بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار اوکراینی از کشورشان گریخته‌اند

پیشروی روسیه در ماریوپل | ادعای اوکراین مبنی بر کشته شدن بیش از ۱۴ هزار نیروی روسی

در حالی که تجاوز نظامی روسیه به اوکراین وارد چهارمین هفته خود می‌شود، به نظر می‌رسد پیشروی نیروهای روسیه در جبهه‌های شرق، شمال و جنوب به کندی ادامه دارد. رئیس جمهوری اوکراین با هشدار به مسکو، خواستار برگزاری فوری مذاکرات صلح شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نیروهای روسیه روز شنبه به سمت شهر بندری ماریوپل که در محاصره قرار گرفته بود پیشروی کردند. در صورتی که ماریوپل سقوط کند، این موضوع یک پیشروی بزرگ در میدان نبرد برای روس‌ها محسوب می‌شود.

میخائیل ورشنین، افسر پلیس ماریوپل در ویدئویی گفت: «بچه‌ها و افراد مسن در حال مرگ هستند. شهر ویران و از روی زمین محو شده است.»

نیروهای روسیه پیش از این راه ماریوپل از دریای آزوف را قطع کرده‌اند و سقوط این شهر می‌تواند، کریمه را که روسیه در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرد، به مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان تحت حمایت مسکو در شرق مرتبط کند.

وادیم دنیسنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین روز شنبه گفت که نیروهای اوکراین و روسیه در اطراف کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل درگیر شده‌اند. وی افزود که یکی از بزرگترین کارخانه‌های فولاد اروپا در حال نابودی است.

شورای شهر ماریوپل نیز مدعی شده است که سربازان روس چندین هزار نفر از ساکنان شهر را که اکثرا زنان و کودکان بوده‌اند به اجبار به روسیه منتقل کرده‌اند.

زلنسکی خطاب به سوئیس: حساب‌های الیگارش‌های روسیه را مسدود کنید

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از دولت سوئیس خواست تا حساب‌های بانکی همه الیگارش‌های روسیه را مسدود کند.
زلنسکی که روز شنبه از طریق پخش زنده با هزاران معترض ضد جنگ در شهر برن سوئیس صحبت کرد، گفت: «در بانک‌های شما سرمایه افرادی است که این جنگ را به راه انداخته‌اند. خوب است که این امتیازات را از آن‌ها بگیریم.»
سخنرانی زلنسکی در یک صفحه نمایش بزرگ پخش شد و سخنان او به آلمانی ترجمه می‌شد. هنگامی که او خواستار مسدود شدن حساب‌های الیگارشی شد، مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار اوکراینی از کشورشان گریخته‌اند

سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که بیش از ۳.۳ میلیون پناهجو از اوکراین از زمان تهاجم روسیه گریخته‌اند در حالی که تقریبا ۶.۵ میلیون نفر نیز در داخل کشور آواره شده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در گزارش روزانه خود اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در تاریخ ۲۴ فوریه ۳ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۶۹۲ اوکراینی کشور را ترک کرده‌اند.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: «مردم به فرار خود ادامه می‌دهند زیرا از بمب، حملات هوایی و تخریب بی‌رویه می‌ترسند.»

او افزود: «کمک کردن حیاتی است اما نمی‌تواند به ترس پایان دهد. تنها توقف جنگ می‌تواند این کار را انجام دهد.»

ادعای اوکراین مبنی بر کشته شدن بیش از ۱۴ هزار نیروی روسیه

وزارت خارجه اوکراین ادعا کرد که تا روز شنبه ۱۴ هزار و ۴۰۰ نیروی روسیه در اوکراین کشته شده و هزاران تجهیزات ارتش روسیه نیز تخریب شده است.

به گزارش ” سی ان ان”، در بیانیه وزارت خارجه اوکراین در صفحه رسمی توییتر آن ادعا شده که از زمان آغاز تهاجم روسیه، ۹۵ فروند جنگنده، ۱۱۵ فروند بالگرد، یک هزار و ۴۷۰ خودروی زرهی، ۲۱۳ قطعه توپ و تجهیزات دیگر متعلق به نیروهای مسلح روسیه نابود شده است.

با این حال روسیه این آمار را تایید نمی‌کند. بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت دفاع روسیه در تاریخ ۲ مارس، ۴۹۸ نیروی نظامی این کشور در اوکراین کشته شده است.

از سوی دیگر آمریکا و ناتو ادعا می‌کنند که روسیه تاکنون ۳ تا ۱۰ هزار نیروی خود را در اوکراین از دست داده است.

Share