در کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر رشت مطرح شد

به استانداری درباره دفن اموات تعهد نمی‌دهیم | رابطه مدیران شهرداری با اعضای شورا کمرنگ است

حاجی پور گفت: در استانداری به ما گفته شد که باید در خصوص دفن اموات تعهد داده شود، مگر کسی فوت می‌کند استانداری کار کفن‌ودفن را انجام می‌دهد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هفتاد و یکمین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با محوریت جلسه تصویب نرخ زیرساخت دوچرخه اشتراکی برگزار شد.

حامد عبدالهی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر رشت با اشاره به برگزاری سومین جلسه پیاپی در خصوص بحث تعیین نرخ زیرساخت دوچرخه‌های اشتراکی در سطح شهر رشت گفت: انتظار داشتیم تا در این جلسه اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا نیز که سؤالاتی در خصوص این پروژه برایشان وجود داشت، در جلسه حاضر شوند.

وی ادامه داد: در اصل قضیه که اهمیت جایگاه سلامت عمومی برای شهروندان، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و… است کسی شکی ندارد، اما با توجه به تکرار اتفاقات ناخوشایند در شهر رشت، ما متأسفانه نیمه‌پر لیوان را نمی‌بینیم. ما می‌گوییم شرکت مذکور از ما هیچ خواسته‌ای ندارد. اما برای مثال ما در آستانه انتخابات هستیم، آیا آمده‌ایم در قرارداد مشخص کنیم که شرکت مذکور اجازه فعالیت انتخاباتی برای کسی را ندارد؟

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر رشت، افزود: همکاران در بحثی به این موضوع اشاره داشتند که ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما شامل تاکسی، مینی‌بوس و اتوبوس‌ها به‌صورت شخصی در حال فعالیت هستند و هیچ امکاناتی از ما نمی‌گیرند. اما مبلغی به‌صورت سالانه به شهرداری پرداخت می‌کنند، در این زمینه نیز می‌توانیم مبلغی هرچند اندک را برای شهرداری رشت در نظر بگیریم.

عبدالهی همچنین با بیان اینکه دغدغه‌ای وجود دارد که شرکت مذکور پس از دریافت حق اشتراک از شهروندان از ارائه خدمات سر باز نزده و کار را نیمه‌کاره رها نکند، اظهار داشت: یکی از مباحث موجود این است که آیا فردا پلیس راهور شهرداری را جریمه نکند که مگر شما پیست دوچرخه‌سواری داشتید که مجوز صادر کردید؟ آیا این دوچرخه قرار است در تمام‌مسیرهای سطح شهر دور بزند یا اینکه فقط در مناطقی که طرح مطالعاتی در خصوص آن توسط شرکت مذکور انجام‌شده است؟ این‌ها بخشی از مسائلی است که می‌بایست از سوی سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری رشت در قرارداد با شرکت ارائه‌دهنده خدمات، ذکر گردد.

وی همچنین با ابراز گلایه از برخی مدیران شهرداری رشت، تأکید کرد: رابطه مدیران شهرداری با اعضای شورا کمرنگ است. در همین بحث حتی یک‌بار هم با بنده به‌عنوان رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک تماس گرفته نشد و مدیرانی نیز که برای توضیح به شورا آمده بودند، در جزئیات موضوع اطلاع لازم را نداشتند.

نمی توانیم به استانداری درباره دفن اموات تعهد بدهیم

اسماعیل حاجی پور رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، اظهار داشت: اخیراً بنده مسائلی را شاهد هستم که شأنیت با هیچ‌کسی ندارد. بعضی از پروژه‌ها برای شهر است، اگر بنده با شهردار مشکل داشته باشم نباید سبب ایجاد تأخیر در این پروژه‌ها شویم.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار همانند یک پرنده است و با کوچک‌ترین صدا می‌پرد و می‌رود، نه‌تنها خود سرمایه‌گذار از رشت می‌رود، بلکه سایرین را نیز برای رفتن هدایت خواهد کرد. ما نباید سبب از دست رفتن سرمایه‌گذاران در شهر رشت شویم. ما ۲۰ سال است که در بحث آب منطقه‌ای با مشکل مواجه بوده‌ایم. در موضوع کانال ژ۵ تنها پاسخی که آب منطقه‌ای به ما می‌داد، پیشنهاد خرید زمین کانال و در بحث تالاب عینک نیز پیشنهاد خرید بود، اما در جلسه‌ای که در این زمینه برگزار کردیم، با توجه به اینکه آب منطقه ای گیلان نمی‌تواند سرمایه‌گذار برای تالاب عینک بیاورد آن‌ها را متقاعد کردیم تا طی اجاره‌نامه ۹۹ ساله به مبلغ سالانه ۵ میلیون تومان کار را به شهرداری رشت واگذار نمایند و کانال ژ۵ نیز در اختیار قرار بگیرد و تنها قراردادی منعقد شود که به تهران ارائه گردد. بنده از این می‌ترسم که سرمایه‌گذار در این زمینه‌ها ورود کند و به خاطر برخی مسائل از دستمان برود.

