دیارمیرزا گزارش می دهد؛

“طرح نو” شهرداری رشت در نوروز؛ از رشت گردی تا تئاتر خیابانی برای تبدیل رشت به مقصد گردشگری

طی سالها اخیر یکی از انتقادات جدی فعالان سیاسی و اجتماعی این بوده که رشت از ورود میلیون ها مسافر به استان، سهم چندانی نداشته است و از همین رو بوده که مدیریت شهری رشت در کنار برخی سازمانها تلاش داشته تا با اجرای طرح ها و برنامه های مختلف رشت را از محل گذر به مقصد اصلی سفر و اقامت گردشگران تبدیل کند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، گردشگری به عنوان بزرگترین صنعت جهان از لحاظ میزان اشتغال و تولید داخلی و پرسرعت ترین صنعت  از لحاظ رشد اقتصادی است.

استان گیلان با دارا بودن آب و هوای مناسب، جاذبه های طبیعی و تاریخی، صنایع دستی، انواع غذا و خوراک محلی در کنار آئین های سنتی همواره به عنوان یک مقصد اصلی برای گردشگران نوروزی مطرح بوده است.

صنعت گردشگری زمانی منجر به ایجاد درآمد پایدار، رونق اقتصادی، بهبود وضعیت کسب و کارهای محلی و به مراتب آن افزایش سطح رفاه و زندگی شهروندان می شوذ که رشت را به عنوان مقصد گردشگری در نظر بگیرند که این امر نیز بدون برندسازی مقصد گردشگری امکان پذیر نخواهد بود.

طی سالها اخیر یکی از انتقادات جدی فعالان سیاسی و اجتماعی این بوده که رشت از ورود میلیون ها مسافر به استان، سهم چندانی نداشته است و از همین رو بوده که مدیریت شهری رشت در کنار برخی سازمانها تلاش داشته تا با اجرای طرح ها و برنامه های مختلف رشت را از محل گذر به مقصد اصلی سفر و اقامت گردشگران تبدیل کند.

در همین راستا همزمان با حضورسید محمدعلی ثابت قدم به عنوان شهردار رشت چند گام اساسی برای جذب گردشگران برداشته شد که میتوان به احداث پیاده راه فرهنگی، راه اندازی آبنمای بوستان ملت و مهم تر از همه ثبت برند شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو با کمک و هم اندیشی فعالان این حوزه اشاره کرد.

پس از آن نیز به دلیل بی ثباتی در مدیریت شهری شاهد عدم انسجام مدیریتی برای استفاده کامل از ظرفیتهای رشت بودیم و تنها در سال ۹۶ طرح “رشت شهر شب‌های روشن” آغاز به کار کرد که خروجی اجرای آن نیز هیچگاه مشخص نشد!

امسال بر خلاف سالهای پیشین، مدیریت شهری رشت در زمان امیرحسین علوی، با برنامه ریزی قبلی و تدارک ویژه برنامه های نوروزی توانست تا حدودی این نقیصه را برطرف کند تا رویکرد شهرداری رشت در کنار اجرای پروژه های شاخص، توجه به نشاط عمومی و ارتقاء شاخص های نشاط شهری رشت باشد.

بر همین اساس شاهد این بودیم که به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز، تورهای نوروزی رشت گردی با هدف معرفی هر چه بیشتر شهر رشت برای عموم مسافران و همچنین خبرنگاران و کودکان برگزار شد.

اجرای تئاتر خیابانی در پیاده راه فرهنگی، پارکها و محلات، برگزاری آواهای سنتی گیلان در تالار شهر، نوروز خوانی، بازی های بومی محلی، برگزاری جنگ شادی با کمک نیروهای مردمی، مساجد، هیئتهای مذهبی به گونه ای رقم خورد تا شرایطی خاطره‌انگیز را برای شهروندان، مسافران و گردشگرانی که در ایام عید نوروز به شهر بارانهای نقره‌ای سفر می‌کنند، رقم بزند.

در کنار نصب المان های نوروزی در سطح محلات و نقاط مختلف رشت به جای تمرکز آن در پیاده راه فرهنگی شاهد این بودیم که شهرداری رشت علاوه بر این موارد برای جلوگیری از نصب چادرها در سطح شهر در بحث اسکان مسافران نیز اقامتگاه بوستان ملت و اقامتگاه تالاب عینک را آماده پذیرایی از مسافران کرده بود.

از سوی دیگر برگزاری تورهای رشت گردی و اجرای نمایش های خیابانی را میتوان نقطه عطفی در عملکرد شهرداری در ایام نوروز دانست چرا که مطالعات نشان می دهد، نقش هنر در تقویت نگاه معنوی به گردشگری بسیار حائز اهمیت است و در این بین نمایش خیابانی، همبستگی اجتماعی را به دنبال دارد، اسیب های جامعه را شناسایی می کند و آنرا با نمایش به توده مردم هرجامعه نشان میدهد و در درازمدت نیز در ارتقای هویت شهری بسیار مثمر ثمر است.

عملکرد مثبت صورت گرفته در حالی است که پیش از این شهرداری رشت در دوره جدید مدیریتی با تعریفی جدید از دیپلماسی شهری به عنوان مولفه‌ای تأثیرگذار در ایجاد برندینگ شهری بستر لازم برای تحقق اولین‌ها در سطح بین‌الملل و آینده‌نگری خلاقانه به نفع شهر خلاق خوراک رشت را فراهم ساخته بود و نخستین فستیوال خوراک رشت که به مناسبت ششمین سال ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی با حضور معاون و مدیران کمیسیون ملی یونسکو در ایران، نمایندگان شهرهای خلاق ایران، اعضای شورا، شهردار رشت، مسئولین استانی و شهرستانی و شهروندان در پیاده راه فرهنگی با حضور گاری کبابی‌ها و ون کافه‌ها برگزار شد که به موجب آن جلوه‌هایی زیبا و بی‌بدیل از پتانسیل‌های شهر رشت در دیدگان نمایندگان یونسکو نمایان شده و در معرض دید همگان قرار گرفت.

با توجه به اینکه شهرداری رشت به سهم خود با روحیه جهادی، برنامه ریزی و هدایت هدفمند نیروها درصدد افزایش سطح رضایت رشتوندان و خلق فرصتهای جدید برای رشت در مناسبتهای مختلف ملی و مذهبی است، همیاری و هم افزایی سایر دستگاه های مرتبط با حوزه مدیریت شهری می تواند تاثیر بسزایی بر روی رونق صنعت گردشگری و معرفی شهر رشت داشته باشد.

گفتنی است، بر اساس آمار ستاد هماهنگی خدمات سفر گیلان، از ۲۵ اسفند سال گذشته  افزون بر هفت میلیون و ۱۷۸ هزار  مسافر به صورت زمینی و هوایی وارد استان شدند که سه میلیون و ۷۲۰ هزار و ۴۶۵ نفر از این مسافران در این مدت، در مراکز اقامتی – گردشگری ثابت و موقت استان، اقامت کردند. ورود مسافران نوروزی به گیلان در این مدت در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش داشته است.

Share