عضو مجمع نمایندگان گیلان تأکید کرد:

آمایش کشاورزی در گیلان نداریم | کشت مکانیزه ناقص است | مشکلات عدیده‌ای وجود دارد

عضو مجمع نمایندگان گیلان افزایش قیمت برنج در کشور را توهین به تولید و کشاورز دانست و گفت: افزایش قیمت برنج یک معضل در کشور است به طوری از کیلویی ۴۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان در سال جدید رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، ابراهیم نجفی اسپیلی در جلسه جلسه شورای کشاورزی، آب و منابع طبیعی در سالن الغدیر استانداری با بیان اینکه در استان گیلان ۹ هزار آب بندان وجود دارد، اظهار کرد: آب بندان‌ها نقش مهمی در تامین آب کشاورزی در کشور دارد لذا باید بحث اصلاح آب بندان به طور دقیق در استان گیلان اجرایی شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه مسئله تهاتر نفت در کشور گفت: تهاتر نفت یک ظرفیت در کشور به منظور تکمیل پروژه‌های عمرانی است ولی از این ظرفیت به درستی در کشور استفاده نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم توجه به ماده ۵۶ در حوزه فاضلاب در گیلان افزود: برخی از فاضلاب‌های صنعتی هنوز مجوز ماده ۵۶ هم ندارند که باید وزارت نیرو تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

به گفته نجفی از سد منجیل تا سفیدرود حریم بستر مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است زیرا آب منطقه‌ای حریم رودخانه را ۳۰ متر اعلام کرده است و بر آن اساس ساختمان‌هایی احداث شده است ولی اکنون اعلام شده که حریم رودخانه رعایت نشده می‌باشد.

دیگر عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای نیز در این جلسه با بیان اینکه گیلان یکی از استان‌های مهم در تولید محصولات مختلف کشاورزی است، اظهار کرد: در استان گیلان در بخش کشاورزی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که باید تصمیمات دقیق اتخاذ شود.

سید علی آقازاده با تاکید بر لزوم توجه به آمایش کشاورزی در استان گیلان گفت: در سطح کشور یک آمایش کشاورزی وجود ندارد که باید مشترکا انجام شود تا بتوان در هر استان مشکلات را شناسایی و بر آن اساس اقدامات لازم اتخاد شود.

وی افزایش قیمت برنج در کشور را توهین به تولید و کشاورز دانست و بیان کرد: افزایش قیمت برنج یک معضل در کشور است به طوری از کیلویی ۴۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان در سال جدید رسیده است.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناقص بودن انجام کشت مکانیزه در استان گیلان تصریح کرد: بحث کشت مکانیزه کشاورزی در کشور و گیلان ناقص بوده و هنوز دستگاه‌های لازم تهیه نشده است.

نسبت سطح زیر کشت برنج به برداشت چالش اصلی کشاورزی گیلان

نماینده مردم انزلی در مجلس نیز با بیان اینکه مشکل اساسی کشاورزی در گیلان مربوط به نسبت سطح زیر کشت برنج به برداشت است، بیان کرد: در بحث سطح کشت در کشور اول و در حوزه برداشت دوم هستیم.

احمد دنیا مالی با بیان اینکه نگرانی‌های زیادی در خصوص تأمین آب کشاورزی در گیلان وجود دارد، گفت: میزان نزولات جوی گیلان به گونه‌ای است که نباید مشکل آب داشته باشیم اما ا گر تدبیر در این حوزه انجام نمی‌گرفت مشکلات زیادی داشتیم.

وی بزرگترین مشکل در تالاب انزلی را مربوط به فاصله اکولوژیک و هیدرولوژیک تالاب دانست و تصریح کرد: وزارت نیرو در اقدامی غلط حریم تالاب را به گونه‌ای تعریف کرده که کیلومترها با مرزی که در کنوانسیون رامسر تعریف شده فاصله دارد و سیستم قضائی نیز به نفع مردم رأی نمی‌دهد.

 

Share