مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کارخانجات تولید برنج گیلان؛

معاونت صنعت جهاد کشاورزی برای صنعت شالیکوبی در گیلان مانع تراشی نکند

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کارخانجات تولید برنج گیلان با بین مطلبی، مانع تراشی معاونت صنعت جهاد کشاورزی گیلان را برای صنعت شالیکوبی تهدیدی بزرگ پیش پای صنعت شالیکوبی گیلان دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «صنعت شالیکوبی در استان گیلان، صنعت اول استراتژیک و پراشتغال بوده و چرخه تکمیلی تولید و توزیع برنج در کشور است. این صنعت در گیلان با یک هزار و ۲۴۰ عضو کارخانه‌دار در قالب یک اتحادیه مرکزی استان با ۲۱ شرکت تعاونی در شهرستان‌ها از سال ۱۳۸۴ تاکنون مشغول فعالیت مستمر می‌باشد.»
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کارخانجات تولید برنج گیلان با بین مطلبی، مانع تراشی معاونت صنعت جهاد کشاورزی گیلان را برای صنعت شالیکوبی تهدیدی بزرگ پیش پای صنعت شالیکوبی گیلان دانست و ضمن قدردانی از تلاش، زحمات و حمایت‌های بی‌دریغ دکتر صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان و درایت و مدیریت خوب ایشان و نیز قدردانی از زحمات کارمندان خدوم بخش صنایع جهاد کشاورزی استان، در خصوص برخی مشکلات پیش‌آمده از سوی معاونت صنایع جهاد کشاورزی گیلان برای کارخانجات شالیکوبی گفت: صنعت شالیکوبی گیلان با موانع متعدد معاونت صنعت این اداره کل روبرو است.
حمید قریبی با اشاره به اینکه نگاه اعتمادآمیز وزارت جهاد کشاورزی به اتحادیه کارخانجات تولید برنج موجب گردید که از سال ۹۴ تصدی‌گری کامل بخش شالیکوبی از سوی وزیر محترم وقت و معاونان به اتحادیه واگذار شود و ما تا به امروز توانسته‌ایم با موفقیت کامل و تا حدودی جلب رضایت مسئولان اسبق، سابق و فعلی سازمان جهاد کشاورزی به امر خدمت‌رسانی ادامه دهیم افزود: با وجود رضایت کامل از مسئولان پیشین و کنونیِ سازمان، متاسفانه در بخش مدیریت صنایع؛ از وزارت تا استان شاهد عملکرد مثبتی نبوده‌ایم، تمامی فعالیت مدیر مادام‌العمر صنایع جناب آقای دکتر اسفندیاری در طی هشت سال حضور، چند نامه دستوری برای صدور مجوز فعالیت بوده است. حال سوال اتحادیه از محضر دکتر محسن شیراوند معاون توسعه بازرگانی و صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی این است که آیا چرخه فعالیت مدیریت صنایع کشور و استان فقط و فقط به صدور مجوز خلاصه می‌شود؟! آیا هیچ برنامه مدون، موقت و یا چندساله برای توسعه صنعت وجود نداشته است؟!
قریبی اضافه کرد: در استان گیلان هم معاونت صنایع جهاد کشاورزی علاوه بر فعالیت در زمینه صدور مجوز، پیرو ماموریت دکتر اسفندیاری در باب صدور مجوزها فقط یک گام جلوتر نهاده و نرخ تبدیل شالیکوبان را که فعل و اقدامی است تشکلی و نه دولتی، چهار ماه از سال رصد و تمام اداره را در طی مدت یادشده برای این عملِ معمولی و کم‌اهمیت معطل می‌کند. سوالی که برای ما مطرح می‌باشد این است که صنایع تبدیلی گیلان تاکنون برای معضلات متعدد شالیکوبان چند جلسه برگزار کرده و چند مکاتبه انجام داده است؟ آیا تمامی فعالیت صنایع تبدیلی محدود به صدور مجوز و رصد نرخ تبدیل می‌شود؟!
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کارخانجات تولید برنج گیلان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به گوشه‌ای از مشکلات واحدهای شالیکوبی استان اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در گیلان حدود ۸۰۰ واحد سنتی و تولیدی وجود دارد که ضایعات آنان ۱۵ تا ۲۰ درصد بیش از میانگین جهانی است. عدم وجود تسهیلات لازم برای بروزرسانی ماشین‌آلات و بسته‌بندی تولید، عدم وجود سرمایه‌ در گردشِ لازم جهت خرید شالی و جلوگیری از خروج آن از استان توسط دلالان بومی و غیربومی، عدم وجود مجوزهای یک‌شکل که تاکنون اتحادیه تا ۵۰ درصد را ساماندهی کرده و بحث پروانه کارخانجاتِ در حال فعالیتِ دارای شرکا، بخشی دیگر از مشکلات واحدهای شالیکوبی استان می‌باشد.
