مراحل فراوری چای در یک کارگاه تولید چای

مجموعه هماک صنعت با توجه به نیاز کشاورزان اقدام به طراحی و تولید ماشین آلات فراوری چای از جمله دستگاه مالش چای، خشک کن چای و دستگاه تراف نموده تا کشاورزان قادر باشند محصولی که خود کشت کردند را فراوری و آماده فروش کنند.

مسیر پر پیچ و خم چای با برداشت برگ های سبز آن از باغ های شمال کشور شروع میشود، کشاورزان در سه مرحله از سال اقدام به چیدن برگ های چای میکنند، اوایل فصل بهار، اواسط تابستان و اوایل پاییز. کشاورزان برگ های جوان بوته های چای را دست چین کرده، درون کیسه های بزرگ ریخته و با خود به کارخانه یا کارگاه منتفل میکنند. بهترین کیفت و با نشاط ترین برگ های چای مربوط به فصل بهار است و این برگ ها اولین اولویت کشاورزان برای تولید چای هستند.

پس از انتقال برگ چای را در دستگاه تراف قرار میدهند  و به آن اجازه میدهند تا به مدت ۱۸ الی ۲۴ ساعت پلاسیده شده و وزن آن ۳۰% الی ۵۰ % کاهش یابد، به جرعت میتوان گفت فرایند پلاس برگ چای مهم ترین قدم در فراوری چای میباشد ،درصورتی که این فرایند به درستی انجام نشود نتیجه نهایی کار به هیچ عنوان قابل قبول نخواهد بود و چای خوب و با کیفیتی تحویل نخواهیم گرفت.

پس از اتمام مرحله تراف یا پلاس چای نوبت به مالش چای میرسد ، برگ سبز پلاس شده به دستگاه مالش چای منتفل شده و طی فرایند مالش برگ های سبز چای با چرخش دورانی بر روی سینی کف دستگاه و برخورد به تیغه های برنجی یا چوبی لول میشوند ،این فرایند نیز پس از گذشت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه و با مشاهده چای لول شده ،کف کرده و تغیر رنگ یافته به اتمام میرسد.

حال نوبت به استراحت برگ چای میرسد،برگ های مالش داده شده باید در مکانی تاریک انباشه و روی آن پوشیده شود تا مدتی استراحت کنند ،در طی زمان استراحت فرایند اکسیداسیون صورت میگیرد و برگ چای با اکسیژن واکنش داده و فرایند تخمیر انجام میشود ،لازم به ذکر است در این مرحله میتوان با تنظیم زمان اکسیداسیون به طعم های متونوعی در چای دست یابید

پس از اتمام زمان استراحت نوبت به مرحله نهایی میرسد، چای به دستگاه خشک کن چای منتقل میشود تا با رسیدن به دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد خشک شده و اماده مصرف شود ،خشک شدن برگ چای با توجه به نوع خشک کن میتواند بین ۲۵ الی ۶۰ دقیقه طول بکشد ،مدت زمان خشک شدن چای تاثیر مستقیمی بر کیفیت چای دارد و هرچه زمان آن کمتر شود شاهد چای با کیفیت تری خواهیم بود.

مجموعه هماک صنعت با توجه به نیاز کشاورزان اقدام به طراحی و تولید ماشین آلات فراوری چای از جمله دستگاه مالش چای ،خشک کن چای و دستگاه تراف نموده تا کشاورزان قادر باشند محصولی که خود کشت کردند را فراوری و آماده فروش کنند.

خشک کن های خانگی و کارگاهی گروه تولیدی هماک صنعت در ظرفتی های ۱۵ ، ۳۰ ،۵۰ و ۷۰ کیلویی تولید و عرضه میشوند همچنین خشک کن های ۲۰ الی ۱۰۰ کیلویی مخصوص چای از دیگر تولیدات ما میباشد .

تمام تلاش ما تشویق، ایجاد دلگرمی و ایجاد بازاری آزاد وبه دور از انحصار برای کشاورزان است،کشاورزی که بتواند حاصل دسترنج خویش را خود فراوری و آماده عرضه به بازار کند قادر خواهد بود وضع معیشت خود را بهبود بخشیده و باعث اشتغال زایی گردد.

همکاران ما دردر طول شبانه روز اماده دریافت تماس های شما کشاورزان عزیز و اراعه مشاوره رایگان برای راه اندازی کارگاه فراوری چای هستند .

دفتر مرکزی : گیلان، لنگرود ،کمربندی رودسر به سمت لنگرود ، جنب نمایشگاه اتوموبیل جوانمرد، گروه تولیدی هماک صنعت

تلفن تماس:

۰۹۱۱۸۸۶۶۶۰۸

۰۹۱۱۸۸۶۶۶۰۱

۰۱۳۴۲۵۲۳۷۰۵

Share