در نشست با قائم مقام وزیر علوم عنوان شد؛

راه اندازی اندیشکده اوراسیا در دانشگاه گیلان | رتبه ۱۵ دانشگاه گیلان در بین ۱۱۰ دانشگاه کشور

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر پیاده‌سازی علم و دانش در بخش صنعت و تولید، اضافه کرد: در برخی رشته‌ها و تولید علم و دانش حرف برای گفتن داریم اما هنوز در صنعت و تولید آن را پیاده‌سازی نکردیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست اعضای دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای خزر با حضور قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری، رئیس دانشگاه گیلان و مدیران دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایرانی عضو اتحادیه صبح امروز به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد.

وحید حدادی اصل، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در این نشست گفت: توسعه روابط بین‌الملل در امور دانشگاهی روی سه محور تبادل دانشجو، استاد و انتقال تکنولوژی می‌چرخد.

وی، انتقال تکنولوژی را از مباحث مهم روابط بین المللی دانشگاهی برشمرد و افزود: یکی از دلایل برخی وابستگی‌ها به غرب، ضعف در انتقال تکنولوژی است.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر پیاده‌سازی علم و دانش در بخش صنعت و تولید، اضافه کرد: در برخی رشته‌ها و تولید علم و دانش حرف برای گفتن داریم اما هنوز در صنعت و تولید آن را پیاده‌سازی نکردیم.

حدادی اصل، مسئله آب را چالش بزرگ در منطقه و جهان دانست و با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی در راستای حل این مشکل، بیان کرد: دانشگاهیان و نخبگان آموزشی که روی حل مسئله آب تحقیق و پژوهش کنند از حمایت دولت برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به جولان خارجی‌ها در صنعت نفت و گاز در دوران پهلوی، افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی صنعت نفت و گاز کشور از لحاظ تأمین نیروی متخصص و متعدد در بخش‌های مختلف خودکفا شد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه جامعه دانشگاهی در همه بخش‌ها تحول آفرین بوده است، گفت: حل بسیاری از مشکلات و چالش‌ها از مسیر علم و دانش و فناوری می‌گذرد و در این راستا نقش جامعه دانشگاهی بسیار مهم و محوری است.

فرید نجفی، رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست گفت: توسعه روابط بین المللی در دانشگاه‌ها یکی از اهداف مهم و هدفمند وزارت علوم و تحقیقات و فناوری است و این مسیر هم در دانشگاه گیلان با جدیت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به پیشینه کاری اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر، افزود: این اتحادیه از سال ۷۵ فعالیتش را در بخش‌های مختلف آغاز کرده و دبیرخانه این اتحادیه در سال ۹۵ در دانشگاه گیلان راه اندازی شده است.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به راه اندازی اندیشکده اوراسیا در این دانشگاه، بیان کرد: همزمان با توسعه روابط ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر و همسایگی این کشورها با گیلان، عزم دانشگاه گیلان برای توسعه روابط با این کشورها بیشتر کرده است.

نجفی با بیان اینکه دانشگاه گیلان گام مؤثری در توسعه روابط بین المللی در منطقه اوراسیا و کشورهای حاشیه دریای خزر برداشته است، گفت: استمرار این جلسات منشأ تحول بزرگی در عرصه روابط بین‌الملل در دانشگاه‌ها می‌شود.

سیداحمد فاضل‌زاده حقیقی، رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری هم در این نشست به معرفی تاریخچه تأسیس، فعالیت‌ها و فرآورده‌های علمی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) پرداخت.

وی در ادامه به معرفی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) پرداخت و گفت: این سامانه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت را دارد که مقوله فناوری را این سامانه شکل می‌دهد. در این سامانه، نیازهای کاربردی تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها ثبت می‌شود.

فاضل‌زاده در ادامه خلاصه‌ای از فعالیت‌های حوزه روابط بین‌الملل را معرفی کرد و گفت: راه اندازی کمیته اجرایی ISC یکی از فعالیت‌های مهم ISC می‌باشد که نماینده تمام وزارتخانه‌های مرتبط با حوزه علم و فناوری و وزارت امور خارجه و زیر شاخه‌های مختلف در این کمیته به ریاست وزیر عتف حضور دارند.