وی در خصوص پروانه کارخانجات در حال فعالیت دارای شرکا تصریح کرد: در استان گیلان درصد بالایی از کارخانجات دارای ۲ تا ۲۰ شریک سهام‌دار مالک هستند. متاسفانه در سامانه سماک مربوط به صدور مجوزها نمی‌توان نام بیش از یک نفر یا یک شریک را ثبت کرد. این معضل پس از نامه‌نگاری‌های فراوان در نهایت با دخالت دکتر قربانی معاون وزیر جهاد کشاورزی طی صورت‌جلسه‌ای جهت ساماندهی به اتحادیه واگذار شد. متاسفانه تاکنون علی‌رغم قول‌های مکرر معاونت صنایع گیلان و تهران، سامانه سماک جهت ثبت نام شرکا اصلاح نشده و مشکلات مبرم همچنان به قوت خود باقی است.
حمید قریبی تصریح کرد: صدور مجوز شالیکوبی به صورت غیرقانونی توسط صنف برنج‌فروشان؛ یکی دیگر از مشکلات کارخانجات است که بابت آن نامه‌ای به دکتر اسفندیاری زده شد که جوابی دریافت نگردیده و این مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.
وی همچنین به معضل هزینه تعرفه گاز مصرفی در فصل سرما اشاره کرد و افزود: شغل صنعت برنج در فصل گرمای شدید بوده و طبق قانون نمی‌تواند از یارانه فصل سرمای گاز استفاده کند.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کارخانجات تولید برنج گیلان خاطرنشان کرد: ما طی نامه‌ای از معاونت توسعه بازرگانی و صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی تقاضا نمودیم تا از دبیرخانه مدیریت صنایع کشور جویا شوند که برای این تعدادِ اندک از مشکلاتِ ذکرشده چند نامه صادر و یا چند نشست طی سال‌های اخیر در کشور و استان برگزار شده و چه تعداد در ده سال اخیر به نتیجه رسیده است.
این فعال بخش خصوصی در صنعت شالیکوبی در ادامه به برخی مشکلات ایجاد شده از سوی معاونت صنایع جهاد کشاورزی گیلان برای واحدهای شالیکوبی اشاره و عنوان کرد: نرخ تبدیل شالیکوبان همه‌ساله طی ۴ تا ۵ جلسه در مدت زمان ۲۰ الی ۳۰ روز بسته می‌شد، اما امسال به دلیل وجود قرارگاه امنیت غذایی و در راس آن مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی و تنها بنا به دلایل بی‌مورد و فتنه‌انگیز، این مدت زمان به حدود ۳ ماه رسید. حال سوال ما این است چرا جلسه‌ای که همه‌ساله میان اتحادیه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار در ارتباط با تغییرات نرخ برگزار می‌شد، تشکیل نگردید؟! آیا نباید با وجود ۱۵۰ پرونده‌ی تشکیل‌شده علیه واحدهای شالیکوبی، جلسه‌ای برگزار می‌شد؟!
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کارخانجات تولید برنج گیلان تصریح کرد: طبق قانون، نرخ تبدیل کارخانجات باید در قالب بنر یک متر در ۷۰ سانتی‌متر مشخص و توزیع شود، اما برگه‌ای که در آن نرخ را تنظیم کردند غیرقانونی است، زیرا اتحادیه در آن جلسه حضور نداشت و این مسئله در ستاد تنظیم بازار استان هم مطرح نشده است.
