رییس دانشگاه گیلان در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

برنامه ما تبدیل دانشگاه گیلان به یک دانشگاه اسلامی نسل چهارم است | مقالات باید دردی را درمان کند

رییس دانشگاه گیلان با بیان اینکه افراد دانشگاهی نسبت به اتفاقات جامعه باید حساس باشند تا مشکلی از جامعه را برطرف کنند، گفت: مقاله‌ای که مشکلی از جامعه را حل نکند هیچ ارزشی ندارد و افراد دانشگاهی باید به سمت حل مشکلات جامعه ترغیب شوند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرید نجفی، رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اصحاب رسانه که در سالن جلسات دانشگاه گیلان برگزار شد با بیان اینکه برنامه‌های دانشگاه براساس سند راهبردی در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری، فرهنگی، دانشجویی، روابط بین‌الملل و اداری مالی و پشتیبانی دانشگاهی تدوین شده است، اظهار کرد: برنامه ما این است که دانشگاه گیلان به یک دانشگاه اسلامی نسل چهارم تبدیل شود.

وی با اشاره به اهداف اجرایی دانشگاه نسل چهارم، افزود: دانشگاه نسل اول بر روی آموزش متمرکز بود، در دانشگاه نسل دوم به پژوهش تاکید شد و در دانشگاه نسل سوم نیز روی فنآوری و کارآفرینی سرمایه‌گذاری شد اما دانشگاه نسل چهارم دانشگاه جامعه‌محور است.

دانشگاه نسل چهارم برای صدر اسلام است | مقالات باید دردی از جامعه درمان کند

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه در کشور از داشته‌های خود خبر نداریم، گفت: دانشگاه نسل چهارم برای صدر اسلام است زیرا در صدر اسلام گفته می‌شد که علم باید همراه با عمل باشد و در نسل چهارم نیز ما به دنبال این هستیم که علم به درد جامعه بخورد و نافع باشد.

نجفی با اشاره به اینکه کشور ما باید ما به این موضوع در ابتدا ورود می‌کرد، بیان کرد: ما اکنون پژوهشگاه دانشگاه را داریم به این سمت می‌بریم که مقالات باید به گونه‌ای نوشته شود که دردی از جامعه را درمان کند.

افراد دانشگاهی نسبت به اتفاقات جامعه باید حساس باشند | مقاله‌ای که مشکلی از جامعه را حل نکند هیچ ارزشی ندارد

وی با بیان اینکه افراد دانشگاهی نسبت به اتفاقات جامعه باید حساس باشند تا مشکلی از جامعه را برطرف کنند، تصریح کرد: مقاله‌ای که مشکلی از جامعه را حل نکند هیچ ارزشی ندارد و افراد دانشگاهی باید به سمت حل مشکلات جامعه ترغیب شوند.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه در حوزه آموزش نیز هدف ما این است دانشجویی که وارد دانشگاه گیلان می‌شود در ابتدا مفید جامعه باشد و گره‌ای از مشکلات جامعه باز کند، گفت: خروجی‌های دانشگاه ما اگر مشکلات جامعه را برطرف کنند هم رتبه دانشگاه بالا می‌رود و هم خود دانشجو به یک شغل خوب می‌رسد.

نجفی با بیان اینکه ۳۰ درصد دانشجویان ما دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند، خاطرنشان کرد: این دانشجویان با کمک اساتید در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، خدماتی و علوم انسانی در حال فعالیت هستند.

برگزاری بیست‌وسومین جشنواره پژوهشی در گیلان

وی با اشاره به اینکه بیست‌وسومین جشنواره پژوهشی را امسال در گیلان برگزار کردیم، گفت: در این جشنواره علاوه بر تجلیل از پژوهشگران استان، نمایشگاه‌های فن‌بازار و فناوری‌های دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی را نیز برگزار کردیم.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه ۶۶ قرارداد با شرکت‌های مختلف داریم که حدود ۴۷ قرارداد خاتمه پیدا کرده است، افزود: با شرکت‌های خصوصی ۴۱ قرارداد و ۱۱۴ قرارداد نیز با سازمان‌ها و ادارات امضاء کردیم که ۲۰ میلیارد تومان حجم قراردادهای ما است.

