سخنگوی اسبق خارجه اعلام کرد؛

برگزاری اولین دوره DBA با گرایش دیپلماسی اقتصادی در گیلان | لزوم تغییر ساختار اقتصادی کشور

رامین مهمانپرست با اشاره به اینکه کلاس‌های خانه دیپلماسی برای اولین بار در گیلان آغاز بکار خواهد کرد، گفت: این کلاس‌ها  به مدت سه روز برگزار می شود.

ام البنین فتوحی | دیارمیرزا، نشست خبری آقای «رامین مهمانپرست» رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی کشور با حضور رسانه‌های استانی گیلان و با موضوع «دوره‌های تخصصی DBA با گرایش دیپلماسی اقتصادی» عصر روز شنبه در رشت برگزار شد.

سخنگوی اسبق خارجه در این نشست با اشاره به ارتباط خود با اصحاب رسانه گفت: در زمان سخنگویی وزارت خارجه با رسانه‌ها زندگی می‌کردیم و بحث منافع ملی را در رسانه‌ها با هر گرایش و نگرشی که داشتند اولویت قرار داده بودیم زیرا نقش رسانه‌ها بسیار تاثیر گذار است و تعیین کننده در پیشرفت کشور هستند.

خانه دیپلماسی به دنبال سازماندهی است

مهمانپرست با اشاره به سابقه ۳۶ ساله خود در وزارت خارجه اظهار داشت: یکی از مسائلی که امروز بسیار مهم است بحث دیپلماسی است، روابط خارجی ما با کشورها می‌تواند یک فرصت استثنایی برای مردم ایجاد کند و اگر محور این روابط دیپلماسی، اقتصادی باشد قطعا نتایج آن را در داخل کشور به شکل افزایش تولید و صادرات، ایجاد اشتغال و نیز بالا رفتن سطح رفاه مردم و همچنین آینده روشن برای جوانان کشور خواهیم دید.

رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی کشور ادامه داد: به همین منظور، خانه دیپلماسی را با محوریت دیپلماسی اقتصادی تشکیل دادیم.

مهمانپرست با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشور عدم هماهنگی مناسب در بحث گرایش اقتصادی و روابط خارجی است، گفت: ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادها در زمینه ارایه طرح و برنامه که وابسته به روابط خارجی است از ضرورت‌های کشور محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه قرار نیست سازمان جدیدی تشکیل شود بلکه به دنبال سازماندهی هستیم، گفت: این سازماندهی باید زیر نظر وزارت خارجه با رویکرد دیپلماسی اقتصادی صورت گیرد، اگر در بحث اقتصادی ریشه‌ها را پیدا نکنید نمی‌توانید چالش‌های موجود را مرتفع کنید.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه اظهار داشت: ما برای ارتقای سطح دانش افراد با فاصله از مدرک گرایی به دنبال تخصص‌های جدید هستیم؛ بطور نمونه آموزش مهارت اصول تشریفات توسط چهره‌های برجسته این حوزه در کشور که می‌تواند بسیار جذاب و مفید فایده باشد.

مهمانپرست ادامه داد: دروس در این دوره‌ها کاملا جدید و اساتید هم دیپلمات‌هایی هستند که چند دهه سابقه در کارنامه کاری خود دارند این دوره‌ها به جز تهران در ۱۰ استان دیگر نیز برگزار خواهد شد که شروع کار ما در دو استان مازندران و گیلان خواهد بود.

وی ادامه داد: معتقدیم اگر استان‌ها متحول شوند کشور نیز متحول خواهد شد؛ چرا که در استان‌ها انگیزه و آمادگی برای تحرک زیاد است.

ارائه مشاور اقتصادی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان

مهمانپرست اقدام بعدی در خانه دیپلماسی را مشاوره‌های اقتصادی عنوان کرد و گفت: به تولید کنندگان با ارائه مشاوره‌ کمک می‌کنیم که چگونه نیاز خود را برطرف کنند و همچنین صادر کنندگان نیازمند بازار هدف هستند که ما این نیاز را با ارائه مشاوره‌های موثر آن مشکلات رفع خواهیم کرد.

وی گفت: بخاطر مزیت‌هایی که در کشور داریم می‌توانیم بازارهای هدفمند در کشورهای همسایه داشته باشیم. با ۱۵ کشور مرز آبی و خاکی داریم که اگر سازماندهی‌ خوبی صورت گیرد در بخشی از استان‌ها در بحث اقتصادی رشد چشمگیری خواهند داشت که این رشد قطعا در کل کشور تاثیر می‌گذارد.

رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی کشور با بیان اینکه بیشترین فشار اقتصادی بر دوش مردم است، گفت: بخشی از این فشارها به علت برجام است، در کشور ۴۰ میلیون جوان داریم که می‌توانیم با سیاست‌های درست در بخش اقتصادی داخل کشور از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه کلاس‌های خانه دیپلماسی برای اولین بار در گیلان آغاز بکار خواهد کرد، گفت: این کلاس‌ها  به مدت سه روز در تاریخ ۴ آبان ماه در گیلان و دانشکده فنی شهرستان فومن برگزار می‌شود.

مهمانپرست در مورد شرایط ثبت‌نام گفت: در تک درس هیچ محدودیتی برای ثبت‌نام وجود ندارد اما کسانی که می‌خواهند DBA بگیرند باید ۱۳ درس را با پایان نامه ارائه دهند و دارای مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد باشند.

وی با بیان اینکه اولین دوره در گیلان برگزار خواهد شد، گفت: دروس تشریفات، زبان بدن، اصول و فنون مذاکره، دیپلماسی عمومی و… از جمله دروسی هستند که در این دوره ارائه خواهند شد و بعد از اتمام دوره و ارائه پایان‌نامه، مدرک دانشجو صادر خواهد شد.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه یادآور شد: همچنین با یک سری از دانشگاه‌های مطرح کشورهای دیگر نیز درحال مذاکره هستیم تا بتوانیم مدرک بین المللی صادر کنیم.

مهمانپرست

ساختار اقتصادی کشور نیازمند جراحی بزرگ است

مهمانپرست با اشاره به این مطلب که ساختار اقتصادی کشور نیازمند جراحی بزرگ است، گفت: در کشور آنچه که کمبود داریم نبود یک برنامه جامع است. در کشور ما ۴ میلیون نفر شاغل دولتی داریم و بازنشستگان ما نیز ۴ و نیم میلیون نفر هستند که این تناسب یک ایراد جدی به شمار می‌رود، چرا که در دنیا این نسبت، یک‌سوم است.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با اشاره به اینکه دولت سیزدهم زمانی که سر کار آمد حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشت، گفت: در مقابل این کسری بودجه مبلغ ۶۵۰ هزار میلیارد تومان هم پروژه نیمه کاره وجود دارد، حتی اگر برجام به نتیجه برسد باز در این شرایط هزینه‌های ما بالاتر از درآمد است و این منطقی نیست.

رئیس شورای سیاست‌گذاری خانه دیپلماسی ایران افزود: باید بدنه دولت کوچک شود و تسهیلاتی ایجاد کنیم که افرادی که در بدنه دولت اضافه هستند وارد بخش‌خصوصی شوند و باید برای تبدیل به یک کشور چابک اقتصادی، تفکرمان را نیز تغییر دهیم و اقتصاد دولتی را به اقتصاد بر پایه بخش خصوصی برگردانیم.

مهمانپرست در مورد تنظیم اشتباه بودجه در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: رقم بودجه دو برابر شد که این منابع می‌بایست از محل نفت، درآمدهای مالیاتی و چاپ اسکناس تامین شود؛ گزینه‌هایی که عملا تحقق آن غیرواقعی است تا زمانی که این روند اصلی اصلاح نشود شما همواره هزینه‌هایی بالاتر از درآمد دارید که تورم‌زا خواهد بود.

وی افزود: کشور نیاز دارد که ساختارهای اقتصادی آن تغییر کند و بخش دولتی باید کوچک شود و روابط خارجی باید اقتصاد محور باشد.

مهمانپرست با اشاره به این مطلب که خانه دیپلماسی یک سمن است و به هیچ نهاد دولتی و بخش خصوصی وابسته نیست، گفت: تضمین این نهاد در ماندگاری دولت‌ها خود ما هستیم چون به هیچ کجا وابسته نیستیم.

وی در مورد برجام گفت: برجام توافقی است که انجام می‌شود زیرا هم ما به این توافق نیاز داریم و هم کشورهای مقابل نیازمند این توافق هستند و رسیدن به توافق خیلی از موانع را از بین خواهد برد.

مهمانپرست با اشاره به اینکه حتی اگر برجام هم به نتیجه برسد ساختار کشور رشد اقتصادی را نمی‌دهد، گفت: باید تغییراتی صورت گیرد، متاسفانه با تغییرات دولت تا حد کارشناس همه را تغییر می‌دهند که این روند بسیار غلطی است.

Share