گیلان و ایران یکی از علمای برجسته خود را از دست داد

روح بلند و ملکوتی آیت الله سیدمجتبی رودباری به ملکوت اعلی پیوست

آیت الله رودباری روحانی برجسته و محبوب گیلانی امروز سه شنبه دار فانی را وداع گفت. آن مرحوم متولد ۱۳۱۲ در نجف اشرف بود که از سال ۱۳۱۹ همراه با پدر خود به رشت عزیمت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، روح بلند و ملکوتی آیت الله سیدمجتبی رودباری، عبد صالح خدا و یکی از علمای برجسته گیلان و کشور به ملکوت اعلی پیوست.

یکی از ستارگان درخشان مکتب امام صادق (ع) حضرت آیت اله رودباری بعد عمری مجاهدت درعرصه تدریس، تبلیغ، ترویج و نشر معارف واحکام دین دار فانی را وداع کرد.

وی ظهر امروز در سن ۸۹ سالگی براثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.

آیت الله سید مجتبی رودباری مدت ۲۳ سال شاگرد امام خمینی (رحمه الله علیه) بود.

وی موسس کتابخانه عمومی امیر المومنین (ع) است و شاگردان بسیاری را در حوزه علمیه رشت تعلیم و تربیت نمود.

این روحانی برجسته شرحی بر کتاب تجارت لمعه دمشقیه دارد که در دهه چهل در قم به چاپ رسید.

آیت الله سید مجتبی رودباری فرزند مرحوم آیت الله سید حسین رودباری در سال ۱۳۱۲ شمسی در نجف اشرف متولد شد و تا سال ۱۳۱۹ شمسی در جوار مرقد حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) اقامت داشتند و در همین سال به همراه والد بزرگوار خویش به ایران عزیمت و وارد شهر رشت شدند.

آیت الله رودباری پس از گذراندن دوره ابتدائی در رشت، در مهرماه ۱۳۲۶ شمسی به امر والد بزرگوار خود توفیق ورود به طلبگی را پیدا کرد و به همین منظور در نزد آیت الله ضیابری کتاب جامع المقدمات را فرا گرفت. آیت الله سید مجتبی رودباری در حالیکه سه سال در حوزه علمیه رشت به فراگیری علم و دانش اشتغال داشت در سال ۱۳۲۹ شمسی جهت ادامه تحصیلات به حوزه علمیه قم رفت و ۱۴ سال در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) به فراگیری دروس مشغول شد. وی در سال ۱۳۴۳ به امر پدر گرامیشان حوزه علمیه قم را به قصد عزیمت به حوزه علمیه نجف اشرف ترک و مدت ۱۵ سال در جوار مرقد حضرت علی(علیه السلام) به فراگیری فقه و اصول پرداخت.

وی در زمان تحصیل در حوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف توفیق تشرف به مدت ۲۳ سال در درس حضرت امام (رحمه الله علیه) را داشت. از دیگر اساتید وی می‌توان مرحوم آیت الله حاج سید محمود ضیابری، حاج شیخ محمدعلی امنیان،آقا میرزا جعفر سبحانی تبریزی، میرزا محمد تقی ستوده اراکی، حاج سید عبدالکریم اردبیلی، شهید مفتح همدانی، علامه طباطبایی، آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی، آیت الله خوئی و آیت الله العظمی حکیم را نام برد.

Share