در مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی دریای خزر مطرح شد؛

جهش‌های حمل و نقل شرکت کشتیرانی دریای خزر | در حال تجهیز ناوگان به کانتینرهای خودروبر هستیم

تفتی گفت: گروه کشتیرانی علی‌رغم برخی مضیقه‌ها برای تأمین کانتینر با مدیریت بهره‌ور، سه هزار TEU کانتینر را برای توسعه حمل کانتینری در اختیار کشتیرانی دریای خزر گذاشت که حاصل آن ثبت رکورد در بخش ترانزیت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «در سال ۱۴۰۰ شرکت کشتیرانی دریای خزر در فضای پرتلاطم کسب و کار در دریای خزر با عبور از ریسک‌ها از جمله همه گیری ویروس کرونا، تحریم‌های ظالمانه و شرایط بد اقلیمی و مواج دریای خزر و تنش‌های سیاسی در کشورهای همسایه و سایر ریسک‌ها و نیز برداشتن گام‌های فراتر از جغرافیای چشم‌انداز از پهنه دریای خزر و با عبور از آبراه ولگادن، دریای آزوف، دریای سیاه و نیز اقیانوس هند، توسعه خطوط کانتینری در کریدور ایران – قزاقستان – چین و کریدور شمال – جنوب را در قلمرو کسب و کار خود در افق ۱۴۰۵ را جهش عملیاتی روبرو نماید.».
کاپیتان داوود تفتی در مراسم مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کشتیرانی دریای خزر با قرائت از عملکرد سال ۱۴۰۰ کشتیرانی دریای خزر، که امروز چهارشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ در انزلی برگزار شد، با بیان این مطلب که شاخص‌های رشد و توسعه حمل و نقل دریایی شرکت کشتیرانی دریای خزر نشانگر رشد این شرکت در فرایندهای اصلی کسب و کار در حوزه حمل و نقل دریایی است، همچنین به رشد محقق شده در بخش حمل کانتینری، حمل فله و جنرال کارگو و نیز رویه‌های گمرکی صادرات، ترانزیت کالا از طریق کریدور‌های میانی و شمال – جنوب، واردات و خدمات سیلو پرداخت و گفت: شرکت کشتیرانی دریای خزر توانسته است در سال ۱۴۰۰ رشد ۲۱ درصدی از نظر تناژ حمل بار فله، رشد ۶۲ درصدی حمل کالاهای کانتینری، رشد ۳۴۶ درصدی ترانزیت خودرو، رشد ۲۲.۷ درصدی از نظر سهم بازار و رشد ۵۳ درصدی درآمد عملیاتی نسبت به سال ۹۹ و رشد ۲۷ درصدی مسافت مایل دریایی پیموده شده توسط ناوگان را تجربه نماید، البته رشد ۶۲ درصدی حمل کالاهای کانتینری از بنادر جنوبی به بنادر شمالی ایران در راستای حمل کانتینری نیز با رشد‌های به دست آمده نقطه عطف دیگری از عملیات کشتیرانی شرکت کشتیرانی دریای خزر است. جهش‌های حمل و نقل دریایی شرکت کشتیرانی دریای خزر موجب شده است تا این شرکت رتبه اول در میان شرکت‌های مالک از نظر سهم بازار را تحصیل نماید.
کاپیتان داوود تفتی دایره فعالیت کشتیرانی دریای خزر را از این دریا فراتر عنوان کرده و از گستردگی فعالیت شرکت در دریاهای آزوف، سیاه و اقیانوس هند اشاره داشت و افزود: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن در بخش‌های مختلف با رشد‌های قابل توجه روبرو بوده‌ایم که این تجربه نشانگر چشم دوختن ما به آینده‌ای روشن و توجه به منویات رهبر معظم انقلاب است که تحقق این مهم در تاریخ این کشتیرانی بی‌سابقه است.
وی با تأکید بر اینکه حمایت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دست یافتن به این توفیق بسیار مؤثر بوده است، افزود: گروه کشتیرانی علی‌رغم برخی مضیقه‌ها برای تأمین کانتینر با مدیریت بهره‌ور، سه هزار TEU کانتینر را برای توسعه حمل کانتینری در اختیار کشتیرانی دریای خزر گذاشت که حاصل آن ثبت رکورد در بخش ترانزیت است.
مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر پیاده‌سازی برنامه خطوط منظم دریایی در سال ۱۴۰۰ مطابق با امضای توافق نامه کشتیرانی دریای خزر با سازمان توسعه تجارت از بنادر شمالی ایران به مقاصد بنادر روسیه، قزاقستان و آذربایجان و همچنین انتقال بیش از ۳ هزار «تی یو» کانتینر از بنادر جنوبی به بنادر شمالی ایران در راستای نهادینه کردن حمل کانتینری در سال ۱۴۰۰ که نسبت به سال ۱۳۹۹ با رشد ۶۲ درصدی روبرو بوده است را کارنامه‌ای از عملکرد کشتیرانی دریای خزر با داشتن رتبه اول در میان شرکت‌های مالک از لحاظ سهم بازار عنوان کرد و ادامه داد:  این کشتیرانی با تعامل با سازمان توسعه صادرات و تجارت کشور و همچنین اتصال به حلقه‌های زنجیره تامین لجستیک در حوزه حمل و نقل از جمله سازمان بنادر و دریانوردی، اتاق‌های بازرگانی و گمرک جمهوری اسلامی ایران و بنادر خشک کشور و شرکت‌های همکار در حمل و نقل ترکیبی و انعقاد ساخت دو فروند شناور جنرال کارگو با یکی از شرکت‌های کشتی‌سازی داخلی مطابق با تکنولوژی روز دنیا در راستای توسعه ناوگان، مطابق با سند چشم‌انداز کشتیرانی دریای خزر جهت حمل کالاهای کانتینری پیرامون تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر سال تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها در سال ۱۴۰۰ گام برداشته است.


