رییس کل دادگستری گیلان:

به نوعی قضاوت کنیم و عدالت بورزیم که قلوب مردم را با خود و دستگاه قضاء همراه سازیم

مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان با حضور کارکنان و قضات دستگاه قضایی و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان با اشاره به اینکه ما امروز باید بدانیم چه نسبتی بین عاشورا و عدالت برقرار است گفت: اگر قیام و هدف حسین بن علی علیه السلام اقامه عدل و قسط بوده باید گستره و دامنه آن مشخص شود که آیا گستره فردی داشته و یا از گستره عمومی برخوردار بوده است.
رییس شورای قضایی استان قیام و هدف حسین بن علی را در امتداد اهداف انبیاء الهی و علی بن ابی طالب علیه السلام تفسیر و تعریف کرد و افزود: همان‌گونه که انبیاء الهی ماموریت داشتد تا در دو بخش خداشناسی و خداپرستی و اقامه قسط و عدل تلاش کنند و عدالت را عمومی سازند، حسین بن علی علیه السلام نیز که وارث انبیاء الهی می‌باشد این مسئولیت را عهده دار بود.
وی به بیان فرازهایی از زیارت مطلقه امام حسین علیه السلام اشاره کرد. السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَهِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُوسَی کَلِیمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ عِیسَی رُوحِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِیبِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام [وَلِیِّ اللَّهِ‏]و گفت:
این وراثت عهده دار مسئولیت و ماموریتی بزرگ و عظیم به نام عدالت است که امام برای تحقق آن بهایی چون خون خود را تقدیم نمود.
وی در ادامه افزود: عدالت امری فطری است و همه انسانها حتی کسانی که مسلمان هم نیستند علاقه و تمایل شدیدی به آن دارند و فطرت و خمیرمایه انسان در عدالت و عدالت خواهی بنا شده است لذا باید بکوشیم تا کام مردم را با عدالت شیرین کنیم.
این مقام ارشد قضایی با اشاره به اینکه عدالت از مقوله زیبایی است و باید عادلانه قضاوت کنیم تا زیبایی را بیافرینیم تصریح کرد: قضاوت ناعادلانه زیبایی ندارد و موجب تنفر مردم می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به نوعی قضاوت کنیم و عدالت بورزیم که قلوب مردم را با خود و دستگاه قضاء همراه سازیم که انتشار زیبایی یعنی عدالت و این وظیفه بزرگ همه ما و جامعه قضایی است.

Share