علی رغم ثبت در فهرست آثار ملی؛

در سکوت ادارات کل منابع طبیعی و میراث فرهنگی گیلان؛ غارت جنگل هیرکانی فتاتو در خمام

از آنجایی که جنگل جلگه‌ای هیرکانی فتاتو بعنوان یک اثر ملی شناسامه منابع طبیعی گیلان بشمار می‌رود انتظار است مسئولان منابع طبیعی و میراث فرهنگی استان گیلان در بحث غارت به این جنگل از جمله جاده‌سازی و قاچاق چوب ورود کرده و با افراد متخلف برخورد کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، تعدادی ناشناخته در حال غارت به جنگل هیرکانی فتاتو خمام که سال گذشته ثبت ملی شده بودند هستند و ادارات کل منابع طبیعی و میراث فرهنگی گیلان مثل همیشه روزه سکوت گرفتند.

جنگل‌های هیرکانی، یکی از آخرین و معدود باقی مانده‌های جنگلهای باستانی خزان کننده روی کرۀ زمین هستند که از که یک مسیر تکامل، بقا، تاب آوری و مقاومت تطبیق و گونه‌زایی منحصر به فرد، برای ۵۲ میلیون سال بی‌وقفه از دوران سوم زمین‌شناسی تاکنون به حیات و تکامل خود ادامه داده اند.

جنگل هیرکانی فتاتو بخشی از آخرین نمونه‌های باقیمانده جنگل‌های هیرکانی از نوع جلگه‌ای و از توسکاستان‌های قشلاقی حاشیه دریای کاسپین در استان گیلان بوده که در روز یکشنبه ۲۳/۶/۹۹ در دفتر ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی، به عنوان اثر ملی طبیعی به ثبت رسید.

جنگل فتاتو از معدود جنگل‌های بازمانده از توسکاستان‌های قشلاقی حاشیه دریای خزر و یک میراث طبیعی بوده و وجود درختان نادر و کمیاب در این جنگل او را به یک مرکز گردشگری طبیعی تبدیل کرده است.

امروز در پی بی‌تفاوتی مسئولان منابع طبیعی، میراث فرهنگی و به طور کلی مسئولان گیلان حال و روز این شناسنامه طبیعی استان گیلان که در خاورمیانه حرف اول را می‌زند خوب نیست و عده‌ای ناشناس در حال جاده‌سازی و قطع درختان هستند.

مردم روستای فتاتو شهرستان خمام از مسئولان انتظار دارند پاسخ شفاف دهند که چه کسی و چه کسانی اجازه جاده‌سازی و قطع درختان این جنگل هیرکانی جلگه‌ای که ثبت ملی شده است را داده اند.

یکی از اهالی روستای فتاتو در این باره می‌گوید: جنگل فتاتو شناسنامه منابع طبیعی گیلان است اما امروز افرادی در حال تجاوز به آن هستند که باید جلوی آن را گرفت.

مسعود طاهری بیان داشت: متاسفانه دهیار و رئیس شورای اسلامی روستای فتاتو هیچ اقدام مثبتی در برابر جلوگیری از اقدام ناشایست انجام ندادند و لذا انتظار داریم مسئولین مربوطه هر چه زودتر جلوی این غارت را بگیرند.

محمود علیپور یکی دیگر از اهالی روستای فتاتو در این زمینه می‌گوید: جاده‌سازی در دل جنگل فتاتو با کدام مجوز در حال انجام است را نمی‌دانیم اما این کار یک کار غیر قانونی بوده و هر کسی این مجوز را داده که به جان این طبیعت می‌افتند و درختان را قتل عام بکنند باید مجازات شود.

وی بیان داشت: از دادستان محترم شهرستان خمام بعنوان مدعی العموم درخواست داریم به موضوع جاده‌سازی و قتل عام درختان جنگل جلگه‌ای هیرکانی فتاتو که ثبت ملی نیز شده است ورود کند و افراد متخلف را مجازات کند.

از آنجایی که جنگل جلگه‌ای هیرکانی فتاتو بعنوان یک اثر ملی شناسامه منابع طبیعی گیلان بشمار می‌رود انتظار است مسئولان منابع طبیعی و میراث فرهنگی استان گیلان در بحث غارت به این جنگل از جمله جاده‌سازی و قاچاق چوب ورود کرده و با افراد متخلف برخورد کنند.

گزارش: ساسان شیخی

Share