مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اعلام کرد:

صادرات بیش از ۲۷ هزار تن کیوی از مرز آستارا | بیش از ۲۰۰ هزار تُن برداشت شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به برداشت ۲۰۰ هزار تُن کیوی از باغات استان گفت: از این میزان ۲۷ هزار تُن به ارزش تقریبی ۲۵ میلیون دلار از آستارا صادر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، منوچهر پارسافر با اشاره به میزان کیوی برداشت شده از باغات استان توسط باغداران اظهار کرد: امسال بیش از ۲۰۰ هزار تُن کیوی از باغات استان برداشت شده است.

وی با بیان اینکه در استان گیلان بیش از هفت هزار هکتار باغ کیوی وجود دارد، افزود: کیوی از محصولاتی بازارپسند خارجی است و ظرفیت صادرات این میوه بسیار بالا است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه این استان هشت هزار و ۱۲۰ باغدار دارد، گفت: تالش، رودسر، آستارا، آستانه اشرفیه و رشت عمده‌ترین شهرستان‌های تولید کننده کیوی در گیلان هستند.

وی با بیان اینکه از ابتدای فصل برداشت تا کنون ۲۷ هزار و ۵۲۱ تن کیوی از گمرک آستارا صادر شده است، افزود: ارزش این میزان کیوی صادر شده ۲۵ میلیون دلار است.

پارسافر با اشاره به اینکه همه کیوی تولید شده در استان گیلان ارزش صادرات به کشورهای همسایه را دارد، اضافه کرد: این مقدار کیوی به کشورهای آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و اوکراین صادر شده است.

وی همچنین در ادامه با تأکید بر لزوم ثبت نام در سامانه سبک و سماک برای صادرات کیوی تصریح کرد: برای شناسنامه دار کردن و بررسی سلامت باغ‌ها و دریافت مجوزهای لازم برای صادرات محصول، ثبت نام در این سامانه الزامی است.

Share