رئیس دانشگاه گیلان خبر داد:

راه اندازی سامانه ارزیابی ویژگی‌های ظاهری و استاندارد برنج در گیلان

رئیس دانشگاه گیلان از راه اندازی نخستین نرم افزار ارزیابی ویژگی‌های ظاهری و استاندارد برنج به همت ۲ محقق گیلانی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان گفت: این نرم افزار به همت ۲ نفر از محققان گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه گیلان به نام‌های دکتر سید حسن پیمان و دکتر عادل بخشی پور برای شناسایی سریع و دقیق مشخصات ظاهری دانه‌های برنج شامل طول، عرض، ضخامت، رنگ و تشخیص ترک خوردگی و یا شکست این دانه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخته شد.

وی افزود : نخستین سامانه نرم افزاری ارزیابی ویژگی‌های ظاهری و استاندارد برنج با امضای تفاهمنامه‌ای بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت جهادکشاورزی طراحی و ساخته شد.

دکتر سید حسن پیمان استاد گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه گیلان با اشاره به طراحی و ساخت این سامانه در مدت یک سال، گفت: در این سامانه، مشخصات ظاهری برنج به کمک اسکنر تشخیص داده شده و پس از تطبیق داده‌ها با اطلاعات تحقیقی و به دست آمده قبلی تعیین کیفیت می‌شوند.

وی با بیان اینکه این سامانه می‌تواند در اتحادیه‌های شالیکوبی، همه آزمایشگاه‌های همکار استاندارد و تحقیقاتی که بر روی برنج کار می‌کنند و حتی در گمرکات مورد استفاده قرار گیرد، گفت: این دستگاه با قرارداد معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان و موسسه تحقیقات برنج کشور در این دانشگاه ساخته و برای بررسی ارقام برنج تولیدی به موسسه تحقیقات برنج کشور فروخته شد.

دکتر سید حسن پیمان یکی از سازندگان این نرم افزار از دقت و سرعت این سامانه برای دسته بندی و درجه بندی برنج‌های تولید خبری داد و گفت: با استفاده از این نرم افزار که به کامیپوتر متصل می‌شود و یک دهم هزینه نمونه خارجی خود ساخته شده، موجب صرفه جویی در وقت و انرژی شده و از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

وی گفت: این سامانه در اسفند سال ۹۸ در مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با عنوان سامانه اندازه گیری خصوصیات ظاهری و کیفی برنج با استفاده از تکنیک‌های ماشین بینایی با شماره ۱۰۰۵۹۷ به ثبت رسید.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزار‌های گیلان کشت می‌شود.

بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در گیلان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که بیش از ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

Share