مدیرکل ارشاد گیلان مطرح کرد:

برگزاری هفته فرهنگ و هنر ماسال در نیمه دوم سال | گیلان فقط رشت نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان تقویت مراکز فرهنگی و انجمن‌ها را هدف دیگر این دستگاه اعلام کرد و یادآور شد: بودجه‌ای که به هنرمندان به صورت بلاعوض داده می‌شود امسال با یک رشد قابل توجه سه تا چهار برابری همراه خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رضا ثقتی در سفر به ماسال و دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه این شهرستان اظهار داشت: شهرستان ماسال گنجینه‌ای غنی از فرهنگ و هنر گیلان زمین است و همواره ما به مردمان این خطه از سرزمینمان تکیه کرده‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان اضافه کرد: گفتمان فرهنگی دولت سیزدهم بر چند محور از جمله عدالت در توزیع اعتبارات بخش فرهنگ و هنر و توزیع فعالیت‌ها استوار است بنابراین ما هم این هدف را با شعار اینکه گیلان فقط رشت نیست در استان دنبال کردیم و باورمان این است توزیع امکانات و خدمات دولت در بخش فرهنگ و هنر در شهرستان‌ها نیز باید اجرا شود.

ثقتی بی‌عدالتی در حق شهرستان ماسال در توزیع خدمات و امکانات را مورد اشاره قرار داد و ضمن ابراز تاسف نسبت به این موضوع تصریح کرد: بنا و هدف ما عادلانه‌سازی توزیع امکانات است و امیدوارم با تحقق این هدف مهم شاهد اتفاقات و رویدادهای مهمی در شهرستان ماسال باشیم.

وی پیشرانی مردم را از دیگر مولفه‌های گفتمان فرهنگی دولت دانست و با بیان اینکه ظرفیت‌های مردمی و هنری باید کاملا دیده شود، ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از انجمن‌های ادبی و هنری ما به قهقرا رفته‌اند بنابراین احیای انجمن‌های ادبی و هنری توسط دولت کلید خورده است زیرا معتقدیم هنر و کار فرهنگی باید به دست هنرمند واگذار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان ساخت مجتمع فرهنگی و هنری ماسال را نیز از مطالبات مهم مردم این خطه ذکر کرد و با تاکید بر اینکه امسال حتما این قضیه تعیین تکلیف می‌شود یادآور شد: صحبتهایی در این مورد با نماینده شهرستان در مجلس انجام دادیم تا بتوانیم اعتبارات لازم برای ساخت مجتمع فرهنگی و هنری را جذب کنیم.

ثقتی قرار دادن برخی از برنامه‌های فرهنگی و هنری در بستر مساجد را رویکرد دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ذکر کرد و گفت: مساجد می‌توانند پل ارتباطی خوبی با مردم باشند زیرا مساجد تکیه گاه و محل مراجعه مردم هستند و هنوز هم قداست، پشتوانه و اعتماد مردم را با خود به همراه دارند.

وی از اجرای بخشی از آموزش‌های رایگان فرهنگی و هنری در بستر مساجد به عنوان یک اولویت پیش رو خبر داد و عنوان کرد: امسال کنگره بین‌المللی میرزا کوچک را در گیلان برگزار می‌کنیم و حتما سه یا چهار رویداد آن را در شهرستان ماسال پیگیری و اجرا خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان با بیان اینکه سهم شهرستان ماسال از تاریخ بلند نهضت جنگل را نمی‌توان نادیده گرفت، یادآور شد: در رابطه با صندوق اعتباری هنر هم اگر کسی تاکنون موفق به عضویت در این صندوق نشده می‌تواند برای عضویت اقدام کند.

ثقتی اعطای کمک‌های بلاعوض، تسهیلات دو درصدی و اعطای تسهیلات به زوج‌های هنرمند را از جمله مزایای عضویت در صندوق اعتباری هنر دانست و افزود: در دوران شیوع کرونا صندوق اعتباری چندین کمک بلاعوض یک میلیون تومانی برای اعضای خود در نظر گرفت.

وی از وجود پنج انجمن سینمایی جوان در استان گیلان خبر داد و عنوان کرد: شهرستان ماسال بستر خوبی در حوزه انجمن سینمایی دارد و به زودی با مدیرعامل انجمن سینمای جوان کشور صحبت‌ها و رایزنی‌هایی را در این زمینه خواهم داشت تا شهرستان ماسال را هم به این انجمن اضافه نمایند.

ثقتی از اختصاص بودجه و اعتبار برای برگزاری هفته‌های فرهنگ و هنر در سطح شهرستان‌ها خبر داد و یادآور شد: هفته فرهنگ و هنر ماسال در نیمه دوم امسال برگزار می‌شود و امیدواریم اتفاقات، رویدادها و جشنواره‌های خوبی در شهرستان شکل بگیرد.

وی انتخاب یک رشته هنری برای شهرستان ماسال و سرمایه‌گذاری در همان زمینه را برای اعلام پایتخت هنری خواستار شد و گفت: کلیه شهرستان‌های گیلان در این زمینه به تکاپو افتاده و در حال معرفی یک شاخه هنری با توجه به ظرفیت‌های خود هستند.

ثقتی بازگشایی سینمای ماسال پس از گذشت دو سال و نیم را هدفی که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود ذکر کرد و افزود: با معاون امور سینمایی وزارت ارشاد و اتحادیه توزیع کنندگان فیلم هم رایزنی داریم تا بتوانیم برای سینمای ماسال تسهیلاتی را جذب کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان تقویت مراکز فرهنگی و انجمن‌ها را هدف دیگر این نهاد اعلام کرد و یادآور شد: بودجه‌ای که به هنرمندان به صورت بلاعوض داده میشود امسال با یک رشد قابل توجه سه تا چهار برابری همراه خواهد بود.

ثقتی بنیه مالی شهرستان ماسال را در بخش پیگیری برنامه‌های فرهنگی و هنری ضعیف دانست و خاطرنشان کرد: تاکیدات لازم را در این زمینه داشته‌ام تا از این به بعد به شهرستان ماسال به شکل ویژه توجه شود.

Share