نماینده مردم رشت در مجلس:

برنج ۱۵ هزار تومانی تنها هزینه کشاورز را جبران می‌کند | شالیکاران برنجی بر روی سفره خود ندارند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: در حال حاضر قیمت برنج با قیمت واقعی فاصله دارد و اگر برنج از کشاورز با قیمت ۱۵ هزار تومان خریداری شود شاید هزینه‌های تولید جبران شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدصادق حسنی جوریابی در خصوص وضعیت تولیدکنندگان برنج در کشور، اظهار داشت: در سال ۹۵ ممنوعیت واردات برنج در ۴ ماهه فصل برداشت اعمال شد که کشاورزان در روستا برنج هاشمی درجه یک را با قیمت ۱۲ الی ۱۳ هزار تومان به فروش رساندند و مشتری با حضور در روستا اقدام به خرید می‌کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال ۹۶ وزیر جهاد کشاورزی آقای حجتی به میزان بسیار زیادی برنج وارد کشور کرد که در کنار آن حجم بسیار زیادی نیز از طریق قاچاق وارد شد، گفت: واردات بسیار زیاد و قاچاق برنج به کشور باعث شد تا کشاورز نتواند با وجود تورم و گرانی برنج ۱۳ هزار تومانی را به قیمت هر کیلو ۹ هزار تومان به فروش برساند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بعد از کاهش شدید قیمت برنج و زیان کشاورزان تلاش‌هایی داشتیم و حتی وزیر جهاد کشاورزی را استیضاح کردیم، ادامه داد: با وجود استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اعلام شد که از ابتدای شهریورماه سال جاری برنج از کشاورزان به صورت توافقی خریداری می‌کنیم، در حال حاضر که برنج خارجی با قیمت هر کیلو ۹ هزار تومان در بازار وجود دارد نرخ خرید توافقی برنج درجه یک هاشمی را ۹ هزار ۸۰۰ تومان اعلام کردند.

قیمت واقعی برنج ۱۵ هزار تومان است

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکلاتی برای برنج‌کاران وجود دارد اما در مقایسه با سال گذشته با وجود نرخ خرید توافقی شرایط بهتر است و قیمت در بازار به ۱۱ هزار تومان رسیده، عنوان کرد: در حال حاضر قیمت برنج با قیمت واقعی فاصله دارد و اگر برنج از کشاورز با قیمت ۱۵ هزار تومان خریداری شود شاید هزینه‌های تولید جبران شود.

شالیکاران بر روی سفره خود برنجی ندارند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از شالیکاران بر روی سفره خود برنجی برای خوردن ندارند و نمی‌توانند برنج نیم دانه خود نگهدارند و مجبور هستند آن را نیز به فروش برسانند، اضافه کرد: کارگران کارت یارانه خود را نزد نانوا به گرو می‌گذارند تا بتوانند نان مورد نیاز خود را تهیه کنند، برای مشاهده این موضوع می‌توان به نانوایی روستاها رفت.

۲ تن برنج هاشمی درجه یک در هر هکتار برداشت می‌شود

وی با بیان اینکه میزان برداشت برنج هاشمی با کیفیت بالا در هکتار به صورت میانگین ۲ تن است  در حالی که در هر هکتار حدود ۵ تن برنج پر محصول برداشت می‌شود و قیمت آن حدود ۹ هزار تومان است، تصریح کرد: با وجود این شرایط قصد دارند برنج با کیفیت هاشمی را با قیمت ۹ هزار و ۸۰۰از کشاورزان خریداری کنند که این نوعی ظلم به کشاورز است.

عدم اجازه تغییر کاربری اراضی به کشاورزان ظلم است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه اجازه تغییر کاربری یک متر از اراضی داده نمی‌شود و به مالک زمین اعلام می‌کنند که باید برنج کشت کند اما از سوی دیگر محصول تولیدی را با قیمت مناسب خریداری نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: اجازه تغییر کاربری اراضی به کشاورزان داده شود تا زنده بمانند نه زندگی کنند.

 

Share