رئیس پلیس راه کشور اعلام کرد:

شناسایی ۳۳۹۲ نقطه حادثه‌خیز | خودروهای ۵ سال به بالا باید حفاظ جانبی را نصب کنند

سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور با انتقاد از کیفیت و ایمنی پایین خودروهای کشور، اظهار داشت: ۳۳۹۲ نقطه حادثه‌خیز در کشور شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، سردار حسن مومنی در حاشیه نشست شورای راهبری تصادفات استان مرکزی در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث ایمنی خودروها در کاهش تصادفات، اظهار داشت: بحث ایمنی خودروها بر کسی پوشیده نیست که چه اثرات مثبتی بر کاهش تلفات و جان باختگان دارد و بارها رئیس پلیس عنوان کرده و با مستندات کامل ارائه شده است تا چه میزان ایمنی خودرو سبب کشته شدن عزیزان در تصادفات می‌شود.

وی افزود: بحث مطرح در این زمینه این است که هر چند رانندگان این تخلفات را مرتکب می‌شوند، ولی آیا این تخلفات باید منجر به مرگ شود؟ بنابراین کیفیت ایمنی خودروها به طور حتم اثرات بسیار زیادی دارد که در این راستا مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشور بارها بر بحث کیفیت خودرو تاکید داشتند، همچنین خواسته پلیس و مردم افزایش کیفیت خودروها است.

رئیس پلیس راه کشور تصریح کرد: آمار دقیقی وجود دارد که خودرویی با کیفیت بالا و ایمن با سرعت بسیار زیاد واژگون می‌شود، اما کسی مجروح نمی‌شود، در حالی که خودروی ناایمنی وجود دارد که سرعت ۸۰ کیلومتر واژگون می‌شود و سه فوتی از خودرو خارج می‌شود که نمونه آن ماه گذشته در استان مرکزی گردنه زالیان اتفاق افتاده است که بین خودروی ایمن خارجی و یک خودروی غیرایمن اتفاق افتاد راننده خودروی ایمن کاملا سالم بود و متاسفانه در خودروی ناایمن ۴ نفر جان خود را از دست دادند.

مومنی در خصوص نقاط حادثه‌خیز عنوان کرد: حدود ۳۳۹۲ نقطه حادثه‌خیز در کشور شناسایی شده است که بخشی از آن‌ها که حدود هزار نقطه حادثه‌خیز برطرف شده است و بخشی از آن در حال برطرف شدن است و ۱۵۸۵ نقطه، از نقاط پرتصادف کشور است و ۱۸۰۷ نقطه دارای تصادف است و اولویت ما رفع نقاط پر تصادف کشور است.

وی بیان کرد: در استان مرکزی نمونه نقاط حادثه‌خیز وجود دارد که در هیچ کجای دنیا چنین چیزی مشاهده نمی‌شود که در هفت ماهه نخست سال در یک مقطع ۲۶ کیلومتری ۳۱ نفر از هموطنان ما جان خود را از دست داده‌اند و منشاء اصلی این تصادفات به بحث ایمنی راه برمی‌گردد که بسیار ناایمن است، بخشی از آن‌ها نیازمند اعتبارات ملی است و امیدواریم که مسئولان ملی این اعتبارات را تامین کنند تا این مقطع نیز برطرف شود چرا که با کاهش نقاط حادثه‌خیز می‌توان شاهد کاهش فوتی‌ها در استان شویم.

رئیس پلیس راه کشور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بحث‌ها در زمینه تصادفات، حفاظ و ایمنی برای کامیون‌ها و کامیونت‌ها است، ۱۸ درصد تصادفات منجر به فوت در تصادف با کامیون‌ها است، خودروهای ۵ سال به بالا که تعداد آن‌ها ۱۸۸ هزار دستگاه خودرو است باید حفاظ جانبی را نصب کنند و این موضوع در کمیسیون وزارت راه مصوب شد و پشتوانه قانونی دارد و استاندار است.

مومنی بیان کرد: ارتفاعی که کامیون‌ها و کامیونت‌ها دارند سبب می‌شود که زمانی که خودروی سواری با آن‌ها تصادف می‌کند به زیر خودرو برود بنابراین اگر حفاظ جانبی نصب شود از شدت انرژی که به خودروی سواری وارد می‌شود کم می‎شود و خودروی سواری زیر کامیون نمی‌رود، بنابراین زمانی که به حفاظ جانبی برخورد کند منحرف می‌شود و شدت و آسیب کمتری به خودروی سواری وارد می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون اکثر تصادفاتی که منجر به فوتی بالا می‌شود زمانی که خودروی سواری به زیر کامیون می‌رود و چیزی از سواری باقی نمی‌ماند و تنها کار همکاران هلال احمر برای خارج کردن افراد از زیر کامیون سخت می‌شود بنابراین به جد پیگیر این موضوع هستیم و وزارت صمت موظف است مراکز استانداری برای تعویض خودروها و نصب حفاظ ایمنی در استان‌ها پیش‌بینی کند و تعداد زیادی برای استان‌ها در نظر بگیرد، چرا که تعداد کامیون‌ها و کامیونت‌ها زیاد است و در مرحله نخست کامیون‌های ۵ سال به بالا و در مرحله بعد به سمت خودروهای تریلی می‌رویم.

رئیس پلیس راه کشور عنوان کرد: استان‌های هدف در زمینه فوتی استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان، سیستان و بلوچستان است که بیشترین فوتی‌ها در این استان‌ها اتفاق افتاده است.

مومنی تصریح کرد: پلیس از تمام امکانات و ظرفیت خود برای استاندارسازی خودروها استفاده می‌کند و خودروهای ناایمن را شماره‌گذاری نمی‌کند و امیدواریم خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند و ایمنی خودروها را افزایش دهند.

Share