مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان؛

کیوی گیلان بسیار با کیفیت است | رایزنی‌های دولت برای صادرات به هند

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کیوی گیلان بسیار با کیفیت است، گفت: رایزنی‌های دولت برای صادرات کیوی گیلان به هند در حال انجام است و به زودی خبرهای خوشی می رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، منوچهر پارسافر در گفت و گو با ایسنا با اشاره به رایزنی‌های دولت برای صادرات کیوی گیلان به هند اظهار کرد: بسترهای تولید در سامانه سبک و سامانه سماک مربوط به مجوزهای الکترونیکی وزارت جهاد کشاورزی فراهم و فرایند تولید محصولات کشاورزی سالم و بهداشتی ایجاد شده است.

وی از فعالین در این حوزه خواست حتما در سامانه های مذکور ثبت نام کنند و افزود: هر محصول کشاورزی با منشا صادراتی و وارداتی، باید در سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی ثبت نام و راستی آزمایی شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: با هم ترازی استانداردهای دو کشور و جنبش نرم‌افزاری در سازمان حفظ نباتات و شناسه‌دار شدن بسترهای تولید و شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی، مشکل صادرات حل شده است.

وی با بیان اینکه به دنبال شناسایی بازارهای جدید نیز هستیم تا ضمن ارزآوری بیشتر از تولید کیوی، باغداران نیز منافع بیشتری کسب کنند، گفت: کیوی گیلان بسیار با کیفیت است و از بازارپسندی بسیار خوبی در کشورهای هدف برخوردار است.

پارسافر با اشاره به انجام هرس به موقع باغات، آبیاری، اصلاح باغات و… طی سال های اخیر، متذکر شد: سال گذشته ۱۹۳ هزار تن کیوی از کشور به بازارهای هدف صادر شد و گیلان نیز سهم خوبی در این صادرات داشته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بالغ بر ۲۰ هزار تن کیوی تولید شده در گیلان از گمرکات گیلان صادر شده است.

علی موسوی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه از ابتدای فصل برداشت کیوی تاکنون این محصول به کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شده است، گفت: ایران از لحاظ تولید کیوی در جهان رتبه چهارم را دارد.

وی تصریح کرد: با سطح زیر کشت ۷۰۰۰ هکتاری در استان پیش بینی می شود باغداران گیلانی امسال ۲۰۰ هزار تن کیوی با ارزش اقتصادی ۲۶ هزار میلیارد ریالی برداشت کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: استان گیلان با داشتن مرزهای زمینی، دریایی، ریلی و هوایی با خارج از کشور از موقعیت ممتازی برای تجارت خارجی برخوردار است که فرصت خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی ایجاد می کند.

Share