تغییر رئیس اداره محیط زیست انزلی مطابق روال اداری است

واکنش محیط زیست گیلان به اظهارات امام جمعه انزلی: بازدید مخفیانه‌ای انجام نشده!

محمدپور گفت: چرا برخی مقامات شهرستانی این بازدید را مخفیانه عنوان نمودند و با اظهارات غیرمسئولانه و غیرمستند زمینه تشویش و بدبینی عمومی را نسبت به مسئولین نظام فراهم آوردند جای بسی تعجب دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: در طول دو دهه، اقدامات زیادی در راستای احیاء و نجات تالاب انزلی از خطر تبدیل شدن به دریاچه ارومیه‌ای دیگر، انجام شده که بعضی از آن کارها موفق و برخی هم منتج به نتیجه دلخواه نشده است.

قربانعلی محمد پور افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر، تاکید مقامات عالی کشور و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست بر استفاده از توان علمی کشور برای حفظ و احیاء تالاب انزلی بوده و پروژه اخیر نیز در همین راستا به انجام خواهد رسید

 محمدپور تصریح کرد: به نظر می‌رسد مجدداً” برای درک بهتر عموم از  پروژه‌ای که برخلاف مطالب عنوان شده در روزهای اخیر، هنوز اجرایی نشده و در مرحله پایلوت و بررسی قرار دارد، به صورت کارشناسی و تخصصی مطالب دقیق‌تری از روند مطالعات و چرایی انتخاب این مسیر به آگاهی رسانده شود.

وی افزود: این پروژه با عنوان (کاهش میزان عمق لجن تالاب انزلی به روش بایوجمی) ابتدا در کمیته مدیریت تالاب انزلی مطرح ونهایتا برای اجرای پایلوت در استخرهای حاشیه تالاب با نظارت پژوهشکده آبزی پروری به تصویب رسید.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گیلات یادآور شد: پس از برگزاری جلسات و بررسی‌های کارشناسی درسطح ملی به محوریت سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور اساتید و صاحبنظران اهل فن نهایتاً مقرر گردید این پروژه پس از ارزیابی ریسک  اثرات زیستم حیطی بصورت محدود در تالاب انزلی انجام شود.

محمدپور ادامه داد: مطالعات پهنه بندی از نظر اکولوژیکی جهت تهیه گزارش‌های چندگانه ارزیابی  ریسک خاص هر پهنه بمنظور  اجرای پروژه توسط دانشگاه تهران انجام گرفت , براساس مطالعات پژوهشکده آبزی پروری که یکی از مراجع تخصصی رسمی کشور دراین زمینه می‌باشد نتایج حاکی از آنست که در محدوده اجرای پروژه زیست پالایی در استخرهای شیلات در حاشیه تالاب هیچ گونه اثر منفی بر روی زیستمندان مشاهده نشد. و در عین حذف لجن، بهبود شرایط محیطی رشد برای زیستمندان از جمله ماهیان فراهم گردید.

وی گفت: ارزیابی اثرات ریسک بصورت جامع و بویژه اثرات مواد بکارگرفته شده و فلزات سنگین بر بافت آبزیان تالاب بویژه ماهیان (پوست، گوشت، برانش، خون و اندام داخلی) که بصورت تخصصی در آزمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی در حال انجام است. بدیهی است نتایج این آزمایشات در اجرای این پروژه تعیین کننده خواهد بود.

محمدپور با بیان اینکه نحوه اجرای این پروژه توسط محقیق و نخبگان کشورمان پیشنهاد شده، گفت: قطعاً روند اجرایی فوق الذکر هم در راستای بها دادن به اندیشه و ایده‌های جوانان این مرز بوم و در راستای عمل به اصول اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلات خاطر نشان کرد: افتتاح پروژه پایلوت زیست پالایی تالاب در اسفند ماه سال ۹۷ همزمان با سفر ریاست محترم جمهوری به استان گیلان، با حضور معاون  رئیس جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مدیرکل محیط زیست، فرماندار انزلی، رئیس اداره محیط زیست انزلی با دعوت از امام جمعه انزلی و برخی از مسئولین استانی و شهرستانی افتتاح گردید و تاکنون هیچ فعالیت یا بازدید مخفیانه‌ای از این پروژه انجام نشده است و آخرین بازدید درهفته گذشته باحضور ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار گیلان، معاون وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری گیلان، معاون محیط زیست دریایی و مدیرکل اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس پارک علم و فن آوری گیلان، معاون پژوهشی دانشگاه گیلان، رئیس پژوهشکده خزر، نماینده پژوهشکده آبزی پروری، رئیس مرکز رشد فناوری انزلی و سایر مسئولین ذیربط  پس از برگزاری جلسه در محل قلم گوده انزلی از روند پیشرفت پروژه پایلوت  بعمل آمده است.

وی ادامه داد: حال چرا برخی مقامات شهرستانی این بازدید را مخفیانه عنوان نمودند و با اظهارات غیرمسئولانه و غیرمستند زمینه تشویش و بدبینی عمومی را نسبت به مسئولین نظام فراهم آوردند جای بسی تعجب دارد علی الخصوص در شرایطی که کشور عزیزمان حسب فرمایشات مدبرانه رهبری معظم انقلاب نیازمند همدلی و اتحاد می‌باشد، با اظهارات غیر واقعی و شتابزده موجبات تشویش افکارعمومی و بستر تشنج و استفاده سوء معاندین نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم سازند.

محمدپور یادآور شد: مضافاً اینکه تصمیم تغییر رئیس اداره محیط زیست انزلی را که مطابق روال اداری در راستای استفاده از ظرفیت‌های جدید و با هماهنگی فرماندار شهرستان انزلی بدور از هر گونه فشار و اهداف سیاسی بوده است را با پروژه ملی گره بزنند و با تکرار ادعاهای غیر مستند آنهم از تریبونی که می‌بایست تجلی گاه اتحاد و همدلی بوده و نقش الگویی برای مطالبه گری به روش قانونی و اصولی داشته باشد بهره برداری نموده و باعث خشنودی جریانهای معاند و فرصت طلب باشند. در حالیکه همانطوریکه اشاره شد  مستندا کلیه ادعاهای مطروحه مورد وثوق نبوده و به هیچوجه با واقعیات موجود و حاکم بر حوزه اجرا سازگار نمی‌باشد.

وی در پایان گفت: بدیهی است به پشتوانه چند دوره تجارب موفق و ان شاالله مؤثر مدیریت حاضردر استان‌های مختلف کشور، اداره کل حفاظت  محیط زیست گیلان درچارچوب شرح وظایف سازمانی، آمادگی پاسخگویی به هرگونه انتقاد سازنده از سوی عموم مردم، محققین، صاحبنظران و دوستداران محیط زیست را دارد.

Share