کوچکی نژاد با انتقاد شدید از عملکرد وزیر بهداشت؛

دولت منابع ارزی کشور را برای کنترل بازار دارو به هدر داد | جمعیت مهاجر گیلان، اکثرا بازنشسته هستند

کوچکی نژاد با بیان اینکه دولت منابع ارزی کشور را برای کنترل بازار دارو به هدر داده است گفت: مجلس درصدد استیضاح وزیر بهداشت بود اما عده‌ای با زد و بند تاکنون مانع این کار شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از شبستان، جبار کوچکی‌نژاد شامگاه جمعه ( ۲۳ دی) در گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: مجلس برای افزایش سطح رفاه اجتماعی قوانین خوبی را اجرایی کرده است تا حمایت لازم را از اقشار ضعیف و‌ مددجویان به عمل آورد.

نماینده مردم شهرستانهای رشت و خمام در مجلس ابراز داشت: بخش درمان، پوشش بیمه‌ای، زنان سرپرست خانوار، افراد معلول و سایر بخشهای دیگر از جمله حوزه‌هایی است که دولت به صورت چتر حمایتی ورود می‌کند ومجلس هم تلاش کرده تا افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از ۲۰ درصد حداقل حقوق قانون کار بهره‌مند شوند.

کوچکی نژاد تصریح کرد: مجلس در سال اخیر تلاش کرد کف حقوق های پرداختی را به ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برساند و تاکید کرد به همان نسبت دریافتی مددجویان و ایثارگران هم افزایش پیدا کند به طوری که حداقل حقوق آنها به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برسد.

وی به طلب ده ها هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از دولت اشاره داشت و اذعان کرد: سازمان تامین اجتماعی امسال ۵۷ درصد به حقوق کارگران اضافه کرد و این اقدام خوبی بود اما از آنجا که منابع آن در داخل سازمان پیش‌بینی نشده بود به ناچار به منابع دولتی وابسته شد.

نماینده مردم شهرستانهای رشت و خمام در مجلس ابراز داشت: تامین اجتماعی هم اینک بالای ۱۰۰ هزار مستمری بگیر در استان گیلان دارد و دارای یک بیمارستان در مرکز و یک بیمارستان در حال احداث در شرق استان است که خدمات دهی آن مناسب نیست.

کوچکی نژاد با بیان اینکه حقوق پزشکان در بیمارستانهای تامین اجتماعی آنقدر پایین است که فرار می‌کنند افزود: در سایر استانها حداقل سه تا چهار بیمارستان تامین اجتماعی وجود دارد و اخیرا با فشارهایی که آوردیم مجوز افزایش ۱۰۰ تختخواب بیمارستان رسول اکرم ( ص) رشت را اخذ کردیم تا در بخش خدمات توسعه پیدا کند.

وی یادآور شد: از سالهای گذشته تاکنون قرار بود یک مجتمع تفریحی برای تحت پوشش‌های تامین اجتماعی در مرکز استان گیلان توسط تامین اجتماعی ایجاد شود و در حالیکه زمین هم فراهم بود هیچ کاری انجام نداده‌اند البته تامین اجتماعی یک مجتمع رفاهی در دهکده ساحلی دارد اما آن مجتمع برای پایتخت نشینان است و ثمر آن به گیلانی‌ها نمی‌رسد و اصلا گیلانی ها را به آنجا راه نمی‌دهند.

نماینده مردم شهرستانهای رشت و خمام در مجلس اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد جمعیت مهاجر استان گیلان که اکثرا بازنشسته هستند رو به افزایش است، بنابراین امکانات خدماتی، درمانی و رفاهی در اینجا اهمیت زیادی پیدا می‌کند که گیلان در هر دو بخش ضعیف است.

کوچکی نژاد اضافه کرد: برای حمایت از خانوارها چندین سال بود که مجلس ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را به دولت برای تامین کالاهای اساسی و دارو می‌داد که فسادهایی در این بخش وجود داشت و دولت هم نمی‌توانست این ارز را کنترل کند اما در بودجه ۱۴۰۱ دولت گفت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را بردارید و همه سازوکارهای لازم را برای کنترل بازار در اختیار دارم.

وی ادامه داد: طبق مصوبه مجلس، دولت موظف بود قیمت کالاها و دارو را به شهریور ۱۴۰۰ برگرداند و از طریق کارت الکترونیکی کالاهای اساسی مردم را تامین کرده و ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را بردارد بنابراین انتظار داشتیم دولت با یک شیب ملایمی این کار سنگین را انجام دهد اما من معتقدم دولت عجله کرد زیرا همین که سال جدید آغاز شد ارز را برداشت و به یکباره ما در بخش دارو با مشکل اساسی مواجه شدیم.

نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس افزود: از صندوق توسعه ملی یک میلیارد یورو برداشت و به دولت و وزارت بهداشت داده شد تا داروها را تا حدی کنترل کند همچنین مجلس چندین هزار میلیارد تومان هم در تبصره ۱۴ برای پشتیبانی دارو قرار داده بود اما با وجود اینکه همه این منابع داده شد دولت نتوانست در میدان عمل کنترل لازم را اعمال کند و اوضاع بخش دارو بدین گونه شد.

کوچکی نژاد تصریح کرد: منابعی که به دولت دادیم تا بخش دارو را کنترل کند توسط دولت به هدر داده شد و شاهدیم که بازار دارو چگونه با تنش وحشتناک مواجه شد که در نهایت این امر به استیضاح وزیر بهداشت ختم شد که شدیداً ناتوان بود.

وی با بیان اینکه عده‌ای آمده و با زد و بند مانع استیضاح وزیر بهداشت شده‌اند، عنوان کرد: به اعتقاد من وزیر بهداشت باید استیضاح و پاسخگو شود زیرا منابع تا حدی در اختیارش بود منابعی که کشور به سختی در حال به دست آوردن آن است اما نتوانست بازار دارو را کنترل کند.

نماینده مردم شهرستانهای رشت و خمام در مجلس اذعان کرد: در تبصره ۱۶ معادل پنج هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص دادیم تا یک صندوق برای پوشش بیماران خاص تشکیل شود که متاسفانه آن هم عملیاتی نشد از سویی مدام شاهد تغییر رییس سازمان غذا و دارو هستیم که معتقدم رئیس جدید آن هم احتمالا نمی‌تواند بازار دارو را کنترل کند.

کوچکی نژاد تصریح کرد: در حوزه دارو اصل موضوع تعارض منافع است زیرا بسیاری از کسانی که در حوزه تصمیم‌گیری حضور دارند در این بخش دست دارند البته مجلس درصدد استیضاح و تحقیق و تفحص است و‌ می‌خواهد به نوعی بازار دارو را کنترل کند.

وی به خبر دولت برای اعطای کالاهای اساسی توسط کالابرگ الکترونیکی اشاره کرد و گفت: متاسفانه قانون در این بخش به خوبی اجرا نشد و اگر با آرامش اجرا میشد در بخش کالاهای اساسی و دارو چنین آشفتگی رخ نمی‌داد.

Share