مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

باغ فلاحت و ساختمان تاریخی نوغان شهر شلمان ثبت ملی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان به همراه شهردار و شورای اسلامی شهر شلمان، از باغ فلاحت و بنای تاریخی نوغان شهر شلمان بازدید کرد و دستور ثبت این اثر طبیعی و تاریخی را به کارشناسان میراث فرهنگی داد و اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ولی جهانی به همراه شهردار و شورای اسلامی شهر شلمان، از باغ فلاحت و بنای تاریخی نوغان شهر شلمان بازدید کرد و دستور ثبت این اثر طبیعی و تاریخی را به کارشناسان میراث فرهنگی داد و اعلام کرد که در طی سالیان گذشته پرونده ثبتی این دو اثر تهیه و بدلیل مشکلاتی که مالکین داشتند به وزارتخانه میراث فرهنگی، ارسال نشده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان اظهار کرد: گیلان با توجه به دارا بودن ۳۰۰ بنا و ۱۰ باغ تاریخی و طبیعی که در اختیار دستگاه‌های دولتی می‌باشد، متاسفانه علیرغم پیگیری‌هایی که طی این سال‌های اخیر انجام دادیم، تلاشی جهت بهره برداری درست از این بناها نشده است.

جهانی یادآور شد: اگر این بناها و باغ‌های تاریخی به درستی مرمت و معرفی شوند می‌توانند مورد بهره‌برداری عمومی قرار گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه طرحی در خصوص واگذاری بناهای تاریخی در اختیار دستگاه‌های دولتی تهیه و به وزارت میراث‌فرهنگی ارسال شده است، گفت: طبق ماده ۹۸ قانون برنامه ششم توسعه، بناهای تاریخی در اختیار دستگاه‌های دولتی، می‌بایست توسط همان دستگاه، مرمت و به بهره‌برداری برسد و یا به بخش خصوص واگذار شود.

جهانی افزود: این اداره کل بنا دارد بر اساس همین ماده کلیه بناهای تاریخی که در اختیار میراث‌فرهنگی باشد را تبدیل به موزه و یا به بخش خصوصی واگذار کند و انتظار داریم در این خصوص مدیران دستگاه‌های دولتی همکاری لازم را با این اداره کل کردند.

Share