ثبت اختراع در ایران چگونه است؟

سفیر صلح، با سال‌ها سابقه و تجربه در امور ثبتی، علاوه بر ثبت شرکت دانش بنیان ، می‌تواند ثبت اختراع را نیز به طور کامل انجام دهد.

ثبت اختراع در ایران

هر چیزی که در اطراف خود می‌بینیم، زمانی یک ایده در ذهن یک نفر بوده است که با قدم گذاشتن در مسیر درست، تحقیق و آزمایش‌های مکرر و باور خود توانسته ایده خود را به صورت فیزیکی نیز ارائه دهد. قطعاً فرایند اختراع یک وسیله یا هر چیز دیگری، بسیار طولانی و سخت خواهد بود. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از این که افراد دیگری ایده شما را به مرحله تولید برسانند، آن را ثبت کنید تا از نظر حقوقی حق شما محفوظ بماند. برای ثبت اختراع در ایران سلسله مراتبی وجود دارد که باید آن‌ها را به ترتیب طی کنید. در صورت نداشتن آگاهی کافی، می‌توانید از طریق موسسه ثبت اختراع سفیر صلح با آشنایی کامل از فرایندهای ثبت اختراع در ایران، اختراع خود را در زمان کوتاهی ثبت کنید. موسسه سفیر صلح با در اختیار داشتن افراد متخصص در این زمینه، روند ثبت اختراع را در زمان کوتاهی انجام می‌دهد.

فاکتور اصلی برای تایید اختراع

چهار فاکتور اصلی برای تایید اختراع مورد بررسی قرار می‌گیرند. اختراع باید جدید باشد، به این معنا که قبل از متقاضی فرد دیگری در دنیا آن را عملیاتی نکرده باشد. فرد متقاضی برای رسیدن به اختراع نباید از مهارت‌های عادی، بدیهی و آشکار بهره برده باشد. نکته مهم دیگر این است که یک اختراع باید قابلیت پیاده‌سازی در صنایع مختلف را داشته باشد و در نهایت اینکه سازمان‌ها و ارگان‌ها بتوانند آن را حمایت کنند. اگر اختراع شما از این ۴ فاکتور اصلی برخوردار هستند، می‌توانید برای ثبت آن اقدام کنید. در حال حاضر طبق مصوبه سال ۱۳۸۶ یک اختراع قبل از لحظه اعلام رسمی، باید در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها از جوانب مختلف مورد تایید واقع شود.

مراحل ثبت اختراع

پس از اینکه از کیفیت و کمیت اختراع مورد نظر خود اطمینان حاصل کردید، باید به سایت اداره مالکیت صنعتی در ایران مراجعه کنید. با وارد شدن به سایت در بخش خدمات الکترونیک به ترتیب یک حساب کاربری ایجاد، فرم اظهارنامه را تکمیل و مدارک درخواستی را تهیه و ارسال کنید. برای انجام مراحل ثبت اختراع در زمان کوتاه، موسسه سفیر صلح، با کادری حرفه ای و مجرب علاوه بر ثبت تغییرات شرکت ، مراحل ثبت اختراع را نیز به طور دقیق انجام می‌دهد.

  • تکمیل اظهارنامه

اگر شما جزو مخترعینی هستید که تعداد اختراعات شما بیش از یک مورد است، برای هر یک مورد از اختراع باید اظهارنامه جداگانه تکمیل کنید. تکمیل اظهارنامه باید با دقت بالایی انجام شود. دو نفر می‌توانند اظهارنامه را تکمیل و ارسال کنند، مخترع یا نماینده قانونی او، به این ترتیب که در قسمت اطلاعات شخصی، اسم یکی از افراد باید درج شود. گاهی ممکن است شخص مخترع اقدام به ثبت اختراع نکند، هر فردی که قصد ثبت اختراع را داشته باشد، مدارک لازم از جمله مدارک هویتی کپی شناسنامه و کارت ملی را باید ارائه دهد.

  • توصیف اختراع

در بخش توصیف اختراع، دقت داشته باشید توصیفاتی که در اظهارنامه درج می‌شود باید کاملاً گویا، مختصر و به گونه‌ای باشد که حتی افرادی که فاقد این مهارت هستند، بتوانند با اختراع و مزیت‌های آن تا حدودی آشنا شوند. توصیف اختراع می‌تواند بین ۷۰ تا ۲۰۰ کلمه متغیر باشد. درج و پوشش مشخصات فنی، مزیت‌های اختراع، میزان ارزش و کاربرد آن الزامی است. در صورت نیاز می‌توانید برای برجسته نشان دادن اختراع از نقشه، معادلات ریاضی و فرمول‌های شیمیایی در توصیف اختراع نیز استفاده کنید. دقت داشته باشید اگر باید نقشه و تصاویر ارسال شود، از کیفیت، شفافیت و وضوح بالایی برخوردار باشند. اگر مدارکی که باید ضمیمه اظهارنامه ارسال شوند، به زبان غیر از فارسی هستند، باید اصل مدارک به همراه ترجمه آن‌ها ارسال شود.

در اظهارنامه باید موضوعی که قصد حمایت از آن را دارید، همراه با تاریخ و امضا درخواست شود. با تکمیل اظهارنامه و پرداخت هزینه‌ها، مراحل ثبت به پایان می‌رسد.

مراحل پس از ثبت اختراع در سایت

دقت داشته باشید که تمامی مراحل از طریق سایت انجام می‌شود و نیاز به مراجعه حضوری به سازمان‌ها نخواهد بود. با تکمیل بخش خدمات الکترونیک، مدارک به کارشناسان ذی ربط ارجاع داده می‌شوند. با توجه به قوانین و آیین نامه‌هایی که برای ثبت اختراع در نظر گرفته شده است، اداره مالکیت صنعتی، اختراع را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت انطباق با قوانین، مراحل ثبت اختراع را تایید می‌کند. پس از ثبت اختراع، یک نوبت آگهی منتشر، رونوشت گواهینامه بایگانی و اصل آن به متقاضی ارائه می‌شود. مخترع یا متقاضی می‌تواند با پرداخت سالیانه حق الثبت، همچنان اختراع را در انحصار خود نگه دارد. در صورت‌ عدم پرداخت حق الثبت، شخص دیگری می‌تواند همان اختراع را مجدداً ثبت کند.

سفیر صلح، با سال‌ها سابقه و تجربه در امور ثبتی، علاوه بر ثبت شرکت دانش بنیان ، می‌تواند ثبت اختراع را نیز به طور کامل انجام دهد. این موسسه با استخدام کارشناسان و وکلای حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف، به خوبی به تمام امور اشراف دارند و متناسب با تقاضای شما، کارشناسان حرفه‌ای درخواست شما را انجام می‌دهند. برای تکمیل اطلاعات خود می‌توانید به سایت سفیر صلح مراجعه کنید تا با مشاوره رایگان کارشناسان این مجموعه، علاوه بر راهنمایی شما، بسیاری از مشکلات و موانع را برای ثبت اختراع از میان بردارند. ۰۲۱۲۲۶۴۶۵۰۳

Share