حمید قریبی در این خصوص ادامه داد: نرخ تبدیل شالیکوبان بر اساس نرخ‌نامه بنر با ابعاد ۱۱۰۵۸۰ در سراسر استان در اواخر مرداد ماه امسال توزیع شد و همکاران ما بر اساس نرخ مصوب که شرح آن از رسانه و روزنامه اعلام شده بود، مشغول فعالیت شدند. علی‌رغم توافقاتِ مصوب‌شده مقرر بود در صورت افزایش شدت فروش و به دنبال آن قیمت بازار به شرط ثبات آن طی یک هفته تا ده روز متوالی، این افزایش قیمت طی یک جلسه بررسی و نسبت به تعدیل نرخ جنسی اقدام و سریعاً به کارخانجات استان اعلام گردد. با این تفاسیر و با وجود رکود شدید بازار که تاکنون ادامه داشته و نمودار قیمت نیز کاهشی بوده است، نمی‌دانیم به چه دلیل و بر اساس کدام کارشناسی بازار، نرخ را طی یک برگ نامه با امضای رئیس سازمان جهاد کشاورزی تعدیل نمودند و برخلاف نوشتار خط سوم نرخ‌نامه مبنی بر اینکه هر نوع اعلام نرخ بدون نام و کد رتبه‌بندی چاپ‌شده رسمیت ندارد، این نرخ فقط توسط کارمندان معاونت صنایع استان و شهرستان‌ها به اجبار، بعضاً با تغییر نرخ در روی بنر اِعمال شد که جای بسی تامل دارد.
مدیرعامل اتحادیه کارخانجات تولید برنج گیلان تصریح کرد: ما طی نامه‌ای به جناب آقای امینی مدیرکل اداره تعزیرات حکومتی استان عنوان نمودیم با توجه به اینکه نرخ کذایی دوم براساس افکار و نظر شخصی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی (جانشین قرارگاه امنیت غذایی) اِعمال شده و اتحادیه کاملاً از آن بی‌خبر بوده است، بدین وسیله اعتراض شدید خود را نسبت به این عملکردِ غیرقانونی اعلام می‌داریم. آیا پرونده‌سازی برای شالیکوبان برخلاف قانون موجود و نامه‌نگاری علیه آنان برای جلوگیری از اعطای تسهیلات و رفع نکردنِ موانع تولید آنان، نوعی مدیریت بر صنایع است و یا تضعیف آن؟!
قریبی همچنین در خصوص نرخ تبدیل شلتوک به برنج اظهار کرد: در این راستا سه نرخِ ۲/۴.۲/۶ و ۲/۷ کیلوگرم، نرخ‌هایی بود که ما موفق شدیم در نشست با معاون اقتصادی استاندار به تصویب برسانیم که معاون استاندار پیشنهاد نمود نرخ ۲/۶ به ۲/۵ اصلاح و تبدیل شود. بدین ترتیب این اصلاحیه صورت گرفت و ما براساس صورت‌جلسات و طبق قانون همه‌ساله اقدام به چاپ بنر نمودیم. مطابق نامه تصدی‌گری از سوی وزیر جهاد کشاورزی و براساس ماده ۶ دستورالعمل واگذاری، ارائه نرخ تبدیل پیشنهادی به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، تصویب نهایی در ستاد تنظیم بازار، اجرا و نظارت؛ همگی به اتحادیه واگذار شده و با این تفاسیر دخالت‌های صفر تا صد در این حوزه خارج از دستورالعمل واگذاری فعالیت‌های تصدی‌گری و نیازمند پیگیری است. پس به چه دلیل و بر چه اساسی معاونت صنایع کشاورزی در امور اتحادیه دخالت می‌کند؟!
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کارخانجات تولید برنج گیلان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه واحدهای شالیکوبی با مشکلات بسیاری در ارتباط با تامین‌اجتماعی، دارایی، برق، تسهیلات و… دست به گریبان هستند، اذعان داشت: با وجود تمامی این مشکلات، دبیرخانه سازمان جهاد کشاورزی جلسه‌ای برای بررسی و رفع مشکلات برگزار نکرده است. پس معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی چه نقشی دارد؟! حال اگر این معاونت دردی از دردهای واحدهای شالیکوبی دوا نمی‌کند، مقابل آن‌ها هم نایستد.
حمید قریبی ادامه داد: به طور مثال مدیر یک واحد شالیکوبی با افزودن دستگاه جدید اقدام به کاهش ضایعات نموده، بدهی گذشته خود با بانک را تسویه و درخواست وام کرده، اما معاونت صنایع به وی می‌گوید که جهاد کشاورزی بودجه و پولی برای اعطای وام ندارد. به چه دلیل باید طی نامه‌ای از سوی معاونت صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی خطاب به اتحادیه ابلاغ گردد که وام سرمایه در گردش با هدف اصلاح ساختار کارخانجات شالیکوبی برنامه‌ریزی شده و تنها در حد ۲۰ درصد قابل بررسی می‌باشد و تداوم روند تغییر تسهیلات به سرمایه در گردش موجب انحراف از اهداف اصلاح ساختار و منجر به نداشتنِ عملکردِ مورد انتظار خواهد شد؟! آیا در تمامِ دنیا دریافت تسهیلات خرید مواد اولیه بیانگرِ ضایع بودن طرح است و یا توسعه طرح؟!