وی افزود: از دیگر همکاری‌های علمی بین المللی ISC می‌توان به برگزاری سخنرانی‌های ملی و بین‌المللی، انعقاد تفاهم نامه‌های ملی و بین‌المللی، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های بین‌المللی، تأسیس شاخه مؤسسه در سایر کشورها و همچنین همکاری ویژه با برخی سازمان‌های بین‌المللی از جمله ایسسکو، دی-۸، آسایهل، شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام (CINVU) اشاره کرد.

رئیس ISC در خصوص رتبه دانشگاه گیلان در رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه گیلان در بین ۱۱۰ دانشگاه کشور رتبه ۱۵را به خود اختصاص داده است. در بین ۷۵ دانشگاه‌های جامع رتبه ۱۰، در رتبه‌بندی D۸ در بین ۴۶۱ دانشگاه جایگاه ۸۵ را کسب کرده است.

فاضل‌زاده در ادامه چند پیشنهاد برای همکاری با اتحادیه مطابق با مصوبات بیست و چهارمین مجمع عمومی ارائه داد و گفت: با توجه به گنجینه غنی منابع اطلاعات علمی تمام متن (میلیون‌ها رکورد اطلاعات علمی) به خصوص در حوزه زبان فارسی، ISC آمادگی خود را برای اتصال کتابخانه‌های مرکزی تمامی دانشگاه‌ها و مراکز علمی-تحقیقاتی اتحادیه به پایگاه‌های اطلاعات علمی خود به صورت IP-Based اعلام می‌دارد.

وی افزود: ISC به عنوان سومین نهاد علم‌سنجی بزرگ دنیا در منطقه ایسسکو دارای مأموریت‌های مشخص می‌باشد، از این رو این مؤسسه آمادگی خود را برای تعامل و هم‌افزایی با نظام‌های استنادی منطقه اتحادیه اعلام می‌دارد.

رئیس ISC ادامه داد: با توجه به وجود سامانه رتبه‌بندی جهانی ISC، این مؤسسه آمادگی دارد تا در خصوص تولید رتبه‌بندی به صورت خاص برای منطقه اتحادیه در قالب همکاری با شرکای دیگر اتحادیه اقدام نماید.

فاضل‌زاده افزود: با توجه به وجود سامانه DOR در ISC، این آمادگی وجود دارد تا کد شناساگر دیجیتال اشیاء (DOR) برای تخصیص به مقالات نشریات حوزه اتحادیه، در دسترس نشریات این منطقه قرار گیرد. علاوه بر این، با توجه به وجود سامانه نشریات علمی و اهمیت ثبت نشریات در ISC برای رؤیت پذیرتر کردن فعالیت‌های علمی اساتید، محققان و دانشمندان اتحادیه، آمادگی لازم وجود دارد تا نشریات منطقه با اولویت مورد بررسی قرار گرفته و در صورت احراز شرایط، در سامانه ISC نمایه شوند.

رئیس ISC در پایان گفت: با توجه به طیف وسیع خدمات ISC این آمادگی وجود دارد تا در آینده نزدیک برای دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی اتحادیه با هدف آشناسازی اعضای اتحادیه با خدمات مؤسسه، سلسله کارگاه‌های آموزشی برگزار شود. همچنین، با توجه به منابع علمی و متنوع موجود در مؤسسه، برای همکاری در ایجاد «پایگاه اطلاعاتی منابع دریای خزر» آمادگی وجود دارد.

مهدی هدایتی شهیدانی، مدیر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه گیلان هم در این ننشست گفت: با توجه به رویکرد بسیار خوب دولت سیزدهم در افزایش ارتباطات منطقه‌ای، شرایط متحولی در روابط بین‌الملل تجربه می‌کنیم.

وی اظهار کرد: ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر می‌تواند به نوعی زمینه ساز سیاست‌های در دستور کار دولت باشد.

هدایتی با تشریح برنامه‌های راهبردی دانشگاه گیلان در همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای خزر بیان کرد: تقویت همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و آموزشی میان دانشگاه‌های عضو اتحادیه حاشیه دریای خزر، توسعه تبادلات بر پایه داده‌های علمی در زمینه مسایل مربوط به دریای خزر، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی مشترک مرتبط با موضوعات دریای خزر و گسترش تبادل اساتید و دانشجویان میان دانشگاه‌های عضو اتحادیه در بخش‌های مختلف آموزشی و پژوهشی از جمله این برنامه‌ها است.

در ادامه این نشست اعضای جلسه ضمن به اشتراک‌گذاری فعالیت‌های یک سال اخیر، در ارتباط با اقدامات پیش‌روی اتحادیه برای همگرایی بیشتر هم‌اندیشی کردند.

Share