استاندار گیلان در دیدار با کازو توشی آیکاوا؛

جایکا به تعهدات خود درباره احیای تالاب انزلی عمل نکرده | عملکرد این سازمان راضی کننده نیست

در دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران با استاندار گیلان به تشکیل کارگروه متخصص احیا تالاب انزلی، انتقال تجارب در راستای حفظ تالاب، افزایش فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف تاکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی امروز (چهارشنبه) در دیدار با کازو توشی آیکاوا سفیر ژاپن در ایران و همچنین تارو آزوما رئیس دفتر سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) در کشورمان و هیات همراه؛ روابط بین کشورهای ایران و ژاپن را روابطی حسنه از گذشته تا کنون عنوان کرد.

وی با ابراز خرسندی از حضور سفیر ژاپن در استان گیلان برای بررسی نتیجه فعالیت ۱۷ساله سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) در تالاب انزلی بیان کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که هنوز تعهدات این سازمان در زمینه احیای تالاب انزلی عملی نشده و عملکرد این سازمان در مجموع راضی کننده نبوده و مردم گیلان هنوز نتایج مطلوب این طرح‌ها را مشاهده نکرده اند.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان ساخت: گرچه شیوع ویروس کرونا در جهان ارتباطات و جلسات را تحت تاثیر قرارداده، اما هم اکنون با توجه به شرایط مطلوب سلامت در جامعه، امیدواریم حضور سفیر ژاپن در گیلان بتواند نه تنها در حوزه ارزیابی عملکرد جایکا در تالاب انزلی، بلکه ارائه طرح‌های عملیاتی در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری، حفاظت از محیط زیست و مدیریت پسماند کمک کند و اثراث خوبی برای دو طرف داشته باشد.

عباسی با تاکید بر اینکه دولت اهتمام ویژه‌ای نسبت به مسائل زیست محیطی گیلان از جمله احیاء تالاب انزلی و مدیریت پسماند دارد، از سفیر ژاپن در کشورمان و همچنین رئیس دفتر سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن، خواست تا برنامه‌های پیشنهادی خود را برای تقویت فعالیت‌های احیای تالاب انزلی و مدیریت پسماند گیلان، ارائه کنند.

استاندار گیلان با یادآوری کمک‌های بشردوستانه دولت و ملت ژاپن در وقوع زلزله رودبار در سال ۱۳۶۹، با تمجید از این اقدامات و حرکت‌های نوع‌دوستانه، از همراهی ژاپن برای ارسال واکسن کرونا درایام شیوع این ویروس منحوس نیز قدردانی کرد.

سفیر کشور ژاپن در ایران نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از دیدار با استاندار و حضور در استان مستعد گیلان گفت: مردم ژاپن علاقه بسیاری به کشور ایران بویژه استان گیلان دارند.

کازو توشی آیکاوا با تأکید بر همکاری گروه متخصص ژاپنی و محیط زیست استان در احیاء تالاب بین المللی انزلی گفت: ژاپن می‌تواند با انتقال تجربه و فناوری‌های نوین در احیای این تالاب کمک موثری داشته باشد.

وی بررسی نتیجه فعالیت‌های سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) در تالاب انزلی را از اهداف سفرش به گیلان برشمرد و افزود: کمیته مدیریت تالاب انزلی با حضور گروه ژاپنی از سال ۲۰۱۹ به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد، اما طی بررسی‌های بعمل آمده، بر آغاز به کار مجدد این کمیته بر اساس تعهدات جایکا تاکید داریم.

وی موضوع حفاظت از محیط زیست را دارای ابعادی گسترده دانست و اظهار داشت: فرهنگ‌سازی و آموزش مردم برای مدیریت پسماند بویژه تفکیک زباله از مبدا، در این زمینه ضرورت دارد.

سفیر ژاپن در ایران با تاکید بر همکاری‌های اثربخش جایکا در گیلان، خواستار ارائه گزارش ارزیابی عملکرد سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن در تالاب انزلی توسط استانداری گیلان به این سفارتخانه جهت رفع نواقص و کمبودها شد.

رئیس دفتر سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن در ایران نیز در این دیدار، تاخیر در اجرای تعهدات این سازمان (جایکا) در تالاب انزلی را مطالبه صحیح و بحق استاندار گیلان خواند و گفت: با توجه به اینکه به‌تازگی دراین سمت قرار گرفته‌ام و اینکه به دلیل کرونا جلسات کمیته مدیریت تالاب انزلی برگزار نشده، باید تحقیقات میدانی با جدیت صورت گرفته و نتیجه کارها در اختیار استانداری گیلان برای تقویت اقدامات قرار گیرد.

تارو آزوما ادامه داد: طرح مدیریت تالاب انزلی از طرح‌هایی بوده که باعث تقویت روابط بین ایران و ژاپن از طریق حفاظت از محیط زیست شده است.

وی ظرفیت‌های استان گیلان و نیز ایجاد کمیته مدیریت تالاب انزلی را برای دفتر جایکا بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: با توجه به تعاملات موجود، علاوه بر تداوم فعالیت‌ها برای احیای تالاب انزلی، مدیریت منابع آب در حوزه سفیدرود و مدیریت پسماند از دیگر پروژه‌های در دست مطالعه همکاری بین سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن در ایران و سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور، اداره کل حفاظت از محیط زیست و استانداری گیلان است.

Share