وی در خصوص اجرای مکانیزاسیون و توسعه واحدهای شالیکوبی گفت: قرار است از محل تبصره ماده ۱۸ که هنوز واریز نشده، مبلغی برای این کار اختصاص یافته و تسهیلات با سود ۱۰ تا ۱۴ درصد در اختیار کارخانجات قرار گیرد، اما بخش مهمِ وعده کمیسیون کشاورزی و نمایندگان استان به اتحادیه، اختصاص خط ویژه با سود کم‌تر از ۱۰ درصد برای شالیکوبان به منظور کاهش ضایعات می‌باشد که جناب آقای دکتر نجفی نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی پیگیرِ سرسختِ موضوع بوده و این امر در سال ۱۴۰۲ اجرایی خواهد شد.
وی از زحمات نمایندگان مردم گیلان در خانه ملت قدردانی و اضافه کرد: متاسفانه مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی با اقداماتِ نابجای خود تمامی زحمات این عزیزان را به هدر می‌دهد.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کارخانجات تولید برنج گیلان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جریمه ۱۳۰ کارخانه شالیکوبی و پلمب ۶ انبار در ارتباط با سامانه جامع انبارها اظهار کرد: ما از مسئولان مربوطه درخواست کردیم در ارتباط با سامانه جامع انبارها به صاحبان واحدهای شالیکوبی فرصت لازم را بدهند تا آنان آشنایی لازم را با جزئیاتِ این سامانه کسب نمایند، اما متاسفانه ۶ انبار را پلمب کردند و ما جلوی آن را گرفتیم. ما از مسئولان تقاضا کردیم کارشناسی را بفرستند تا در خصوص کار با سامانه‌ی یادشده، آموزش لازم را به کارخانه‌داران بدهد.
قریبی اضافه کرد: همچنین خودِ اتحادیه طرح رتبه‌بندی کارخانجات را اجرایی و عنوان کرد: امسال به شرطی این طرح را اجرا می‌نماید که مسئولان ذی‌ربط ملاحظه حال صاحبان واحدهای شالیکوبی را کرده و با آنان مدارا کنند، اما متاسفانه معاونت صنایع جهاد کشاورزی در همان ابتدای کار ۱۹ نفر را جریمه نمود.
قریبی ضمن قدردانی از زحمات، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از وی تقاضا کرد تا به مشکلات ایجاد شده از سوی معاونت صنایع برای واحدهای شالیکوبی رسیدگی نماید.
وی عنوان کرد: متاسفانه طی سه سال اخیر حدود ۲۰۰ و اندی پرونده با دستور معاونت صنایع توسط کارمندان صنایع جهاد کشاورزی شهرستان‌ها برای کارخانجات تشکیل شده و نماینده صنایع در جلسات رفع موانع تولید به جای حمایت از کارخانجات در مقابل آنان قرار می‌گیرد.
وی با طرحِ این سوال که دلیلِ این همه تضعیف اتحادیه از سوی معاونت صنایع چه بوده و چه دلایلی در پسِ این تضعیف نهفته است، افزود: ما از محضر رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان درخواست می‌کنیم تا با درایت خود فکری به حال همکاران ما کند.
قریبی خاطر نشان کرد: ما در نامه ای خدمت دکتر شیراوند عنوان کردیم که اگر هیچ عملکردی از سوی اتحادیه استان برای مدیریت صنایع مورد تقاضا نبوده و سال‌هاست نامه‌نگاری صورت نمی‌گیرد، به این معنا نیست که دیگر معضلی وجود ندارد. با کمال تاسف باید عرض نماییم خنثی بودن مدیریت صنایع برای اتحادیه‌های شمال کشور مشهود و مسلم گردیده است، ما در نامه یادشده از محضر معاون توسعه بازرگانی و صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم تا دستور فرمایند جلسه‌ای با حضور ایشان و اعضای هیئت مدیره اتحادیه شالیکوبان گیلان برای مطرح ساختنِ انبوهِ مشکلاتِ حل نشده‌ی این سال‌ها برگزار گردد تا در این نشست چکیده‌ای از مشکلات و راه‌حل‌های پیشنهادی عنوان شود.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کارخانجات تولید برنج گیلان اظهار امیدواری کرد با برگزاری این نشست، پس از نزدیک به یک دهه سکوت و سکونِ مدیریت صنایع کشور و استان، حرکتی در راستای رشد و توسعه کارخانجات شالیکوبی شمال کشور را شاهد باشیم.

Share