نجفی با اشاره به اینکه ۱/۶ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه درگیر پروژه‌های در ارتباط با جامعه هستند، تصریح کرد: با توجه به پتانسیلی که در دانشگاه داشتیم، طرح جدیدی را از اواخر سال گذشته پیگیرش شدیم و هدف این طرح امضای تفاهم‌نامه با مراکز تحقیقاتی کشاورزی و موسسه تحقیقات برنج است که در اطراف دانشگاه مستقر هستند.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه طرح پهنه نوآوری کشاورزی جلگه گیلان با محوریت دانشگاه گیلان را سال گذشته امضاء کردیم، گفت: این تفاهم‌نامه را با معاونت پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی و معاونت فناوری وزارت علوم و فناوری به منظور ایجاد این ناحیه امضا کردیم و هدف ما توسعه کشاورزی دانش بنیان در سطح استان و کشور است و مشابه این طرح فقط در کشور هلند است که آنجا هم شبیه دانشگاه گیلان است و اطراف دانشگاه مراکز تحقیقاتی مستقر هستند.

راه‌اندازی کلینیک کشاورزی و کلینیک صنعت دانشگاه گیلان

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه کلینیک کشاورزی دانشگاه گیلان را راه‌اندازی کردیم، بیان کرد: این کلینیک جهت رفع مشکلات کشاورزان استان گیلان راه‌اندازی شد و نمونه موثر آن هم رفع مشکل ملخ مراکشی در منطقه رودبار بود که یکی از همکاران ما به صورت بیولوژیکی با این ملخ مبارزه کرد.

نجفی با بیان اینکه کلینیک صنعت دانشگاه نیز راه‌اندازی شده است، گفت: یک تعداد از صنایع و واحدهای تولیدی در زیر ظرفیت کار می‌کنند یا در حال تعطیل شدن هستند که این واحد‌ها مشکل فنی و مدیریتی دارند و از طریق این کلینیک در صدد رفع آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه در روابط دانشگاه با کشورهای اسلامی تبادل دانشجو، استاد و پروژه‌های تحقیقاتی مشترک را توسعه دادیم، افزود: بیشتر در زمینه تبادل دانشجو در حال ارتباط هستیم و با دانشگاه‌های کشورهای سوریه، عراق و لبنان کارهای تحقیقاتی را درصدد آغاز هستیم.

با دانشگاه‌های کشورهای ونزوئلا، چین، سوئد و آلمان ارتباطات برقرار کرده‌ایم | دانشگاه همواره شنوای مشکلات دانشجویان است

رئیس دانشگاه گیلان گفت: با دانشگاه‌های کشورهای ونزوئلا، چین، سوئد و آلمان نیز ارتباطاتی برقرار کرده‌ایم و پروژه‌های تحقیقاتی نیز در حال انجام است و پروژه کشور آلمان در حوزه صنعتی است و در رتبه‌بندی اخیر دانشگاه گیلان جزو ۱۰ دانشگاه برتر جامع کشور انتخاب شد.

نجفی با اشاره به اینکه دانشگاه همواره شنوای مشکلات دانشجویان است، بیان کرد: در دانشگاه همواره کرسی‌های آزاداندیشی و تریبون آزاد داریم که بارها این تریبون آزاد در دانشگاه تشکیل شده است و دانشجویان و اساتید نظرات خودشان را بیان کرده‌اند و بعد از اتفاقات اخیر نیز ما از دانشجویان خواستیم که از طریق تریبون آزاد دغدغه‌های خود را مطرح کنند.

جای فحاشی، درگیری و تخریب در دانشگاه نیست

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه محل گفتگو و تبادل افکار است، گفت: چهارشنبه هفته گذشته تریبون آزاد ما در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد زیرا ما معتقدیم که حرف‌ها باید منطقی بیان شود و جای فحاشی، درگیری و تخریب در دانشگاه نیست.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه ما با گفتگو هیچ مشکلی در هیچ زمینه‌ای نداریم، افزود: فضای دانشگاه برای ابراز عقیده باز است اما با درگیری و فحش هیچ مشکلی در هیچ کجای دنیا حل نشده است و این‌جا هم نمی‌شود.

Share