مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در دیدار با رئیس دانشگاه گیلان:

کاهش اقبال به رشته ریاضی دغدغه‌ آموزش و پرورش است | دلایل رغبت به تجربی، درآمد است

فائزی گفت: کاهش اقبال به رشته ریاضی از جمله دغدغه‌های آموزش و پرورش است زیرا رشد کشور متکی به علوم پایه است؛ متأسفانه به صورت نامتوزان از طرفی شاهد افزایش شدید تقاضای دانش آموزان برای تحصیل در رشته تجربی و از طرف دیگر کاهش تقاضای دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته ریاضی و سایر رشته‌ها هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه هم اندیشی مسائل آموزشی مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با رئیس دانشگاه گیلان با محوریت بررسی مشکلات آموزشی دانش آموزان و دانشجویان، افت تحصیلی پس از آموزش مجازی و دلایل‌عدم استقبال کافی از رشته‌های ریاضی و مهندسی برگزار شد.

در این جلسه مدیرکل آموزش و پرورش استان ضمن بیان آسیب‌ها و دغدغه‌های موجود در این حوزه بر رفع مسائل با همکاری نهادهای مرتبط تخصصی از جمله دانشگاه تأکید کرد و گفت: جلسات این چنینی به دستاوردهای آموزش و پرورش کمک شایانی می‌کند.

محمّد فائزی افزود: کاهش اقبال به رشته ریاضی از جمله دغدغه‌های آموزش و پرورش است. چون رشد کشور متکی به علوم پایه است. متأسفانه به صورت نامتوزان از طرفی شاهد افزایش شدید تقاضای دانش آموزان برای تحصیل در رشته تجربی و از طرف دیگر کاهش تقاضای دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته ریاضی و سایر رشته‌ها هستیم که می‌بایست اقداماتی در جهت معرفی ظرفیت رشته‌های مختلف صورت گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل اجتماعی رغبت به رشته تجربی به جای سایر رشته‌ها از جمله ریاضی شاید مسائل درآمدی آن باشد که مانند رشته تجربی درآمدزا نیستند خاطرنشان کرد: وجود برخی دانشگاه‌ها با سطح کیفیت پایین که منجر شده افراد حتی بادرصدهای پایین به رشته‌های ریاضی ورود کنند در دامن زدن به این موضوع بی‌تأثیر نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با تأکید برضرورت وجود نیروی انسانی ماهر که آشنا با علوم ریاضی باشد اظهار داشت: ریاضی یعنی ورزش ذهن که آن را توسعه می‌دهد. می‌بایست نیروهای ماهر در این حوزه شناسایی شود.

وی تصریح کرد: معلّم باید به صورت توأمان در دانش و مهارت متخصص باشد. هم داشتن دانش و هم روش انتقال آن بسیار مهم است. معتقدم هرکاری را باید از دوره ابتدایی شروع کرد تا در مقاطع بالاتر تحصیلی برای دانش آموز انگیزه ایجاد شود.

فائزی با بیان اینکه از بحث تسهیل ارتباط بین دانشگاه و آموزش و پرورش را در قالب چارچوب نظام‌مند استقبال می‌کنیم افزود: باید ریل‌گذاری درست در این خصوص صورت گیرد. استفاده از امکانات دانشگاه و بازدید دانش‌آموزان از محیط دانشگاهی در قالب برنامه‌هایی هدفمند مانند گردش علمی در جهت معرفی دانشگاه و ایجاد انگیزه از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود تا در ایام انتخاب رشته، دانش‌آموزان، دانشگاه گیلان که از شاخص‌ترین دانشگاه‌های کشوری است انتخاب کنند. این روش می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها نیز باشد.

وی وجود و حضور دانشگاه در آموزش و پرورش را مغتنم برشمرد و ادامه داد: حضور استادان به نام دانشگاه در کلاس‌های درس و گپ و گفت با دانش‌آموزان امری مثبت در این خصوص است. لیکن باید به صورت حساب شده و اصولی سازو کارهای آن فراهم شود که‌شان و منزلت استادان حفظ شود.

فائزی خطاب به مسئولان دانشگاه گیلان گفت: امروز دانشگاه، محصول دیروز آموزش و پرورش است. اگر بخشی از داشته‌های خود را در آموزش و پرورش بگذارید نتیجه و نفع آن به دانشگاه خواهد رسید. مبادله داشته‌های دانشگاه و آموزش و پرورش منجر به نتایج بهتر برای فرزندان سرزمین‌مان خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت هنرستان‌های کشاورزی در سطح استان، خواستار همکاری در این بخش در جهت رفع کمبود‌ها و ارتقای کیفیت آموزشی و تجهیزات فنی آن شد.

گفتنی است در ابتدای این جلسه رئیس دانشگاه گیلان نیز ضمن بیان دغدغه‌های موجود در حوزه مسائل آموزشی دانشگاه، خواستار ارتباط و همکاری بیش از پیش دانشگاه با آموزش و پرورش شد و گفت: متأسفانه شاهد افت تحصیلی در ورودی دانشگاه در برخی رشته‌ها از جمله ریاضی و علوم پایه هستیم که ما را دچار مشکلات جدی می‌کند و اگر به آن رسیدگی نشود طی سال‌های آتی ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به کشور در حوزه مهندسی برساند. لذا تشکیل این جلسه در راستای هم‌اندیشی و هماهنگی بین بخشی برای برون برفت و ارائه راهکار تشکیل شد.

فرید نجفی دسترسی آسان دانشگاه به مدارس و تعامل دوجانبه علمی بین معلمان و دانش آموزان با استادان را خواستار شد و افزود: تحقق این مهم خیلی از کارها را پیش می‌برد.

وی همچنین بر استفاده از ظرفیت پژوهشکده تعلیم و تربیت برای فرصت مطالعاتی تأکید کرد و ادامه داد: آمادگی لازم از سوی دانشگاه گیلان برای گسترش همکاری‌ها با آموزش و پرورش وجود دارد.

Share