پوتین در کنفرانس خبری مشترک با صدر اعظم آلمان

از توسعه ناتو به شرق جلوگیری شود | شرکای ما باید نگرانی‌های امنیتی روسیه را جدی بگیرند

رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با صدر اعظم آلمان تاکید کرد که کشورهای غربی از استقرار تسلیحات تهاجمی در مرز روسیه خودداری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه گفت که مقام‌های کی‌یف همچنان به نقض حقوق مناطق شرقی و روس‌زبان اوکراین می‌پردازند.

وی که طی کنفرانس خبری با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان صحبت می‌کرد، افزود: «با صدر اعظم آلمان درباره گفت‌وگوهایمان با سران کشورهای اروپایی صحبت کردم و تا کنون کشورهای غرب تعهدات خود در توافق مینسک را اجرا نکرده‌اند».

پوتین افزود: «روسیه همچنان آماده ادامه صادرات گاز به اروپا از طریق اوکراین است و این آمادگی وجود دارد که صادرات گاز پس از سال ۲۰۲۴ نیز ادامه یابد و در حال حاضر روسیه یک سوم از نیازهای آلمان به انرژی را تامین می‌کند».

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «آماده ادامه مذاکرات درباره موشک‌ها و دیگر موضوعات هستیم و واکنش کشورهای غربی و آمریکا خواسته‌های روسیه را پاسخ نداده است. ».

وی ادامه داد: «چاره‌ای جز پاسخ به نگرانی‌های روسیه و ارائه ضمانت‌های امنیتی درخواست شده وجود ندارد».

پوتین گفت: «از غرب می‌خواهد تا از استقرار تسلیحات تهاجمی در مرزهای روسیه خودداری کنند و خواستار آن هستیم که از توسعه ناتو به شرق جلوگیری شود».

رئیس جمهور روسیه با اشاره به دستور عقب نشینی برخی از نیروهای این کشور در مرز اوکراین اضافه کرد که رویدادهای کنونی در منطقه دونباس،‌ کشتار دسته جمعی به شمار می‌آید.

وی در ادامه گفت:‌«خواستار جنگ نبوده و به همین دلیل ابتکارهایی را برای آغاز مذاکرات در راستای رسیدن به توافق در خصوص امنیت مشترک مطرح کردیم اما پاسخ مثبتی در این زمینه دریافت نکردیم».

پوتین تاکید کرد: «با وجود آنکه ناتو پیشتر از عدم توسعه به سوی شرق سخن گفته بود اما زیرساخت‌های نظامی ناتو به سوی مرزهای ما نزدیک می‌شوند».

وی در ادامه کنفرانس خبری خود با شولتز گفت: «شرکای ما باید نگرانی‌های امنیتی روسیه را جدی بگیرند».

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سوالی در این باره که عقب نشینی نیروهای روسیه از مرز اوکراین ادامه خواهد داشت گفت: «هیچ کسی نمیتواند پاسخی به آن بدهد. این فقط به ما بستگی ندارد».

شولتز نیز در این کنفرانس خبری گفت: «به رئیس جمهور روسیه گفتم که استقرار نیروهای روس در نزدیکی اوکراین، تهدید به شمار می‌آید».

صدر اعظم آلمان ادامه داد: «هنوز امکان برگزاری مذاکرات و پایان بحران کنونی وجود دارد و عقب نشینی برخی از نیروهای روسیه از مرز اوکراین، گام مهمی به شمار می‌آید».

وی افزود: «هرگونه حمله روسیه به اوکراین پیامدهای وخیمی به همراه خواهد داشت و باید متوقف شود».

شولتز گفت: «درک می‌کنیم که اروپا باید با روسیه در راستای امنیت عمومی همکاری کند و با همپیمانان در اتحادیه اروپا آماده مذاکره در این باره هستیم».

صدر اعظم آلمان اضافه کرد: «هنوز به مسیر بسته نرسیده و آماده حل بحران کنونی هستیم و بایده به مذاکره بازگشته و گزینه جنگ را دور کنیم».

وی تاکید کرد: «نمیتوانیم بورز جنگ در اروپا را تصور کرد و باید هر آنچه را که میتوانیم برای جلوگیری از وقوع جنگ انجام دهیم».

شولتز در ادامه این کنفرانس خبری گفت: «امنیت اروپا جز با مشارکت روسیه ساخته نمی‌شود».

صدر اعظم آلمان اضافه کرد: «با رئیس جمهور روسیه توافق کردیم که ساز و کار نورماندی برای جلوگیری از بروز درگیری مهم است و عقب نشینی برخی نیروهای روسیه از مرز اوکراین گامی مهم به شمار می‌آید».

وی گفت: «اگر دونتسک و لوهانسک به عنوان دو جمهوری مستقل برسمیت شناخته شوند، این موضوع نقض توافق مینسک به شمار خواهند آمد و از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم که به توافق مینسک پایبند باشند».

Share