مراحل تبدیل شالی به برنج چیست؟

جهت مشاهده مشخصات و خرید نرم افزار شالیکوبی به https://www.pishgamansoft.ir/rice-software مراجعه نمایید.

ممکن است شما هم مثل بسیاری از افراد سوالات زیادی درباره مراحل تبدیل شالی به برنج داشته باشید. مراحلی که در این مطلب ذکر می کنیم در کارخانه های شالیکوبی انجام می شوند تا در نهایت برنج سفید حاصل شود و آماده فروش قرار گیرد.

فرآیندهای موجود در کارخانجات شالیکوبی همانند سایر کارخانه ها پیچیدگی های خاص خود را دارا می باشند و فقط با یک برنامه ریزی دقیق امکان انجام صحیح آنها وجود دارد. یکی از مهمترین مواردی که باید حتما توجه ویژه به آن شود، استفاده از تکنولوژی به ویژه نرم افزارهای مناسب جهت این امور می باشد. استفاده از نرم افزار شالیکوبی باعث ایجاد نظم، کاهش خطاهای انسانی، دقت بالا و صرفه جویی در زمان و هزینه و در نتیجه باعث بهینه شدن فرآیندها شده و موجبات رشد و پیشرفت کارخانه را فراهم خواهد آورد. جهت مشاهده مشخصات و خرید نرم افزار شالیکوبی به https://www.pishgamansoft.ir/rice-software مراجعه نمایید.

با ما همراه باشید تا شما را با مراحل تبدیل شالی به برنج آشنا کنیم.

مراحل تبدیل شالی به برنج

برداشت گیاه برنج از مزرعه

برداشت محصول از شالیزار اولین مرحله از مراحل تبدیل شالی به برنج است. کشاورزان تقریبا ۱۰ روز قبل از اقدام به برداشت محصول آب زمین را قطع می کنند تا شالیزار خشک شود. بعد شالی را به روش سنتی (با استفاده از داس) یا به روش صنعتی (با استفاده از ماشین آلات کشاورزی) برداشت می کنند.

خشک کردن شالی

در این مرحله شالی باید به وسیله دستگاه خشک شود تا رطوبت موجود در آن از ۱۵ درصد به میزان ۸ درصد برسد. برای انجام این کار دانه‌ های شالی باید به شکل تدریجی و به مدت ۴ روز حرارت داده شوند. بعد از آن که رطوبت شالی به ۸ درصد می رسد دستگاه خشک کن را خاموش می کنند. بعد شالی باید چند ساعت استراحت کند تا به خوبی خشک شود.

الک کردن شالی

الک کردن شالی باعث می شود ساقه هایی که در زمان برداشت محصول وارد شالی شده اند از آن جدا شوند. علاوه بر این گرد و غبار و خاک موجود در شالی با الک کردن از آن گرفته می ‌شود.

سنگ گیری شالی

در این مرحله شالی را سنگ گیری می کنند. ضایعات کوچکی که موقع برداشت شالی با آن مخلوط شده اند در این مرحله باید از شالی جدا شوند. دستگاه سنگ گیر ضایعات سنگی و فلزی شالی را از آن جدا می کند.

پوست گیری شالی

پوست گیری شالی یکی دیگر از مراحل تبدیل شالی به برنج است. در این مرحله شلتوک به وسیله دستگاه پوست کن از شالی جدا می شود. شلتوک به پوسته رویی شالی می گویند. شلتوک موارد مصرف مختلفی دارد. به طور مثال می ‌توان از آن برای پرورش طیور، تولید بتن، صنایع تولید کاغذ، صنایع فولاد و… استفاده کرد.

سفید کردن

لایه دوم برنج تحت عنوان سبوس برنج شناخته می ‌شود. در مرحله سفید کردن این لایه باید از برنج جدا شود. دستگاه سفیدکن این وظیفه را برعهده دارد. سبوسی که در این مرحله جدا می شود سبوس برنج خام است. این محصول را می توان برای دام و طیور استفاده کرد.

مراحل تبدیل شالی به برنج

استفاده از دستگاه پولیشر

در این مرحله هر نوع سبوسی که روی سطح دانه برنج وجود دارد بعد از رد شدن از واحد سفیدکن به وسیله دستگاه پولیشر از بین می رود.

 الک کردن و قلوه گیری برنج

در مرحله هشتم از مراحل تبدیل شالی به برنج دانه های شکسته برنج از برنج های سالم جدا و به ۳ دسته تقسیم می شوند: نیم دانه سایز بزرگ، نیم دانه سایز متوسط و نیم دانه سایز کوچک. از طرف دیگر قلوه ها هم باید از دانه های برنج جدا شوند. قلوه ها دانه های چاقی هستند که برخی اوقات در برنج به چشم می‌ خورند.

انبار کردن؛ مرحله نهم از مراحل تبدیل شالی به برنج

برای انبار کردن برنج از گونی ۵۰ کیلویی استفاده می‌ کنند. بعد از آن که برنج داخل گونی ریخته شد باید به مدت ۲ ماه در انبار بماند. انبار کردن برنج رطوبت آن را افزایش می دهد و باعث می ‌شود برنج از پخت بهتری برخوردار شود.

الک کردن برنج برای بار دوم

الک کردن برنج برای بار دوم مرحله دیگری از مراحل تبدیل شالی به برنج است. در این مرحله برنج بعد از نگهداری در انبار باید برای بار دوم الک شود. الک برنج تمام دانه های شکسته، نارس و قلوه را از محصول جدا می ‌کند.

سورتینگ

دستگاه سورتینگ هم یکی از دستگاه هایی است که برای این کار مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این دستگاه قادر است همه چیزهایی را که رنگ های متفاوتی نسبت به رنگ دانه های برنج دارند از آنها جدا کند. بنابراین در این مرحله هر نوع دانه رنگی، دانه شالی، دانه نارس، دانه سر سیاه، سنگ و… از برنج سالم جدا می شود.

بسته بندی؛ آخرین مرحله از مراحل تبدیل شالی به برنج

بسته بندی برنج آخرین کاری است که باید انجام شود. معمولا برای انجام این کار از بسته بندی ۵ و ۱۰ کیلویی استفاده می کنند.

Share