سرپرست آموزش و پرورش گیلان مطرح کرد:

در گیلان نیروهای خرید خدمت نداریم | تحقق رتبه‌بندی معلمان بعد از سال‌ها

فائزی گفت: رتبه‌بندی معلمان بعد از سال‌ها انتظار به مرحله تحقق و عمل بسیار نزدیک شده است، آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی در وزارتخانه تدوین و تقدیم هیئت دولت شد و ان‌شاءالله بعد از نهایی شدن و ابلاغ به وزارتخانه تحویل داده خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان گفت: دوازدهم تا هجدهم اردیبهشت به پاسداشت زحمات معلمانی که مسئولیت کادرسازی و پرورش نسل علمی و فرهنگی جامعه را برعهده دارند، هفته بزرگداشت معلم نامگذاری شده است.

محمد فائزی در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و رسالت مهم معلمان در این بیانیه و نیز برنامه ریزی برای ایفای درست و اصولی تعهدات معلمان، اظهار داشت: قطعاً برای تحقق چشم اندازی که مقام معظم رهبری مقرر فرمودند، آموزش و پرورش یک سکوی پرش و تحقق این امرخواهد بود. بدون آموزش و پرورش و تحولاتی که در درون آن الزاما باید صورت بگیرد، قطعاً قادر نخواهیم بود که به آن چشم‌انداز دسترسی پیدا کنیم. ما در حوزه‌های مختلف نیازمند به بازنگری و نگاه تحولی هستیم، در بخش معلمان و اساتید نسبت به بروز آوری دانش و بالا بردن مهارت‌های تخصصی آن‌ها و همینطور مهارت‌هایی که مربوط به حوزه فناوری و دانسته‌هایی که به وضعیت فعلی برمی‌گردد نیاز به نگاه رو به جلوی تحولی می‌باشد.

در حوزه عدالت آموزشی باید کار جدی صورت بگیرد و در حوزه بالا بردن مهارت‌های دانش آموزان در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی این کار ضرورت دارد. به هرحال مجموعه‌ای از علل باید دست به دست هم بدهند تا تمدن مورد انتظار مقام معظم رهبری در حوزه چشم‌انداز آینده تحقق پیدا کند.

وی در ادامه از اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان خبر داد و افزود: رتبه‌بندی معلمان بعد از سال‌ها انتظار به مرحله تحقق و عمل بسیار نزدیک شده است، آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی در وزارتخانه تدوین و تقدیم هیئت دولت شد و ان‌شاءالله بعد از نهایی شدن و ابلاغ به وزارتخانه تحویل داده خواهد شد. همچنین براساس ساز و کار‌های در نظر گرفته شده، مدارس در حال تهیه مدارک و مستندات همکاران ما هستند، عمده این کارها در مدارس انجام می‌شود، هیئت ممیزی‌هایی در ادارات و در اداره کل تشکیل می‌شود و در حد رفع و رجوع این ممیزی‌ها اقدام می‌کنند. در خود مدرسه و با مبادرت شورای مدرسه این امتیازات نهایی خواهد شد و بعد از اینکه افراد در گروه‌های پنجگانه قرار گرفتند، فرصت دارند در طول ۵ سال خودشان را به رتبه بالاتر با دریافت مدارک مورد نیاز ارتقا دهند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان همچنین در مورد قراردادهای غیر رسمی در بحث نیروی انسانی گفت: استان گیلان هیچ سهمی از این نیروهای قراردادی غیر رسمی ندارد، بنابراین در استان گیلان نیروهای خرید خدمت اصلاً نداریم. نیروهای حق التدریسی که به وسیله بازنشستگان و شاغلین، مدارس دولتی ما را تحت پوشش قرار می‌دهند. در مدارس غیردولتی نیز نیروهایی که ما آن‌ها را ارزیابی می‌کنیم طبق قرارداد با موسسان مدارس غیردولتی مشغول به فعالیت هستند. ما در استان گیلان و در بخش آموزش ابتدایی با مازاد نیروی انسانی مواجه هستیم و جزو پنج استان کشور هستیم که مازاد نیرو داریم. اما در حوزه‌های متوسطه اول، دوم، هنرستان‌ها و کاردانش در واقع ۱۴۰۰نیرو کمبود داریم، البته هیچ کلاس درسی الان خالی از معلم نیست.

وی در ادامه از نحوه برنامه ریزی‌های آموزش و پرورش برای آزمون استخدامی در روز جمعه خبر داد و گفت: این آزمون را سازمان سنجش برگزار می‌کند و ما در برگزاری این آزمون نقشی نداریم. از بین شرکت کنندگان، تعداد پانصد و یک نفر با توجه به نیاز هر شهر و منطقه جذب این آزمون در استان گیلان خواهند شد.

فائزی همچنین به وضعیت پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان به ویژه معلمانی که در سال ۱۴۰۰ بازنشسته شدند اشاره کرد و افزود: اطلاعات افراد ذی نفع را که در سال ۱۴۰۰بازنشسته شدند به وزارت خانه تحویل دادیم و به برنامه و بودجه از سوی وزارتخانه ارسال و اقداماتی نیز صورت گرفته است. افرادی هم که بعد از تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ بازنشسته شدند، احکام رتبه‌بندی و پاداش آن‌ها برابر آخرین حکمی که همکار دریافت میکند خواهد بود و این به نفع آن‌ها است.

وی در مورد وضعیت بیمه معلمان استخدامی، پیمانی، قراردادی و تغییرات درمانی آن‌ها نیز گفت: بیمه‌ها به صورت هماهنگ عمل میکنند و ما بیمه متمایزی نداریم. همه افرادی که در حوزه آموزش و پرورش فعالیت میکنند باید از این بیمه‌ها برخوردار باشند و ما پیگیر این موضوع هستیم.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان با بیان اینکه برای خانه دار شدن فرهنگیان در سال جدید گام‌هایی اندیشیدیم، تصریح کرد: مهم‌ترین گام همان تسهیلات چهل میلیونی مسکن فرهنگیان است. ولی ما در نظر داریم زمین‌های متعلق به آموزش و پرورش استان را در سه نقطه شرق، مرکز و غرب گیلان در اختیار تعاونی فرهنگیان قرار دهیم تا بتوانیم در آینده از داشته‌های خودمان برای خانه‌دار کردن همکاران استفاده کنیم.

فائزی در پایان به موعد پایان سال تحصیلی اشاره کرد و گفت: در ایامی که مدارس حضوری نبود، آموزش تعطیل نبود و درس‌ها در سامانه شاد انجام می‌گردید. همچنین طبق هماهنگی که با اولیا انجام خواهیم داد جهت رفع افت تحصیلی دانش آموزان در تابستان برنامه داریم و برنامه تا الان هیچ تغییری نکرده است.

Share