یک بام و دو هوای منابع طبیعی در برخورد با سرمایه‌گذار بخش خصوصی

بلاتکلیفی عجیب منابع طبیعی در ماجرای جنگل‌های فتاتو؟!

سکوت اداره کل منابع طبیعی استان گیلان در کنار ادعاهای ضدونقیض یگان حفاظت منابع طبیعی درباره جنگل‌های فتاتوی خمام آن‌هم برخلاف نظرات برخی کارشناسان به شائبات کم‌کاری‌های صورت گرفته برای جلوگیری از نابودی درختان این منطقه دامن زده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از فارس، سالیان سال است که برخی کم‌کاری‌ها توسط مسؤولان گیلان در امر نظارت و مدیریت مسائل مختلف ازجمله مواهب طبیعی و زیست‌محیطی آثار تلخ جبران‌ناپذیری از خود بر ‌جای گذاشته که از مهم‌ترین آن می‌توان به مسائل حوزه پسماند، اراضی جنگلی و سواحل گیلان اشاره کرد.

اراضی جنگلی گیلان یکی از بکرترین مواهب الهی است که علاوه بر کاربری ذاتی در احیای زیست‌محیطی پایدار، استفاده بهینه از آن منجر به رونق اقتصاد استان محروم گیلان می‌شود که متأسفانه بعضاً عدم نگاه کارشناسی و تنگ‌نظرانه از سوی مسؤولان در بخش‌های مختلف این ظرفیت را دست‌نخورده نگه‌داشته و عملاً سرمایه‌گذاران را از استان، دور و به همسایگان شمالی هدایت می‌کند.

منطقه‌ بکر جنگلی فتاتو زیر سایه ضعف مشهود مدیریتی و نظارتی

منطقه جنگلی فتاتوی خمام یکی از همین مناطق زیبای سرسبز و جنگلی بوده که متأسفانه درختان آن با عدم نظارت دستگاه‌های متولی در حال نابودی بوده و مشکلاتی را نیز برای کشاورزان آن منطقه ایجاد کرده است.

اخیراً تصاویری از نابودی هکتارها از درختان زیر کشت این منطقه در حدفاصل بین روستاهای کویشا، فتاتو، فشتکه منتشرشده که با واکنش‌های ضد و نقیض برخی مسؤولان همراه بوده که به‌نوعی در افکار عمومی فرار روبه‌جلو محسوب می‌شود.

ادعای نظارت کامل منطقه فتاتو توسط فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان

برای مثال سرهنگ محمد قربانی‌لرد فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان مدعی شده که منطقه جنگلی فتاتو در شهرستان خمام تحت نظارت و کنترل منابع طبیعی است و ازآنجاکه جنگل‌های فتاتو دارای درختان توسکا خودرو و درختان مسن بوده که به سن فرتوت از مراحل رویشی درخت رسیده و تنه و ریشه آن‌ها بعضاً توخالی و پوسیده است.

وی همچنین ادعا کرده اراضی کشاورزی در جوار جنگل‌های منطقه نشان از پیش‌روی کشاورزان و تصرف آنان است که مقایسه تصاویر هوایی درگذشته با حال همین فرضیه را اثبات می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان ادعا کرده منطقه فتاتو به‌رغم مشکلات موجود به لحاظ حضور و فعالیت متخلفان تحت کنترل بوده و با تخلفات قاطعانه برخورد شده و درعین‌حال نیز از انتشار اخبار مربوط به ضعف‌های نظارتی در این منطقه انتقاد کرد.

رد ادعای تخریب مزارع به واسطه درختان منطقه توسط کارشناسان محیط زیست

اما کارشناسان زیست‌محیطی برخی ادعاهای فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در حوزه تأثیرات منفی این اراضی جنگلی بر مزارع را رد کرده و گفته‌اند که خاک این منطقه متشکل از خاک‌های قلیایی، خاک‌های هیستوسول (خاک‌های آلی) به معنی خاک‌های باتلاقی است و به علت وجود درختان توسکا و به لطف توانایی آن در غنی‌سازی زمین با نیتروژن تلفیق و وجود گوگرد بیش‌ازحد مجاز در زمین جهت کاشت برنج مناسب نبوده مگر اینکه سال‌ها از تخریب جنگل در آن محدوده گذشته باشد و عملاً ارتفاع درختان تأثیری در آن ندارد.

 از طرف دیگر استناد به نقشه‌های هوایی وضعیت رهاشدگی این منطقه را بیشتر تأیید کرده که همین عدم نظارت متولیان و واکنش آن‌ها نسبت به این موضوع شائبات را بیشتر می‌کند و برخلاف ادعای فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان اگر نظارت کافی وجود داشت، دلیل قلع‌وقمع و پوسیدگی درختان چیست؟!

 

درختان سالم به قطعات چندمتری بریده و در رودخانه رها شدند

جدای از اظهارات کارشناسان شهریار صفرپور نایب‌رییس شورای اسلامی روستای فتاتو نیز نسبت به اظهارات اخیر فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گیلان واکنش نشان داد و گفت علیرغم تماس‌های مکرر ما با منابع طبیعی و بر اساس اعلام منابع محلی به دفعات افرادی که سابقه سواستفاده از منابع طبیعی را دارند، به سرقت چوب و بریدن درختان ادامه داده‌اند.

وی با رد ادعای تحت کنترل بودن منطقه توسط منابع طبیعی گفت که صدای اره‌ هنگام بریدن درختان در سکوت شب به وضوح شنیده می‌شود که درختان سالم به قطعات چندمتری بریده شده و برای انتقال در رودخانه رها می‌شوند، اما با وجود گزارش به‌موقع، شاهد حضور شبانه ماموران یگان حفاظت نبوده‌ایم.

یک بام و دو هوای منابع طبیعی در برخورد با سرمایه‌گذار بخش خصوصی

با بررسی‌ها صورت گرفته توسط خبرنگار فارس در منطقه فتاتو، بومیان منطقه و برخی مسؤولان مدعی هستند که حتی سرمایه‌گذار بخش خصوصی  برای احیا، آمایش و ارائه طرح‌های اشتغال‌زایی با محوریت حفظ جنگل پیش‌قدم شده‌اند که تاکنون پاسخ مشخصی از سوی مسؤولان منابع طبیعی استان دریافت نکرده‌اند و درعین‌حال خود نیز اقدام درخوری انجام نداده و تنها در خوش‌بینانه‌ترین حالت نظاره‌گر هستند و نکته دیگر که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز علیرغم تماس‌های مکرر خبرنگار حاضر به پاسخگویی در این رابطه نشد.

طبق اسناد موجود مساحت تقریبی این منطقه جنگلی چیزی حدود ۳۲۰ هکتار بوده که قریب ۲۰۰ هکتار آن‌که پوشیده از درختان‌ کهن‌سال توسکا و غیرقابل احیا وجود دارد که همین درختان نیز توسط برخی افراد سودجو و در سایه غفلت‌ها از منطقه خارج می‌شود.

سؤال مشخص کارشناسان حوزه زیست محیطی و مسؤولان منطقه از اداره کل منابع طبیعی تعیین تکلیف این منطقه و پاسخی متقن برای اعلام چگونگی وضعیت مالکیت یا تحت پوشش بودن آن است تا درصورتی که اگر این منطقه حفاظت شده باشد پاسخگوی کمکاری خود بوده و نیز اگر متعلق به بخش خصوصی است از آن‌ها برای مشخص شدن وضعیت آن تکلیف شود.

Share