سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری خبر داد:

رفع خطر از عمارت تاریخی آذربانی آغاز شد | رفع خطر از لبه بام و دامنه‌ها | تعویض تیرهای چوبی

پیمان پارسای محمودی با اعلام این خبر گفت: عملیات رفع خطر از عمارت تاریخی آذربانی به همت سازمان عمران و بازآفرینی آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پیمان پارسای محمودی سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت، با اشاره به شرح وظایف حوزه بازآفرینی، تاکید کرد: رفع خطر آنی از تک بناهای تاریخی واقع شده در معابر اصلی و فرعی که برای عابران خطرآفرین باشد، جزو وظایف حوزه بازآفرینی است و در همین راستا، پروژه رفع خطر از عمارت تاریخی آذربانی آغاز شده است.

پیمان پارسای محمودی، همچنین گفت: رفع خطر از لبه بام و دامنه‌هایی که ممکن است برای عابران پیاده خطرآفرین باشد، تعویض تیرهای چوبی، لمبه‌های چوبی و آبروهای بام، بخش‌هایی از این رفع خطر است که با اعتبار ۴۸۰میلیون تومان از بودجه مصوب شهرداری رشت و در بازه زمانی ۳ماهه درحال انجام است.

وی، با بیان اینکه بنای تاریخی آذربانی دومین ساختمان ساخته شده در خیابان امام خمینی (ره) می‌باشد، افزود: این بنای دو طبقه با تزئینات سیمان بری در خیابان امام قرار دارد و متعلق به مرحوم «محمدعلی آذربانی» است. بر روی دیوار آجری ساختمان، تاریخ ساخت به این شکل حک شده است «با فرمان سلطان این ساختمان در سال ۱۳۴۵ ساخته و به اتمام رسید» سال یاد شده قمری است. یعنی این بنا در سال ۱۳۰۵ خورشیدی احداث گردیده است.

پارسای محمودی، یادآور شد: مرمت جداره بنای تاریخی آذربانی و نورپردازی این بنای تاریخی در کارگروه بازآفرینی در حال بررسی است و در صورت تامین اعتبار اجرایی می‌شود.

گفتنی است، «حاج محمد علی آذربانی»، صاحب قنادی آذربانی و از نیکوکاران نام آشنای گیلان بود و قنادی وی بخشی از هویت جدایی ناپذیر نخستین خیابان رشت (امام) است. مکان این قنادی درحال حاضر تغییرشغل داده است.

Share