رئیس شورای شهر رشت با اشاره به پروژه پارک آبی (گیل لند) گفت: در جلسه استانداری گفته شد که همکاری شورایی ما از استانداری خواستار آن شده تا مقابل کار پروژه پارک آبی گرفته شود. در استانداری به ما گفته شد که باید در خصوص دفن اموات تعهد داده شود، مگر کسی فوت می‌کند استانداری کار کفن‌ودفن را انجام می‌دهد؟ تعهد به چه معناست؟ ما ۱۵ سال دیگر برای دفن اموات جا داریم و اکنون برای زنده‌ها فکر می‌کنیم که چگونه زندگی کنند، رشت امروز متأسفانه توقفگاه نیست و محل عبور شده است. اگر بتوانیم بزرگ‌ترین پارک آبی کشور را در رشت راه‌اندازی کنیم قطعاً با حضور مسافرین و توقف آنان در رشت مواجه خواهیم شد.

حاجی پور همچنین با بیان اینکه با راه‌اندازی پارک آبی شهر رشت ۱۵۰۰ شغل مستقیم و ۷ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد، تأکید کرد: در حال حاضر همه عزیزان در حال تلاش هستند که ۴۰ هکتار از سوی منابع طبیعی برای این کار در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه گاه دیده می‌شود که چون طرح ارائه‌شده مربوط به یک عضو شوراست مانع از کار می‌شوند، اظهار داشت: کمیسیون‌های تخصصی نظر خود را در خصوص طرح‌هایی که ارائه می‌شود هرچه سریع‌تر ارائه نمایند. در بحث بلوار کوچکی متأسفانه سرمایه‌گذار پس از حواشی طرح سؤال از شهردار رشت، رفت. قرار نیست که بنده مخالف شهردار باشم، با پیشرفت شهر مخالفت کنم.

رد مصوبه شورا درباره کمک مالی به سپیدرود و داماش

فرهام زاهد نایب‌رئیس شورای شهر رشت در این جلسه با اشاره به فداکاری‌های اخیر توسط آتش‌نشانی شهرداری رشت، گفت: شهرداری رشت از نظر خدمات دهی شامل چند بخش رفت‌وروب، خدمات شهر، سد معبر و همچنین آتش‌نشانی است. این عزیزان سبب این هستند تا همه ما سرمان را بالا بگیریم.

عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه یکی از آتش‌نشانان شهرداری رشت هنگام عملیات چک برای جلوگیری از بروز مشکل تنفسی برای یک کودک ماسک خود را به‌صورت وی زد، گفت: این اتفاق همگان را به یاد ماجرای شهادت شهید املاکی انداخت. از سوی دیگر در عملیات روز دوشنبه آتش‌نشانی رشت آتش‌نشانان موفق به نجات جان ۱۶ نفر شدند و نهایت یک نفر از شهروندان و سه نفر از نیروهای آتش‌نشانی در این حادثه مصدوم شدند. بنده این فرصت را غنیمت می‌دانم تا ضمن قدردانی از این عزیزان، درخواست نمایم تا از نظر تجهیزات فنی، اقدامات لازم را برای نیروهای آتش‌نشانی شهر رشت انجام دهند. همان‌گونه که می‌دانیم برخی از لوازم نهایتاً دو بار قابلیت استفاده داشته و پس‌ازآن شرایط ضد حریق خود را از دست می‌دهند. ما قدردان نیروهای آتش‌نشانی هستیم که آبروی مجموعه شهرداری هستند.

وی همچنین با اشاره به وارد کردن ایراد قانونی فرمانداری شهرستان رشت به مصوبه شورای اسلامی شهر رشت در خصوص کمک مالی به دو تیم سپیدرود و داماش گیلان، گفت: این بودجه مصوب از طریق وزارت کشور به استاندار گیلان  از استانداری گیلان به شهرداری رشت ابلاغ‌شده است تا از طریق شهرداری رشت و با مصوبه شورای شهر، بودجه مدنظر به این دو تیم مردمی پرداخت شود، اما فرمانداری شهرستان رشت نسبت به این مصوبه ایراد وارد می‌کند! به نظر بنده ابتدا نیاز است که هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های وزارت کشور، استانداری و البته فرمانداری به وجود بیاید و سپس ما اقدام به تصویب بودجه نماییم.

Share