرما و… هشدارهایی را صادر می‌کند. هشدارهای نارنجی و بالاتر برای این است که تا حد امکان از منزل خارج نشویم و باید این موارد را جدی گرفت.

حسینی در مورد وقوع تصادفات رانندگی نیز گفت: تصادفات تلخ‌ترین صحنه‌ای که برای یک مامور پلیس وجود دارد. متاسفانه در روزهای اخیر چند مورد تصادف سنگین داشتیم. یک تصادف در کهگیلویه و بویر احمد بود که اعضای یک خانواده در سواری پراید در دم جان خود را از دست دادند.

در طول روز سفر کنید

وی با اشاره به وضعیت جوی جاده‌ها گفت: برخی از رانندگان تصور می‌کنند که اگر در شب رانندگی کنند زودتر به مقصد می‌رسند، توصیه اکید پلیس در شرایط جوی فعلی این است که رانندگان حتما در طول روز رانندگی کنند و سفر خود را به شب موکول نکنند.

حسینی انتقادی هم از وضعیت ایمنی و کیفیت خودروهای تولید داخل کرد و گفت: در مورد این موضوع بسیار صحبت شده است. به هرحال خطای انسان و عامل انسانی در همه دنیا جزو عوامل مهم در وقوع تصادفات معرفی می‌شود. اما موضوع این است که ما در مکاتب حقوقی هم داریم که برای هرگونه عملی یک مجازاتی در نظر گرفته شده است. سوال من این است که آیا مجازات یک خطای کوچک راننده مرگ است؟

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا اضافه کرد: امروز در اغلب کشورهای توسعه یافته و پیشرفته دنیا این مطرح است که ما باید خطای انسان را بپذیریم چرا که انسان ممکن است خطا کند، اما چه عواملی باید این خطا را جبران کرده و از شدت آن کم کند؟ جاده باید بخشنده باشد، خودرو باید خطا را پوشش دهد، نه اینکه تازه به آن ضریب و شدت هم بدهد و در نهایت یک خطا به قیمت از دست رفتن جان تمام شود.

به گفته وی علیرغم اینکه عامل انسانی در وقوع تصادفات عامل مهمی است، اما نباید از نقش راه و وسیله نقلیه نیز صرف نظر شود. جاده و خودرو نباید به خطای راننده ضریب دهد.

گوش شنوایی برای ایمنی خودروها وجود ندارد

حسینی ادامه داد: این موارد بارها و بارها تکرار شده اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و ما همچنان شاهدیم که که در مورد خودرو به تنها چیزی که اهمیت داده نمی‌شود کیفیت و ایمنی آن است. این روزها ظاهرا یک کشفی هم به کشفیات دنیا اضافه شده و در کنار گالیله و… ما هم کاشف قیمت خودرو شده‌ایم، این هم در نوع خود جالب است. ای کاش به جای قیمت خودرو، چگونگی خودروی ایمن ساختن را کشف می‌کردیم.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا افزود: ما واقعا خسته شدیم که انقدر گفتیم و گوش شنوایی برای این موضوعات پیدا نکردیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره انسداد مسیرهای برفگیر نیز گفت: انسداد مسیرهای برفگیر در صورت احساس وقوع خطر انجام می‌شود. توجه داشته باشید که انسداد محورهای مواصلاتی و مخصوصا محورهای اصلی کار سختی است. اما ما به همکارانمان گفتیم که در شرایط سخت و خطرناک حتما جاده مسدود شود. مثلا اگر احتمال ریزش بهمن در چالوس باشد حتما جاده را می‌بندیم تا این خطر رفع شود.

حسینی ادامه داد: همچنین به تمامی همکارانمان ابلاغ کردیم که تریلی‌های ۱۸ چرخ و مفصل‌دار، در صورت لغزنده بودن جاده اجازه تردد ندارند، چرا که امکان دارد که این تریلی‌ها قیچی کنند و مشکلاتی را ایجاد کنند.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تصریح کرد: مسدود کردن یک جاده پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. انسداد راه تردد ناوگان بار و مسافر را دچار مشکل می‌کند. اما آن را در شرایط خطر و به منظور حفظ ایمنی کاربران ترافیک در دستورکار قرار دادیم.

Share