کاپیتان تفتی توسعه فعالیت کشتیرانی دریای خزر در کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غرب را از جمله اهداف میان مدت این کشتیرانی اعلام و خاطر نشان کرد: در همین راستا خط کانتینری چین-قزاقستان-ایران فعال‌تر از قبل شده و با استفاده از هفته‌ای یک فروند کشتی تمام کانتینری در این مسیر طبق برنامه هفتگی منظم رونق تازه‌ای یافته است.
وی از جمله بازارهای تازه‌ای که کشتیرانی دریای خزر در حوزه ترانزیت به دست آورده است به ترانزیت خودرو به کشورهای اوراسیا اشاره کرد و گفت: در این بخش با حمل ۳۲۱۳ دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۰ رشد جهشی ۳۴۶ درصدی نسبت به سال ۹۹ را تجربه کردیم. در همین راستا نیز در حال تجهیز ناوگان به کانتینرهای خودروبر هستیم که هر کدام سه دستگاه خودرو ظرفیت دارند و توان ما را برای حمل خودرو افزایش چشمگیری می‌دهد و در عین حال ایمنی و امنیت بار را تا حد زیادی افزایش خواهد داد
وی نتیجه دست‌یابی به این رکوردها را در سال ۱۴۰۰ افزایش سهم ۲.۳ درصدی این کشتیرانی از بازار حمل دریای خزر اعلام کرد و گفت: هم اکنون ۳۲.۵ درصد از بازار حمل دریای خزر در اختیار کشتیرانی دریای خزر است که برابر با ۴۵ درصد از حجم حمل و نقل کالا در بنادر شمالی کشور می‌باشد و درآمد عملیاتی آن نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ تا ۵۳ درصد افزایش داشته است.
کاپیتان تفتی در زمینه توسعه حمل کانتینری در این کشتیرانی نیز افزود: به تازگی تفاهم نامه همکاری کشتیرانی دریای خزر با سازمان توسعه تجارت را به روزرسانی کردیم که طی آن مقرر شد تعداد سفر بیشتری در راستای توسعه همکاری‌های دو جانبه برای شناورها برنامه ریزی شود ضمناً حمل کانتینری نیز به این تفاهم نامه افزوده شد.
وی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: کشتیرانی دریای خزر در هیمن راستا ساخت دو فروند شناور ۳۵۰۰ تنی جنرال کارگو با قابلیت حمل کانتینر را به تولیدکننده داخلی سفارش داده است که به فناوری‌های به روز و فوق پیشرفته از جمله مصرف سوخت پایین و سرعت بالا مجهز خواهند بود که مرحله اصلی ساخت آن‌ها از نیمه اول شهریورماه سال جاری آغاز خواهد شد.
کاپیتان تفتی همچنین به طراحی و ساخت قطعات کیربکس سیستم رانش، بهینه‌سازی یک دستگاه ژنراتور جهت تامین برق کانتینرهای یخچالی و همچنین سیستم‌های کنترل ناوبری شناور‌ها با تکیه بر توان داخلی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های منطقه و تعامل با شرکت‌های دانش بنیان در کشور که مانع از خروج ارز از کشور می‌گردند را به عنوان اقدامی دیگر از اهداف و برنامه‌های کشتیرانی دریای خزر به عنوان پدافند غیر عامل در مبارزه با تحریم‌ها عنوان کرد.
شایان ذکر است؛ در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی دریایی خزر منتهی به سال مالی اسفند ۱۴۰۰ که با حضور ۸۹ درصد از صاحبان سهام رسمیت یافته بود به ازای هر سهم ۱۳۶۸ ریال سود تقسیم شد.

Share